• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11768اخبار امروز : 1
0

نظام آموزشی استان به کجا می رود؟ /چه کسی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می شود؟

  • کد خبر : 4054
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱

نظام آموزشی خوزستان از ابتدای انقلاب تاکنون 10 مدیرکل به خود دیده است. دوران بلادیان با 15 سال و درآسیابی با کمتر از یک سال را می توان طولانی ترین و کوتاه ترین دوران مدیریت در آموزش و پرورش محسوب کرد. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل […]

نظام آموزشی خوزستان از ابتدای انقلاب تاکنون 10 مدیرکل به خود دیده است. دوران بلادیان با 15 سال و درآسیابی با کمتر از یک سال را می توان طولانی ترین و کوتاه ترین دوران مدیریت در آموزش و پرورش محسوب کرد.
باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از شوشان آنچه در نظام مدیریتی ایران مرسوم شده این است که با تغییر دولت ها ، مدیران نیز تغییر می کنند و این تغییر و تحولات از بدنه وزارتخانه ها شروع می شود و در نهایت به ادارات ، نهادها و سازمان های استان ها ختم می شود. آموزش و پرورش نیز از این امر مستثنی نیست و با استقرار دولت های جدید ، وزیر و مدیران کل نیز دستخوش تغییر شده اند.
نظام آموزشی خوزستان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 10 مدیرکل به خود دیده است. دوران سید موسی بلادیان با 15 سال و  غلامحسین درآسیابی با کمتر از یک سال را می توان طولانی ترین و کوتاه ترین دوران مدیریت در آموزش و پرورش خوستان محسوب کرد.
با تشکیل دولت اعتدال و انتخاب وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، بار دیگر گمانه زنی ها برای انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان آغاز شده و افراد مختلفی برای این سمت مطرح شده اند. محمد تقی زاده معاون اسبق سازمان آموزش وپرورش استان خوزستان، علیرضا شریفی مدیر کل اسبق بازرسی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، علیرضا مسرور رییس اسبق مرکز آموزش ضمن خدمت معلمان خوزستان، سیدجابر موسوی مدیرکل سابق فنی و حرفه ای خوزستان و…. از جمله گزینه هایی هستند که این روزها در برخی محافل نام آن ها مطرح شده که البته در این بین شانس محمد تقی زاده برای تصدی این سمت بیشتر از همه است.

فارغ از این نام ها ، پایگاه خبری شوشان در نظر دارد در مطالب متعدد به واکاوی علل افت نظام آموزشی خوزستان بپردازد چرا که معتقدیم تا سیستم آموزشی اصلاح نشود و ضعف ها عیان نگردد ، گزینه های قوی نیز نمی توانند کاری از پیش ببرند.
در اولین قسمت از این سلسه مطالب ، نگاهی خواهیم داشت به رؤسای آموزش و پرورش خوزستان از ابتدای انقلاب تاکنون :

مدیران آموزش و پرورش خوزستان قبل از انقلاب اسلامی ایران
اولين مديرکل زن آموزش و پرورش خوزستانخانم اشرف مهشت اولين مديرکل زن آموزش و پرورش خوزستان پيش از انقلاب اسلامي بود . وي بيست و پنجمين فردي بود که قبل از انقلاب و در زمان طاغوت بر صندلي رياست آموزش و پرورش خوزستان تکيه زد.
مدیران آموزش و پرورش خوزستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

سید محمد کیاوش اولین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

سید موسی بلادیان دومین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

حسین وزیری سومین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

سید موسی بلادیان چهارمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان (دو دوره)

