• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11769اخبار امروز : 2
4

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت: مسجدسلیمان، به شهر موزه های صنعت نفت تبدیل می شود

  • کد خبر : 8976
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۶:۱۶

گرچه شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی با  ایران و مسجدسلیمان، نخستین شهر نفتی ایران و خاورمیانه بیشتر از هزار کیلومتر فاصله جغرافیایی دارد، اما اقداماتی قابل توجه باعث شده تا نخستین موزه نفت ایران در این شهرستان ایجاد و به گفته مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی،سالانه میزبان پنج هزار نفر بازدید کننده باشد. […]

گرچه شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی با  ایران و مسجدسلیمان، نخستین شهر نفتی ایران و خاورمیانه بیشتر از هزار کیلومتر فاصله جغرافیایی دارد، اما اقداماتی قابل توجه باعث شده تا نخستین موزه نفت ایران در این شهرستان ایجاد و به گفته مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی،سالانه میزبان پنج هزار نفر بازدید کننده باشد. اقداماتی که می تواند الگویی مناسب برای مسئولین محلی خوزستان و مسجدسلیمان باشد تا به زودی در مهد نفت ایران نیز موزه های نفت پذیرای علاقمندان باشد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از زاگرسیان؛ نخستین بار در تاریخ شنبه بیست و یکم تیرماه سالجاری بود که هفته نامه مشعل با انتشار خبر بازدید مدیرکل روایط عمومی وزارت نفت از این موزه،وجود آنرا در سبزوار اطلاع رسانی کرد.موزه ای که البته تاریخ تاسیس آن در دو یادداشت مرتبط در مشعل 1380 و جای دیگر 1382 عنوان شده،اما طی دهه گذشته سابقه ای از تاسیس آن در اخبار رسانه ها وجود ندارد!

بنا به گزارش مشعل،در بازدید مذکور آقای افتخاری،مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه سبزوار،ضمن خوشامدگویی گزارشی از فعالیت موزه مذکور ارائه و گفته بود؛در سال 1318 یک باب جایگاه عرضه فراورده های نفتی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران در شهر سبزوار خریداری و تحت عنوان جایگاه شرکتی مورد بهره برداری قرار گرفت که تا سال 1374 فعالیت آن ادامه داشت و با توجه یه تصویب هیئت مدیره شرکت پخش در سال82 با حضور مدیرعامل وقت رسماً بنام موزه نفت به بهره برداری رسید.

دکتر نعمت الهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت نیز در جریان این بازدید(نشست)به پتانسیل قابل توجه موزه سبزوار اشاره و تصریح گرد؛با توجه به ظرفیت های موجود امکان توسعه این موزه وجود دارد و موزه سبزوار می تواند به مرکز موزه های استان خراسان تبدیل شود.

نعمت الهی همچنین در سبزوار با اشاره به نقش تاریخی شهرستان مسجدسلیمان در صنعت نفت با بیان اینکه اعتبار لازم برای احداث موزه مسجدسلیمان حدود هفت میلیارد تومان برآورد می شود اظهار کرد؛با تکمیل پنج نقطه انتخابی در طرح موزه مسجدسلیمان، این شهر به شهر موزه های صنعت نفت تبدیل می شود.

مشعل،همچنین در شماره 698 خود به تاریخ یازدهم مرداد1393 در ستون اولین های نفت به معرفی موزه نفت سبزوار بعنوان نخستین موزه صنعت نفت پرداخته و می نویسد؛در سال1380 یکی از نخستین موزه های صنعت نفت در شهرستان سبزوار خراسان رضوی راه اندازی شد.در این موزه آثار ارزشمندی از جمله مجموعه ای از عکس های مربوط به استخراج و بهره برداری از چاههای نفت ایران در مسجدسلیمان به نمایش درآمده است.

در این یادداشت همچنین به نقل از مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی سبزوار آمده که سالیانه پنج هزار نفر از این موزه بازدید می کنند که این میزان از استقبال ضرورت ساخت موزه های بزرگتر و مجهزتر در این صنعت را دوچندان می کند.

نفت سبزوار

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=8976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.