• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11777اخبار امروز : 0
1

مدير فرهنگ سراي بختياري در گفتگو با باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان: مسجدسليمان نياز به فداكاري دارد،تنها دوست داشتن كافي نيست

  • کد خبر : 7201
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

اشاره: در راستاي ايجاد اشتغال پايدار و رفع مشكل بزرگ بيكاري شهرك بزرگ صنايع دستي و خدمات گردشگري بختياري در مسجدسليمان در فاز اول آغاز به كار كرد. از فلكه باشگاه مركزي تا اين فرهنگسرا در روستاي جوانمردي حدود 3 كيلومتر است. علي محمد خدادادي گله مدير فرهنگسراي بختياري در ديدار خبرنگاران روزنامه فرهنگ جنوب […]

اشاره: در راستاي ايجاد اشتغال پايدار و رفع مشكل بزرگ بيكاري شهرك بزرگ صنايع دستي و خدمات گردشگري بختياري در مسجدسليمان در فاز اول آغاز به كار كرد. از فلكه باشگاه مركزي تا اين فرهنگسرا در روستاي جوانمردي حدود 3 كيلومتر است. علي محمد خدادادي گله مدير فرهنگسراي بختياري در ديدار خبرنگاران روزنامه فرهنگ جنوب و سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان از اين مجتمع عظيم به سؤالات آنان پاسخ داد كه مي خوانيد:

جناب آقاي خدادادي زمينه احداث فرهنگسراي بزرگ بختياري چگونه شكل گرفت؟

بعد از جنگ تحميلي در ابتداي دهه ي هفتاد با ايجاد كنفرانس مسجدسليمان بدون نفت همه ي جوانان و دلسوزان قوم لر و كشور به اين فكر افتادند كه به طريقي به ياري مسجدسليمان بشتابند. اينجانب هم يكي از اين افراد بودم كه آن زمان در اهواز به عنوان كارگر شركت نفت در كارگاه مركزي مشغول به كار بودم. بر خلاف نظر خانواده ام تصميم به برگشتن گرفتم. در آن زمان ها انتقال به مسجدسليمان ممنوع بود و همه به نوعي مسجدسليمان را رها مي كردند اما كساني مانند من تصميم گرفتند بمانند و مقاومت كنند. تمام اميد ما به يكباره به نا اميدي تبديل شده بود. عالي ترين مقام استان يعني يعني استاندار و عالي ترين مقام شهرستان يعني فرماندار وقت مسجدسليمان مقدمات را آماده ي اقماري كردن مسجدسليمان و جمع آوري همه چيز را به وجود مي آوردند آيا مي بايستي تسليم مي شديم؟

تصميم گرفتم به اندازه ي توانايي شغلي خودم كارهايي انجام دهم. ضمن بررسي همه جانبه منطقه و با توجه به اين كه خانواده ام از گذشته از طريق استخراج معدن سنگ، كشاورزي و دامداري امرار معاش مي كردند. من هم اولين معدن سنگ رسمي كشور را در منطقه بتوند مسجدسليمان تأسيس نمودم و خيلي سريع شركت صنايع سنگ مسجدسليمان را به وجود آوردم. سال 1372 كارگاه سنگ تراشي و سنگبري را در جاده نفتك تأسيس نمودم و اولين كارگاه تهيه سنگ مالون در كشور بودم كه شروع به كار كردم. اين كارگاه تا 10 نفر در آن مشغول به كار بود كه چندين نفر در آن تا به حال بازنشسته شده اند و هنوز هم چندين نفر در آن مشغول به كار مي باشند. چند سال بعد ضمن خريد چند كمپرسر و كاميون اقدام به تأسيس كارخانه سنگ شكن، گاوداري، توليد مصالح ساختمان و صيفي كاري شدم اما هيچ كدام از اين ها راضي ام نمي كرد.

من از همان كودكي آرزو داشتم كه به سهم خودم گام مهمي جهت توسعه و آباداني زادگاهم بردارم كه تصميم گرفتم به خاطر شناساندن قوم و قبيله ام كار مهمي انجام دهم زيرا معتقد هستم در اين زمينه تا به حال كاري صورت نگرفته است و بدين خاطر فرهنگسراي بزرگ بختياري را تأسيس نمودم. اما خانواده ام به شدت به خاطر مقرون به صرفه نبودن سرمايه گذاري در مسجدسليمان و اين كه هيچ كس در مسجدسليمان از من حمايت نمي كند مخالف كارم بودند از طرفي دنباله روي در اين كار امكان فروپاشي زندگي شخصي ام را نيز به همراه داشت.