سید رسول پنجمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

عباس حیصمی ششمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

عبدالرسول عمادی هفتمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

سید جواد رضوی هشتمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

غلامحسین درآسیابی نهمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

رحمان فلاحی دهمین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

يادي از اولين مديرکل آموزش و پرورش خوزستانسيد محمد کياوش که بعدها فاميل خود را به علوي تبار تغيير داد نخستين مديرکل آموزش و پرورش خوزستان پس از انقلاب اسلامي بود که يک سال بر صندلي آموزشي خوزستان تکيه زد. وي  بعد از انقلاب چند سالي فرماندار آبادان بود و پس از رياست بر آموزش و پرورش خوزستان ، از حوزه انتخابيه آبادان و سپس اهواز کانديداي مجلس شد و راي آورد.
سيد محمد کياوش  در قضيه بمبگذاري 7 تير جانباز شد در حال حاضر نيز يک چشم خود را از دست داده و در تهران بستري است.
از جمله مسئوليت هاي وي پيش از انقلاب ، تصدي گري برنامه هاي ديني در راديو ملي نفت آبادان بود. در آن زمان در آبادان چون راديو مستقل از راديوي سراسري بود به هر حال گزينش ها به سختي آنجا نبود، چون دايره انتشار امواج اين راديو هم چندان وسيع نبود. سيد محمد کياوش (علوي تبار)  عضو انجمن خانه و مدرسه بودند. وي به دليل تأثيري كه از آثار شهيد مطهري و مرحوم شريعتي گرفته بودند در سخنراني هايي كه در راديو ترتيب مي دادند نكاتي را در اين خصوص به مخاطبان راديو منتقل مي كردند.
علوي تبار دبير فرهيخته اي بودند و هوشمندانه از طريق راديو اين كار را انجام مي دادند. در خاطراتي به نقل از يکي از دوستان وي ، آمده است: يادم هست كه وقتي در سال 53 با دكتر شريعتي ملاقاتي دست داد و گفتم كه اهل آبادان هستم، از جمله اولين سئوالاتي كه ايشان از من پرسيد اين بود كه ” اين آقاي كياوش كيست كه حرف هاي ما را نقل قول مي كند؟ ساواكي است؟” آقاي علوي تبار با نام كياوش در راديو صحبت مي كردند. خيلي براي دكتر شريعتي عجيب بود كه كسي ساواكي نباشد و در راديو آباداني كه وابسته به رژيم باشد  بتواند اين حرف ها را بزند. مخصوصا پيامد انتشار مقالات دكتر شريعتي در كيهان آن روزها، ايشان را نسبت به انتشار آثار و افكارشان، مشكوك تر هم كرده بود.  من به ايشان گفتم كه علوي تبار دبير فرهيخته اي است و اين شبهات در مورد ايشان جا ندارد و دكتر شريعتي به شدت علاقمند شد كه ايشان را ملاقات كند. ظاهرا اين ملاقات انجام هم شد.
دولت ها و روسای آموزش و پرورش خوزستان
بازرگان ( دولت موقت)

اولین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در دولت موقت            
      محمد علی رجایی            آیت الله خامنه ای                    آیت الله رفسنجانی

   

دو مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در دولت های رجایی ، آیت الله خامنه ای و رفسنجانی

سید محمد خاتمی

           

مدیران کل آموزش و پرورش خوزستان در دوره اصلاحات

محمود احمدی نژاد

     

مدیران آموزش و پرورش خوزستان در دولت عدالت

دکتر روحانی

نمودار مکانی روسای آموزش و پرورش خوزستان

از 10 مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان از اول انقلاب اسلامی تاکنون ، فقط دو مدیرکل غیر بومی بودند. به گزارش شوشان ، سید محمد کیاوش اولین مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان متولد زنجان و عبدالرسول عمادی هشتمین مدیرکل آموزش و پرورش نیز متولد بوشهر  است. زاد بوم سایر روسای آموزش و پرورش استان در نمودار ذیل مشخص شده است:

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=4054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. جای تعجب دارد که روند تحولات و برکناری مدیران غیرهمسو با دولت تدبیر و رییس جمهوری منتخب تا چه اندازه کند است خدمت استاندارخوزستان عرض می کنیم درحالی که مدیرکل فعلی آموزش و پرورش خوزستان بعلت جانبداری از یک کاندیدای خاص در دوران انتخابات ریاست جمهوری حتی اجازه سخنرانی به دکترروحانی در سالن آموزش و پرورش نداده بود و حتی تا الان که دوماه از شسروع بکاردولت منتخب گذشته است درتمام مدارس استان هنوز عکس رییس جمهوری سابق نصب است و بعبارت دیگر برای آموزش و پرورش خوزستان رییس جمهور همان احمدی نژاد است این اداره کل نیاز به یک خانه تکانی جدی دارد

  2. اینکه در مدارس عکس رئیس جمهور قبلی هنوز بر دیوارها است مقصر مدیران مدارس هستند که بی توجهی و کم حوصلگی میکنند و عکسها را عوض نمیکنند

    در ضمن مگر احمدی نژاد مربوط به دوران طاغوت است که باید عکسش پائین کشیده شود؟!
    فعلا” اولویت در مدارس ما با مشکلات حادتر است نه عکس رئیس جمهور!

  3. اتفاقا احتمالا منظورنویسنده تفکر حاکم برآموزش وپرورش خوزستان است که همچنان این تفکر ادامه دارد و بی اعتنا به تحولات کشوراست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.