• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11768اخبار امروز : 1
1

تیشه به ریشه تاریخ و فرهنگ مسجدسلیمان نزنید/ باشگاه تاریخی کاوه را به سرنوشت ورک شاپ و دیگر ساختمان های ارتش دچار نکنید/واگذاری بخشی از باشگاه تاریخی کاوه که در حال ثبت ملی ست به قالیشویی یک فاجعه است!

  • کد خبر : 47303
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
تیشه به ریشه تاریخ و فرهنگ مسجدسلیمان نزنید/ باشگاه تاریخی کاوه را به سرنوشت ورک شاپ و دیگر ساختمان های ارتش دچار نکنید/واگذاری بخشی از باشگاه تاریخی کاوه که در حال ثبت ملی ست به قالیشویی یک فاجعه است!

تیشه به ریشه تاریخ و فرهنگ مسجدسلیمان نزنید/ باشگاه تاریخی کاوه را به سرنوشت ورک شاپ و دیگر ساختمان های ارتش دچار نکنید/واگذاری بخشی از باشگاه تاریخی کاوه که در حال ثبت ملی ست به قالیشویی یک فاجعه است! رویش زاگرس/ سعید مرادی: باشگاه تاریخی کاوه با قدمت بیش از ۹۰ سال در منطقه بازار […]

تیشه به ریشه تاریخ و فرهنگ مسجدسلیمان نزنید/ باشگاه تاریخی کاوه را به سرنوشت ورک شاپ و دیگر ساختمان های ارتش دچار نکنید/واگذاری بخشی از باشگاه تاریخی کاوه که در حال ثبت ملی ست به قالیشویی یک فاجعه است!

رویش زاگرس/ سعید مرادی: باشگاه تاریخی کاوه با قدمت بیش از ۹۰ سال در منطقه بازار چشمه علی شهرستان مسجدسلیمان قرار است تبدیل به قالیشویی شود. این خبر آن قدر تاسف بار است که نه تنها اهالی این منطقه بلکه دلسوزان میراث فرهنگی و تاریخی در سراسر ایران به آن واکنش نشان داده و تصمیم گیرندگان را افرادی بی سواد خوانده که بی جهت بر صندلی ها چسبیده و دارند تیشه بر ریشه بخشی از فرهنگ و تاریخ یک شهر می زنند.
به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس پس از این که ساختمان های موسوم به ساختمان های ارتش از جمله دبیرستان صنعتی نزاجا، ورک شاپ، سینما ارتش، بیمارستان ارتش، خوابگاه ارتش و…که همگی قابلیت ثبت ملی را داشتند با بی تدبیری مسئولان وقت شهرستان تخریب و زمین های آن ها توسط مسئولان ارتش به فروش رسید مقرر گردید باشگاه ورزشی کاوه نیز در آن مقطع تخریب و زمین آن به فروش برسد که این موضوع با واکنش شدید اهالی منطقه بازار چشمه علی و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی مواجه گردید و با رایزنی ها، نامه نگاری ها و پیگیری های متعدد فرزندان این منطقه در نهایت از تخریب و فروش باشگاه کاوه جلوگیری و به صورت موقت در اختیار جوانان این منطقه قرار گرفت اما از آن روز به بهانه های مختلف با روح و روان این جوانان بازی می شود…
مدیران، فرمانداران، نمایندگان ادوار مختلف مردم در مجلس شورای اسلامی بارها قول داده اند به دلیل اهمیت معنوی که این باشگاه تاریخی برای مردم منطقه دارد به هیچ وجه اجازه تخریب آن را نخواهند داد و با تمهیداتی که خواهند اندیشید این باشگاه را در اختیار مردم قرار خواهند داد و البته در مقطعی نیز مدیران کل ورزش و جوانان و میراث فرهنگی استان  قول دادند با خریداری این باشگاه آن را در اختیار جوانان منطقه  قرار دهند که البته هرگز به وعده خود عمل نکردند.. اگر چه با تلاش اهالی بازارچشمه علی به صورت موقت مدتی در اختیار جوانان قرار گرفت  اما پس از مدتی مسئولان ارتش به بهانه های مختلف مجدداً ورود به آن را ممنوع کردند تا امروز که شنیده ها حاکی از آن است با کمال تاسف بخشی از این باشگاه تاریخی قرار است به یک قالیشویی واگذار شود و این مسئله باعث اعتراض شدید اهالی  و دوستداران میراث ملی و فرهنگی کشور قرار گرفته است و اما…
باشگاه ورزشی کاوه که بعدها به هخامنش و بدر تغییر نام یافت در سال ۱۳۰۷ توسط شرکت نفت در منطقه ی بازار چشمه علی مسجدسلیمان احداث گردید. از آنجا که باشگاه مرکزی متعلق به کارمندان شرکت نفت بود لذا باشگاه کاوه به همراه باشگاه نفتون برای کارگران این دو منطقه و مناطق اطراف آن احداث گردید. باشگاه کاوه در آن زمان یکی از بزرگ ترین و مجهزترین باشگاهها در سطح کشور محسوب می شد که علاوه بر سینمای تابستانی، در آنجا سالن های مجزای وزنه برداری، کشتی، فوتسال، پینگ پنگ، ژیمناستیک، بیلیارد و استخر نیز قرار داشت. استخری که هر ساله در فصل گرما علاوه بر این که پذیرای فرزندان این منطقه بود از دیگر مناطق شهرستان همچون چهاربیشه، باغ چشمه علی، سرمسجد، نفتک، نصیر آباد، حسین قصاب، سرکوره ها هشت بنگله و پنج بنگله و… نیز به این مکان می آمدند و در کنار دوستان خود روزگار شادی را سپری می کردند.
مناطق کارگرنشینی که فرزندان شان اجازه ی حضور در کنار بچه های کارمندان شرکت نفت و استفاده از باشگاه مرکزی شرکت نفت را نداشتند.
باشگاه کاوه با قدمتی حدود ۹۰ سال جزیی از میراث فرهنگی این شهر محسوب می شود. آنجا محل پرورش قهرمانان بزرگی همچون استاد بهمن مطلق (پدر وزنه برداری آسیا) استاد شاکرم کرم زاده، استاد محمد زمان مُهمدی، استاد امیری منگشتی، برادران کاکولکی و… در رشته ی وزنه برداری، و زنده یاد پوپ، مصطفی ظهراب زاده، بوستانی، علیزاده در رشته ی کشتی، زنده یاد شعبان پور حبیبی، برادران پناهی، باهو، شهنی کرم در رشته ی والیبال و… بوده است. حس نوستالوژیک مردم منطقه به این مکان غیر قابل توصیف است. باشگاه کاوه یادآور پدران و برادرانی ست که خسته از کار روزانه برای آسایش روح و جسم خود به این باشگاه می رفتند. با نگاه به نخل های بلند و برافراشته ی درون این باشگاه می توان به قدمت این مکان پی برد.
این امیدواری نزد اهالی منطقه وجود دارد که با تلاش و همکاری مسئولین شهرستان از جمله فرماندار محترم، دادستان گرامی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و رایزنی هایی که انجام خواهند داد این مکان فرهنگی ورزشی به مردم بازگردد تا دعای خیر پدران و مادرانی که دوست دارند فرزندان شان اوقات فراغت خود را به جای هم نشینی با دوستان نابابی که تنها تفریح شان مصرف کراک و شیشه و … می باشد در چنین محیط های سالمی بگذرد بدرقه ی راهشان باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=47303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.