• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 1
2

بهروز مکوندی: حق مسجدسلیمانی‌هاست مربی دیگری بیاورند/ فکرش را نمی‌کردم صعود کنیم

  • کد خبر : 7056
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۶:۵۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- سرمربی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان که هنوز پیشنهادی رسمی برای هدایت این تیم در لیگ برتر ندارد، معتقد است می‌تواند این تیم را در لیگ چهاردهم به خوبی هدایت کند اما مسئولان این باشگاه هم حق دارند به دنبال مربی دیگری باشند. وی همچنین می‌گوید: نفت مسجد سلیمان تمام حریفان […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- سرمربی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان که هنوز پیشنهادی رسمی برای هدایت این تیم در لیگ برتر ندارد، معتقد است می‌تواند این تیم را در لیگ چهاردهم به خوبی هدایت کند اما مسئولان این باشگاه هم حق دارند به دنبال مربی دیگری باشند. وی همچنین می‌گوید:

نفت مسجد سلیمان تمام حریفان و رقیبان اصلی خود را شکست داد تا صعودش به لیگ برتر جای هیچ شک و شبهه‌ای نداشت.تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان هرچند در فینال لیگ دسته اول مقابل پدیده تن به شکست داد اما این اتفاق هم از شایستگی‌هایی این تیم جنوبی کم نکرد زیرا آنها با یک مربی بی‌ادعا به نام “بهروز مکوندی” به عنوان تیم نخست گروه “ب” لیگ دسته اول، بالاتر از سایر مدعیان توانستند جواز حضور در لیگ برتر را بدست آورند.قطعا روز 19 فرودین‌ماه سال 1393 برای مردم شهر مسجدسلیمان که فوتبال ایران برای نخستین مرتبه در این شهر استان خوزستان بصورت رسمی آغاز به کار کرد، روزی فراموش نشدنی بود زیرا پس از پیروزی مقابل آلومینیوم هرمزگان، تیم این شهر برای نخستین مرتبه جواز حضور در لیگ برتر را بدست آورد. افتخاری که برای مردم مسجد سلیمان، بزرگ و فراموش نشدنی است.

در این روزهای سراسر شادی در این شهر، هنوز وضعیت “بهروز مکوندی” جهت هدایت تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان برای حضور در لیگ برتر مشخص نیست، ضمن اینکه هنوز ورزشگاه “شهید بهنام محمدی” این شهر هم مجوز میزبانی مسابقات لیگ برتر را بدست نیاورده است. در این شرایط بهروز مکوندی با حضور در خبرگزاری مهر به پرسش‌هایی در مورد آخرین وضعیت خود در تیم نفت مسجد سلیمان، شرایط آینده این تیم، مسائل حاشیه‌ای لیگ دسته اول و … پاسخ داد که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

* ابتدا همه دوست دارند بدانند شما سرمربی نفت مسجد سلیمان در فصل آینده هستید یا خیر؟

– هنوز گفتگوی رسمی در این خصوص با من نشده و تنها صحبت ضمنی شده است. البته ممکن است نباشم زیرا این حق طبیعی باشگاه است که با هر سرمربی صحبت کند اما علاقه‌مندم که در شهر خودم باشم و بتوانم باعث موفقیت تیم شوم. باید دید نقطه نظر مسئولان در این خصوص چیست اما قطعا اولویت اولم حضور در تیم نفت مسجد سلیمان است.

* در این وضعیت نگران از دست دادن زمان برای بستن یک تیم خوب نیستید؟

– چرا اما به زور که نمی‌توانم به مسئولان بگویم که با من مذاکره کنید. حتی اگر مربی دیگری را بیاورند من گلایه‌ای ندارم. در این مدت که هدایت تیم نفت را برعهده داشتم، تمام توانم را به کار بستم و اگر بمانم برای موفقیت تیم شهر خود همه تلاشم را خواهم کرد. حتی به بازیکنان هم گفته‌ام در این مدت خودشان تمرین کنند تا از آمادگی کامل برای حضور در مسابقات لیگ برتر دور نشوند.

