• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11768اخبار امروز : 1
0

ماماي نمونه كشوري از بيمارستان اميد شهرستان لالي انتخاب شد

  • کد خبر : 21542
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- آسيه نجفي حاجي ور ماماي شاغل در بيمارستان اميد شهرستان لالي خوزستان از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 95 به عنوان ماماي نمونه كشوري انتخاب شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، اين ماما با 26 سال سن و چهار سال سابقه خدمت با ارائه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- آسيه نجفي حاجي ور ماماي شاغل در بيمارستان اميد شهرستان لالي خوزستان از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 95 به عنوان ماماي نمونه كشوري انتخاب شد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، اين ماما با 26 سال سن و چهار سال سابقه خدمت با ارائه خدمات چشمگير و ارزنده كه از چشم وزارت متبوع پنهان نشده بود موفق به كسب اين عنوان شد.

نجفي حاجي ور در خصوص دليل انتخاب خود به عنوان ماماي نمونه كشوري گفت: در فروردين سال 95 هيأت نظارت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به همراه كادر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، از بلوك زايمان بيمارستان اميد لالي ديدن، و با ارزيابي شاخص نجات جان مادر، مشاهده شواهد و مستندات موجود اين افتخار نصيب بنده شد.

وي با اشاره به مواجهه مكرر با شرايط سخت در راستاي نجات جان مادر در خصوص موردي كه باعث جلب نظر وزارتخانه قرار مي گيرد اظهار كرد: با توجه به نبود حضور متخصص زنان در بيمارستان و با عنايت به حساس بودن وضعيت مادران باردار گاهي مجبور به اعزام آنان به شهرستان مسجدسليمان مي شويم.

اين ماما گفت: در يك شب باراني 2 مادر باردار از عشاير سخت گذر شهرستان لالي در وضعيت پره اكلمپسي و فشار 180/110و ديگري با سن حاملگي 41 هفته و فشار خون 150/90 به زايشگاه مراجعه كردند كه شرايط پرخطر هر دو زايمان محرز شد، بنابراين تصميم به اعزام آنان به بيمارستان 22 بهمن مسجدسليمان گرفته شد و با توجه به كمبود آمبولانس مجبور به انتقال هر دو مادر باردار از طريق تنها آمبولانس موجود در زايشگاه شديم.

وي اظهاركرد: در طول مسير و هنگام انتقال اين مادران باردار، كوه ريزش كرد و با ايجاد اين استرس وضعيت بيماران نيز رو به وخامت بيشتري رفت و در كنترل مجدد وضعيت مادران باردار متوجه افزايش فشار خون آنان شدم.

نجفي گفت: با وجود احتمال ريزش مجدد كوه آمبولانس و بيماران را رها نكرده و دارو درماني بيماران را شروع كردم كه متاسفانه به دليل نبودن هيچ گونه خطوط ارتباطي در آن منطقه، امكان ايجاد ارتباط و درخواست كمك وجود نداشت.

اين ماما اضافه كرد: خوشبختانه پس از گذشت چند ساعت مسير جاده كه با ريزش كوه مسدود شده بود با كمك چند نفر از اهالي منطقه باز شد و بيماران نيز در وضعيت ثابت شده به بيمارستان منتقل شدند و در بدو ورود يكي از بيماران زايمان كرد كه هم مادر و هم نوزاد سالم بودند و ديگري هم تحت درمان قرار گرفت.

وي با بيان اين كه راه اندازي كلاس هاي آموزشي زايمان فيزيولوژيك در شهرستان لالي از ديگر اقدامات انجام شده بوده است، اظهار كرد: با حمايت دكتر حسين خمسه مدير شبكه بهداشت و درمان لالي، مدير داخلي و مدير پرستاري بيمارستان توانستيم در راستاي ترويج زايمان طبيعي از آبان 94 در فضاي اتاق عمل بيمارستان كه به صورت منفعل در آمده بود دوره هاي آموزشي زايمان فيزيولوژيك را براي مادران باردار برگزار كنيم كه خوشبختانه در طول برگزاري سه دوره از اين كلاس ها تمام مادران باردار شركت كننده جز دو مورد موفق به زايمان طبيعي شدند.

نجفي، به بيان تلخ ترين و شيرين ترين خاطره خود در اين چهار سال خدمت مي پردازد و مي گويد: چندي پيش مادر بارداري با 30 سال سن داراي چهار فرزند با سكته مغزي و كاهش سطح هوشياري به اورژانس انتقال داده شد بنده نيز به عنوان همراه طبي، بيمار را تا بيمارستان قطب همراهي كردم.

اين ماما افزود: در نهايت نوزاد زنده نماند و مادر به كما رفت كه متاسفانه پس از 35 روز درگذشت و غم انگيز ترين لحظه زماني بود كه دختر 15 ساله اين زن مادرش را از من مي خواست، اين تلخ ترين خاطره من در طول خدمتم است.

وي با بيان اينكه شيرين ترين خاطره ام مربوط به زماني بود كه آيه ي ‘ان مع العصر يسرا’ برايم تداعي شد، گفت: مادري از عشاير به زايشگاه مراجعه كرد، هيچ گزارش سونوگرافي همراه نداشت، خانواده اش حاضر به همكاري براي اعزام بيمار نمي شدند و اظهار داشتند كه اين زن هفت دختر دارد و از داشتن پسر محروم است، بالاخره درد زايمان بيمار شروع شد تا اينكه زايمان توسط من و همكارم انجام شد كه فرزندان متولد شده دو قلو و هر دو پسر بودند.

نجفي با تشكر ويژه از خانم فريبا تيشه زن مسئول امور مامايي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور بيان كرد: در واقع تمام كادر بهداشت و درمان لالي ايثارگراني هستند كه با وجود مشكلات عديده همچنان به بهترين شكل مطلوب خدمات بهداشتي و درماني مورد نياز را به ساكنان اين شهرستان ارائه مي كنند و اين عنوان نمونه متعلق به همه همكاران بلوك زايمان بيمارستان اميد شهرستان لالي مي باشد.

مرجع/ روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=21542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.