من هنوز كه هنوز است صداي يكي در كنفرانس مسجدسليمان بدون نفت را در ذهنم مي شنوم كه مي گويد به ياري مسجدسليمان غارت شده بشتابيد. من يقين داشتم آنهايي كه كنفرانس مسجدسليمان بدون نفت را طراحي كرده بودند و مي گفتند مسجدسليمان ديگر توجيح اقتصادي ندارد شناخت صحيحي از پيرامون خود نداشتند وگرنه 95 درصد درآمد كشور تا همان زمان ها از سرزمين قوم لر و عموماً مسجدسليمان بوده است. جاي بسي تأسف است كه آقايان مسئولين استان خوزستان آن زمان نمي دانستندكه تمام منطقه جغرافياي سرزمين قوم لر در كار مطالعاتي زمين شناسي قرار نمي گرفته است و يا اگر قرار مي گرفته است فقط در كار مطالعاتي نفت و گاز بوده است و به جنبه هاي ديگر زمين شناسي و توانمندي هاي مهم ديگر منطقه توجهي نشده است و اگر هم توجه مي كرده اند به صورت مختصر و گذرا بوده است و به همين خاطر بوده كه ما هيچ شناختي ازتوانمندي هاي مهم منطقه نداشته ايم.

من به تمام دوست داران مسجدسليمان كه بنده دست همه ي آن ها را مي بوسم عرض مي كنم مسجدسليمان نياز به فداكاري دارد دوست داشتن تنها كافي نيست.

اي كساني كه پي در پي براي مسجدسليمان تشكيل جلسه مي دهيد، همايش مي گيريد و سخنراني مي كنيد من شديداً به حمايت شما احتياج دارم.

پيش بيني شما از اشتغالزايي در اين فرهنگسرا چه تعداد است؟

در فاز اول 70 نفر كه اگر حمايت از ما بشود تا 200 نفر اشتغالزايي خواهيم كرد و مهم تر ورود گردشگر و توريست به منطقه است كه اين اشتغالزايي را به مراتب بيشتر خواهد كرد.

آيا مسئولين در اين ارتباط حمايتي از شما داشته اند؟

اميد داشتم با توجه به اين كه امسال سال حماسه ي سياسي و حماسه ي اقتصادي نامگذاري شده است و اينجانب هم گام مؤثري را در جهت ايجاد اشتغال پايدار و رفع مشكل بزرگ بيكاري برداشته ام و از طرفي با توجه به اين كه كارهاي زيادي را عملاً انجام داده ام و در 22 بهمن ماه 1392 به ميمنت پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي افتتاحيه داشته ام و اين را به تمام مسئولين محترم شهرستان مسجدسليمان، استان خوزستان و كشور اعلان كرده بودم و تقاضاي همكاري و مساعدت داشته ام اما متأسفانه دريغ و درد كه مسئولين محترم با اعمال و رفتارشان حرف خانواده ام را كه مرتباً مي گفتند مگر تو ديوانه شده اي كه در مسجدسليمان سرمايه گذاري مي كني و اين كه در مسجدسليمان هيچ كس از شما حمايت نخواهد كرد را به به رويم سبز كرده اند. اما چاره اي نيست كار را بايد با اميد به الطاف الهي كه در سخت ترين دوران ها انسان هاي با ايمان، اراده و صبر و تلاشگر را رها نكرده است ادامه داد.

در ارتباط با فرهنگسراي بزرگ بختياري و زمينه فعايت آن كمي بيشتر توضيح بدهيد؟

با توجه به انتظار حضور گسترده اساتيد، صنعتگران، هنرمندان، گردشگران داخلي و خارجي و به خصوص شهروندان استان خوزستان و استان هاي همجوار در اين مجموعه بزرگ كارگاهي و نمايشگاه دائمي صنايع دستي و سوغات استان هاي كشور و با توجه به نياز مراجعين محترم 100 غرفه براي واگذاري به صاحبان و توليد كنندگان با كيفيت برتر جهت عرضه مستقيم كالاهاي مورد نياز آماده شده است اين غرفه ها در زمينه كيف و كفش، پارچه و پوشاك، كتاب و نوشت افزار، لوازم خانگي، آرايشي و بهداشتي، داروهاي گياهي، گل و گياه، ظروف و لوازم آشپزخانه، لوازم صوتي و تصويري، فرش و موكت، اسباب بازي،پرندگان خانگي، ماهيان آكواريوم، آجيل، شيرينيجات، ترشيجات، عرقيجات، صنايع ظروف سفالي، پلاستيك و يك بار مصرف، ظروف مسي و روي،  پتو، ملحفه و متكا، مبلمان اداري، دكوراسيون و لوستر و …. فعاليت خواهند كرد.

يك رستوران بزرگ غذاخوري، بازار ميوه و تره بار، فروشگاه شهروند، چايخانه سنتي، تاكسي سرويس، پاركينگ و …به صورت كرايه يك ساله نيز واگذار خواهد شد.

در اين مركز كارهاي بزرگي از قبيل پارك بزرگ خانواده، باغ بزرگ پرندگان، باغ وحش، پيست اسب سواري، تله كابين، هتل شهداي بختياري موزه مردم شناسي قوم لر، آبشار بزرگ آب و آتش به ارتفاع بالاي 100 متر ، سورتمه ريلي، پيست موتور سواري، شهر بازي، تالار اجتماعات و مراسمات و جنگل كاري كوهستان هاي اطراف جهت ايجاد يك محدوده حفاظت شده جانوري و حفر تونل براي اتصال به درياچه سدگتوند عليا براي پيست قايق سواري،مركز آموزش،ايجاد مركز جهت نگهداري بچه هاي بي سرپرست در دست مطالعه، طراحي و ساخت قرار دارد.

