• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
2

اندراحوالات سخنگویی و سخنگو بودن

  • کد خبر : 7423
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۹:۰۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ جمشيد جليلي: درآئین‌نامه اجرائی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها و طبق ماده 6ـ رئیس شورا وظایفی به عهده دارد كه ازجمله آنها اینکه رئیس شورا سخنگوی شوراست (مگر آنكه شورا عضو دیگری را تعیین كند) و مواضع و اطلاعات رسمی شورا توسط او (سخنگو) اعلام می‌شود. سخنگویی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ جمشيد جليلي: درآئین‌نامه اجرائی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها و طبق ماده 6ـ رئیس شورا وظایفی به عهده دارد كه ازجمله آنها اینکه رئیس شورا سخنگوی شوراست (مگر آنكه شورا عضو دیگری را تعیین كند) و مواضع و اطلاعات رسمی شورا توسط او (سخنگو) اعلام می‌شود.

سخنگویی وسخنگوبودن یکی ازشاخص ترین و در عین حال جالب ترین جایگاهایی است که در عصرارتباطات و در عرصه ی معادلات سیاسی واجتماعی به پدیده ی جدید درجامعه ی ما تبدیل شده است. نمونه ی بارزاین جایگاه را می توان در مورد سخنگویی هیئت دولت، سخنگویی قوه قضائیه و سخنگویی وزارت امور خارجه به عینه مشاهده کرد. تا آنجا که مردم و مخاطبان همواره به اخبار و اطلاعاتی که توسط افرادصاحب منصب در این پست انتشار می یابد بیش از سایر مسئولان اعتماد داشته و به آن توجه می کنند

.سخنگویی شورای شهر نیز می تواند همین کارکرد و جلب اعتماد شهروندان و اصحاب رسانه را داشته باشد. مشروط بر آنکه در کنار همه ی ویژگیهای که مترتب بر پست سخنگویی است، الزاماتی مربوط به  جایگاه شورای شهر را نیزبه همراه داشته باشد. بی طرفی و اجتناب از طرح برخی مسایل حاشیه ای و کم اهمیت و رعایت حال همه ی اعضاء اعم از موافق و مخالف و ممتنع، ابتدایی ترین و اصلی ترین مشخصه ی سخنگویی شورای شهر است. چرا که با لحاظ این نکته که خود سخنگو همانند سایر اعضا از رایی برابر برخوردار است بنابراین هرگز نمی تواند و نباید رای شخصی و نظر و سلیقه خویش را به صرف برخورداری از تریبونی به نام سخنگویی شورای شهر به سطح جامعه وافکار عمومی بکشاند.

سخنگو همانگونه که از بارمعنایی لفظ  آن برمی آید از چارچوب های تعریف شده در قانون و عرف نباید خارج شود. اشرافیت کامل بر احوال شورا، رعایت عدالت و بی طرفی، اجتناب از طرح مسائل شبهه برانگیز و عدم افشای مذاکرات محرمانه از دیگر ویژگی های یک سخنگوی شورای شهر است. در کنار همه ی این ویژگی ها نباید از نظر دور داشت که صرف حضور بی حد و پرشمار در سطح رسانه و نقل اخبار کم ارزش و بی اهمیت می تواند آفتی بر جایگاه و شآن این پست باشد و حساسیت مردم و مخاطبان نسبت به اطلاعات و موضع گیری های  سخنگو در طی روزها و ماه های بعد  را با چالش مواجه سازد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.