• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11768اخبار امروز : 1
0

آداب و رسوم ایل بختیاری در عید نوروز

  • کد خبر : 20747
  • ۰۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- شب عید همه‌ی اعضای خانواده لباسی نو و معطر برتن می‌کنند هر جایی باشند که باشند تمام تلاششان را میکنند تا این شب را در کنار هم سپری می نمایند. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از عصر ایذه، مردم ایل بختیاری به مناسبت سال جدید، سفره‌ی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- شب عید همه‌ی اعضای خانواده لباسی نو و معطر برتن می‌کنند هر جایی باشند که باشند تمام تلاششان را میکنند تا این شب را در کنار هم سپری می نمایند.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از عصر ایذه، مردم ایل بختیاری به مناسبت سال جدید، سفره‌ی هفت سین می گسترانند و آن را با قرآن و رحلش، آیینه و شمعدان، سیر، سنجد، سمنو، سبزه، سیب، سماغ، تنگ و ماهی، تخم مرغ رنگ شده به تعداد اعضای خانواده، آجیل و گمک و گندم برشته و کلخونگ، شاهدانه، شیرینی و میوه مزین می‌نمایند.

بزرگ خانواده نیت می کند و اسکناس های تا نخورده را برای عیدی دادن لای صفحات قرآن می گذارد، تا با آیه‌های آسمانی کلام ا…متبرک گردند.

زنان و دختران دست ها، ناخن و موها را با حنا می آرایند ، و با اعتقاد به اینکه شیر شب مانده خوبیت ندارد، تبدیل به ماستش می کنند و معتقداند که خیر و برکت به همراه خواهد داشت.

* هفته آخر سال و یا به عبارتی یکی دو روز مانده به تحویل سال و بر طبق آیین بختیاری، با پختن الفه ( حلوا، شیربرنج و … ) و تقسیم آن بین اقوام و همسایه ها و با نثار فاتحه و یاد کردن درگذشتگان،  به استقبال سال جدید میروند.

* قبل از تحویل سال لامپ‌ها و اجاق را روشن نگه می دارند و با اعتقاد به رنگ سبز بعنوان سرزندگی و نشاط، غذاهای سنتی به رنگ سبز طبخ می کنند: پلو باقالی، سبزی پلو با ماهی، قورمه سبزی و کو کو سبزی مرسوم تر می باشند.

* خانواده های داغدار سفره‌ی عیدشان را در جوار مزار عزیزشان می گسترانند، تعدادی کنار امامزادگان و …

* در موعد تحویل سال، قرآن و دعای یا مقلب و سلامتی و عاقبت بخیری زمزمه می کنند.

* روی سطح آیینه تخم مرغ می گذارند، و بر این باورند که حین تحویل سال، این کره خاکی که روی شاخ گاو قرار دارد جابجا می شود و این رخداد با تکان خوردن تخم مرغ و باز ایستادن ماهی در تنگ قابل مشهود است.

* بعد از تحویل سال به همدیگر تبریک می گویند و روبوسی می کنند و بزرگ خانواده ،اسکناس های تبرک شده در میان تراوت قرآن را عیدی می دهد و دید و باز دید آغاز می شود.کوچکترها به خانه ی بزرگترها می روند.

* دید و بازدید و صله رحم نزد قوم بختیاری در ایام نوروز بسیار مهم است ، به گونه ای که بزرگان خانواده به همراه دیگر اعضای فامیل، دسته جمعی به دیدار اقوام و بستگان می روند و بعد از دیدار از هر خانواده، اعضای آن خانه را نیز در امتداد مسیر بازدید، با خودشان همراه می‌کنند و این رسم بسیار زیبا آنقدر خوشایند است که یک سال دیگر همه را به انتظار وا میدارد…

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=20747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.