• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11768اخبار امروز : 1
2

حال و روز امروز مسجدسلیمان؛ شهری که خاورمیانه را به نفت رساند
فرماندار مسجدسليمان: تلاش‌هایی در حوزه‌های مختلف برای جبران عقب‌ماندگی‌های مسجدسلیمان آغاز شده است

  • کد خبر : 21871
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- پنجم خرداد ماه سال 1287، اولین چاه نفت خاورمیانه، در ایران به نفت رسید؛ کارگران شادی کردند و بوی نفت خام در منطقه دره‌خرسان مسجدسلیمان پیچید. این اول ماجرای نفت بود. نفت با خود صنعت و تکنولوژی روز دنیا را به این شهر کوچک جنوبی آورد. در نشست و برخاست با […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- پنجم خرداد ماه سال 1287، اولین چاه نفت خاورمیانه، در ایران به نفت رسید؛ کارگران شادی کردند و بوی نفت خام در منطقه دره‌خرسان مسجدسلیمان پیچید. این اول ماجرای نفت بود. نفت با خود صنعت و تکنولوژی روز دنیا را به این شهر کوچک جنوبی آورد.

در نشست و برخاست با کارکنان خارجی شرکت نفت، کلمات انگلیسی وارد گویش مردم محلی شد و مثلا هنوز قدیمی‌های مسجدسلیمان به لیوان می‌گویند “گلاس”، به شیر آب و گاز می‌گویند “والف” و امروز هنوز اداره مرکزی شرکت نفت در مسجدسلیمان “مین آفیس” نام برده می‌شود. در اطراف نخستین چاه نفت خاورمیانه که به “نمره یک” معروف است، خیابان‌بندی‌ها و کوچه‌های کارگری و کارمندی شرکت نفت در مسجدسلیمان طبق معماری انگلیسی آن روز ایجاد شد و باشگاه‌های تفریحی و سینما و ورزشگاه در این شهر کوچک ساخته شد.

نفت با خود ورزش گلف و سرگرمی‌های بیلیارد و بولینگ را به مسجدسلیمان آورد و اولین فرودگاه ایران در این شهر ساخته شد. ولی از آن روزهای شور و شکوفایی، امروز چیزی در مسجدسلیمان باقی‌نمانده است؛ ساختمان‌های خوش‌ساخت قدیمی رو به تخریب می‌روند و خیابان‌ها هیچ نشانی از آن نفت‌شهر مشهور خاورمیانه ندارند. مردم شهر هنوز از رویای شهری که بود حرف می زنند؛ مسجدسلیمان امروز نفت‌شهری نیمه‌فراموش است که در گذر سال‌ها و دهه‌ها از روزهای اوج، از یاد رفته است.

علیرضا گرویی، فرماندار مسجدسلیمان، در این رابطه اظهار کرد: نفتی که در مسجدسلیمان کشف و استخراج شد و پس از گذشت بیش از صد سال هنوز هم استخراج آن ادامه دارد، منشاء حرکت جدیدی در کشور ایران و منطقه خاورمیانه شد و سالیان سال موجب پیشتازی شهر مسجدسلیمان در عرصه های مختلف بود.

وی افزود: به موجب فعالیت‌های نفتی، شهر مسجدسلیمان در برخی موارد در ایران و حتی خاورمیانه شهر اولین‌ها بوده است. اولین فرودگاه کشور، اولین نیروگاه برق و بسیاری رشته‌های ورزشی و صنایع تکنولوژی ابتدا در مسجدسلیمان استارت زده شد و بعد به سراسر کشور و خاورمیانه منتقل شد.

گرویی ادامه داد: با این وجود متاسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله نبود برنامه‌ریزی در ادوار مختلف و همچنین به دلیل کاهش تولید نفت در مسجدسلیمان، این شهر در مجموع از توجه لازم برخوردار نشد و این‌گونه است که امروز شاهد نرخ بیکاری 43.5 درصدی در شهرستان مسجدسلیمان هستیم که بالاترین نرخ بیکاری در استان خوزستان است.

وی گفت: در این شرایط، پروژه‌های مهمی به منظور احیای مسجدسلیمان در نظر گرفته شده تا اتفاق بدی که این شهر به دلایل مختلف و از جمله فقدان برنامه‌ریزی به آن دچار شد، جبران شود.

فرماندار مسجدسلیمان اظهار کرد: مسجدسلیمان نباید به این وضع می‌افتاد و این شهر اکنون در جایگاهی که باید باشد، نیست. شهری که منشاء توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در کشور و خاورمیانه بود، امروز به این وضع افتاده و با نرخ بالای بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مسجدسلیمان، تلاش‌هایی در حوزه‌های مختلف برای جبران عقب‌ماندگی‌های مسجدسلیمان آغاز شده است، از جمله این موارد، پیگیری ایجاد مجتمع پتروشیمی این شهرستان بوده است که روند اجرایی آن در حال شتاب گرفتن است و امروز در تهران توافقنامه‌ای میان وزیر اقتصاد آلمان و مسئولان کشورمان در خصوص پروژه مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان منعقد می‌شود.

گرویی افزود: همچنین پروژه کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان شتاب گرفته و فاز نخست آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: پروژه فرودگاه مسجدسلیمان نیز در حال اجرا است و تلاش می‌شود که کار با همین روند ادامه یابد و پیش‌بینی می‌شود که این پروژه تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

فرماندار مسجدسلیمان اظهار کرد: در حوزه عمران شهری نیز در سال‌های گذشته به این شهر به خوبی توجه نشد ولی در دو سال گذشته اقدمات موثری در این بخش آغاز شده که از جمله آن ساخت دو پارک در مسجدسلیمان است، یکی پارک 11 هکتاری شهر مسجدسلیمان که تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و دیگری پارک شهر گلگیر از توابع مسجدسلیمان که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: همچنین پروژه آب‌درمانی گلگیر که در این شهر واقع شده است، در حال پیگیری است که به گردشگری مسجدسلیمان رونق خواهد داد. در گردشگری مذهبی نیز طرح جامع امامزاده هفت شهیدان که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) هستند، در دست اجرا و در حال تکمیل است و امیدواریم با پایان آن، گردشگری مذهبی را به رونق بیشتری برساند.

گرویی گفت: همچنین دو طرح بزرگ آبی کردن اراضی کشاورزی در بخش‌های عنبر و گلگیر در حال پیگیری است که طبق آن 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مسجدسلیمان آبی خواهند شد و بدین منظور با استفاده از آب دریاچه سد گتوند و همچنین حفر چاه، اراضی آبی خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین پیگیری‌های اولیه جهت اتصال راه‌آهن مسجدسلیمان به شوشتر انجام شده که این طرح اکنون در حد مطالعات در حال پیگیری است.

فرماندار مسجدسلیمان اظهار کرد: امیدواریم که مسجدسلیمان آرام آرام به سمت پیشرفت بازگردد. اکنون این شهر در حال وارد شدن روی ریل برای حرکت و پیشرفت است، اگر بگوییم که مسجدسلیمان به سرعت در این راه موفق می‌شود، گفته درستی نیست ولی مسیر، درست است و جای امیدواری است که در سال آینده نیز نرخ بیکاری این شهرستان تا حدودی کاهش یابد.

وی گفت: باید تلاش بیشتری شود زیرا کاستی‌ها و عقب‌افتادگی‌های مسجدسلیمان بسیار زیاد است. با این حال امیدواریم که این شهر خود را احیا کند و مردم این شهر شاهد شکوفایی دوباره آن باشند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=21871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.