• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11768اخبار امروز : 1
1

اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان در اطلاعیه ای خواستار حفاظت و مراقبت از جنگل ها شد

  • کد خبر : 7288
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان متن این اطلاعیه به این شرح است: با فرارسيدن فصل گرما و خشكي، زمينه براي بروز آتش سوزي در جنگل ها و مراتع مهیا می شود. اين خطر از آن جهت اهميت دارد كه ناگهان عرصه هاي وسيعي […]

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان متن این اطلاعیه به این شرح است: با فرارسيدن فصل گرما و خشكي، زمينه براي بروز آتش سوزي در جنگل ها و مراتع مهیا می شود. اين خطر از آن جهت اهميت دارد كه ناگهان عرصه هاي وسيعي از جنگل ها از بين مي روند. آتش‌سوزی جنگل‌ها یکی از فجایع زیست‌محیطی به شمار می‌رود که هر از گاهی در یکی از جنگل‌های دنیا رخ می‌دهد و وسعت زیادی از جنگل را با خاک یکسان می‌کند.

جنگل های منطقه زاگرس به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز بودن، همواره نقش مهمی در جذب گردشگری منطقه داشته و زمینه ی مساعدی برای امرار معاش و فعالیت دامداران و کشاورزان محسوب می گردد. همچنین وجود جنگل ها و مراتع سرسبز در رفع آلودگی هوا تأثیر زیادی داشته، اما متأسفانه جنگل ها و مراتع آگاهانه یا ناآگاهانه دچار آتش سوزی گردیده و خسارات جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد می کند.

علل آتش سوزی در جنگل را می توان در گروه های ذیل تقسیم بندی نمود:

1- حریق های عمدی که به وسیله انسان ایجاد می شود

2- آتش سوزی در اثر بی احتیاطی

3- آتش سوزی های خود بخود

آلودگی هوا، کاهش اکسیژن و شیوع بیماری های تنفسی، از بين رفتن پوشش گياهي، ايجاد زمينه فرسايش سريع خاك، شيوع آفات و امراض گياهي در مناطق سوخته شده و آسيب به محيط زيست از مهم ترین خساراتی است که در اثر آتش سوزی ها که بیشتر منشأ انسانی دارند به طبیعت وارد می شود. با آتش‎سوزی مراتع و جنگلها، ضمن از بین رفتن منابع طبیعی و زیستگاه‌های محیطی و محل زندگی حیات ‎وحش،  چهره ای نامناسب به طبیعت منطقه وارد می شود.

بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان بیان نمود: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و خشک بودن اشکوب کف جنگل (گیاهان مرتعی-علفی) شرایط برای بروز آتش سوزی مهیا می شود لذا فراخوان می شود کلیه ی شهروندان از بر افروختن هر گونه آتش در محیط های طبیعی خودداری و در صورت نیاز حتماَ بعد از اتمام کار به خاموش نمودن آن به طور کامل اقدام نمایند و از روشن کردن آتش نزدیک درختان خودداری کنند. چرا که  وجود گیاهان خشک در منطقه و گرمای هوا دو عامل اصلی وقوع آتش سوزی در شهرستان می باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7288

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.