به اعتقاد شما احداث اين فرهنگسرا چه كمكي به مردم مسجدسليمان مي كند؟

با احداث اين فرهنگ سرا علاوه بر ايجاد اشتغالزايي تأثير فوق العاده اي در جذب توريست خواهد داشت كه علاوه بر شناساندن ايلات لر و بختياري مي خواهيم به صورت بازارچه صنايع دستي، پارك موزه و خدمات گردشگري در حفظ سنن و فرهنگ بختياري به مردم خدمت كنم.

جناب خدادادي شما همه ساله در ايام عزادري محرم با تشكيل هيئت عزاداري بختياري حال و هواي ديگري به ايم مراسمات ميدهيد هدف از تشكيل هيئت عزاداران بختياري (اولين هيئت عشايري كشور) چه بود؟

قوم لر و ايل بختياري جزء محدود اقوامي هستند در جهان اسلام كه يك دست مردم آن شيعه اثني عشري هستند همچنين قوم لر و بختياري از ديرباز علاقه خاصي به ائمه اطهار عليه السلام داشته و دارند. اين ارادت همه ساله در آيين ها و مناسبت هاي مختلف به منصه ظهور گذاشته مي شود. به خاطر حفظ ارزش ها و سنن كه از ديرباز در بين طوايف مختلف رعايت مي شد همچنين ارادت قلبي به ائمه اطهار(ع) و انتقال آن به نسل هاي آينده اولين هيئت عشايري كشور كه به صورت رسمي به ثبت رسيده است و دارد فعاليت مي كند را تشكيل دادم.

در رابطه با برنامه هاي هيئت عزادران عشاير بختياري در ايام سوگواري محرم  بيشتر توضيح دهيد؟

هيئت عزادران عشاير بختياري در ايام سوگواري ماه محرم و صفر با تجمع جوانان و عشاير بختياري استان خوزستان و استان هاي همجوار در شهرستان مسجدسليمان اقدام به برپايي دسته جات عزاداري سينه زني، زنجير زني طبق رسوم آباء و اجدادي خود مي كند.

در اين مراسم از اسب و ساز و كرناي عزاداري محلي بختياري و همراهي مداحان توانمند محلي استفاده مي شود كه شور و حال خاصي به مراسم مي دهد. لازم به ذكر است از تمام مهمانان كه در روز عاشورا و روز اربعين از سراسر مناطق بختياري به مسجدسليمان تشريف مي آورند پذيرايي مي شود.

هزينه برگزاري اين مراسم چگونه تأمين مي شود؟

تمام هزينه هاي به صورت شخصي و توسط اينجانب و تعدادي از دوستان ، همكاران و همسايگان تأمين مي شود.

اگر حرف خاصي داريد بفرماييد؟

من در همين جا از كليه كساني كه مي توانند در زمينه هاي مختلف هنري از جمله قالي بافي،چوقا بافي،لباس هاي محلي خانم ها،خياطي،اسب سواري، توليد غذاهاي بومي و محلي، توليد بهون و… آموزش بدهند در خواست همكاري مي نمايم.

از مسئولين و همشهريان گرامي مي خواهم براي تكميل اين پروزه ها ما را حمايت كنند:

1- ساماندهي جاده از فلكه باشگاه مركزي تا منطقه گردشگري جوانمردي كه وضعيت نامناسبي دارد.

2-  در اين روستا كه نزديك ترين روستا به شهر مي باشد خطوط تلفن همراه آنتن دهي ندارد.

3- هيچگونه امكاناتي تا به حال آموزش و پرورش به اين منطقه نداده است.

4-هيچگونه امكاناتي تا به حال بنياد مسكن و مسئولين محترم روستايي به اينجا نداده اند.

5- راه اندازي يك خط واحد از فلكه باشگاه مركزي به منطقه جوانمردي و اتصال آن به كوي شهيد لندري.

نشاني: خوزستان، مسجدسليمان، خيابان بازار چشمه علي، منطقه گردشگري جوانمردي، فرهنگسراي بزرگ بختياري.

صندوق پستي:114

تلفن: 3338285-0681

فكس:3338286-0681

تاكسي سرويس فرهنگ سرا:3338288-0681

علي محمد خداداي گله: 09163806295- 09163802420

همراه: 09163806295- 09163802420

نشاني سايت: www.farhangsaray bakhtiary.ir

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. من نمیدونم این نمایشگاه چجوریه ولی یه بار برای تهیه گزارش رفتم اونجا تقریبا هوا تاریک شده بود اولا اینقد راهش دور بود که دیگه به آخر مسجدسلیمان رسیدیم بعدشم اگه من باشم دیگه اونجا نمیرم چون واقعا اونموقع فقط خودمون اونجا بودیم بعد این همه راه هم که رفتیم نمایشگاه بسته بود 

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.