البته مسئولان باشگاه ستادی را تشکیل داده‌اند تا در مورد برطرف کردن مشکلات ورزشگاه، تبدیل ساختار سازمان به موسسه فرهنگی – ورزشی برای ورود به لیگ برتر و انتخاب سرمربی و بازیکن تصمیم بگیرند که امیدوارم هرچه زودتر تصمیم نهایی خصوصا در بحث انتخاب سرمربی و بازیکنان را اتخاذ کنند.

* اینکه شما تجربه هدایت هیچ تیمی را در لیگ برتر نداشته‌اید، نگران کننده نیست؟ آیا می‌توانید نفت مسجد سلیمان را در لیگ برتر نگه دارید؟

– اینکه می‌گویند سطح فنی‌ام در حد لیگ برتر نیست، باید بگویم در سال 77 به عنوان بازیکن – مربی به همراه تیم صنعت نفت آبادان در سطح اول فوتبال ایران حضور داشتم. کاپیتان آن تیم بودم و پس از اینکه علی فیروزی برکنار شد، مسئولیت تیم بیشتر به دوش من افتاد. آن زمان لیگ 16 تیمی بود و خاچاطوریان که مربی آرارات بود به کمک ما آمد و با هم در 10 – 11 هفته پایانی تیم را به گونه‌ای هدایت کردیم که صنعت نفت نهم شد و در جدول بازی ها باقی ماند.

امروز هم اگر شرایط فراهم شود، تجربه کافی برای هدایت تیم در این مسابقات را دارم، من بچه این شهرم اما باید از من بخواهند، اگر دوست داشته باشند، هستم. ضمن اینکه تفاوت زیادی بین لیگ برتر و لیگ دسته اول وجود ندارد و من امیدوارم می‌‎توانم نفت را در سال نخست در لیگ برتر نگه دارم.

* و اگر بمانید چه خواسته‌هایی دارید؟

– خواسته‌هایم زیاد نیست اما ابتدا باید بودجه باشگاه مشخص شود. باید کادر تقویت شود زیرا در نیم فصل دوم تنها 3 نفر در کادرفنی تیم بود. ضمن اینکه بازیکنانی مدنظرم قراردارد تا نقاط ضعف را مرتفع کرده و نقاط قوت را تقویت کنم. من باید یک تیم کامل ببندم تا سال آینده از اعتبار فوتبال مسجد سلیمان در لیگ برتر دفاع کند. البته 50 درصد از تیم را حفظ می‌کنم و 40-50 درصد بازیکنان جدید را به تیم تزریق خواهم کرد.

* ستاره و بازیکن میلیاردی هم در فهرست نفرات مدنظرتان وجود دارد؟

– بازیکنانی که جذب می‌شوند ابتدا باید از نظر فنی در سطح خوبی قرار داشته باشند و سپس از نظر دریافتی هم تفاوت بسیاری با سایر بازیکنان نداشته باشند. قطعا ارزش فنی باعث تفاوت ریالی می‌شود زیرا اگر اختلاف قیمت بین بازیکنان زیاد شود، نمی‌توان آنها را کنترل کرد. ضمن اینکه ما بازیکنان جوان و امید نداشتیم و 50 درصد از فهرست را هم باید به آنها اختصاص داد.

باشگاه متعلق به وزارت نفت است. هر چند که باشگاه در لیگ یک هزینه کمتری کرده بود اما برای حضور در لیگ برتر به طور یقین باید با هزینه بیشتری وارد مسابقات شود زیرا قیمت بازیکنان و سطح آنها نسبت به لیگ دسته اول متفاوت است. مسئولان شرکت ملی نفت ایران صاحب اصلی باشگاه هستند و در حال پیگیری برای فراهم کردن شرایط این تیم برای حضوری قدرتمند در لیگ برتر هستند.

* بودجه باشگاه نفت مسجد سلیمان چقدر بود و آیا برای رفع نیازهای فنی و مشکلات سخت‌ افزاری باشگاه امکان اضافه شدن آن وجود دارد؟

– بودجه فصل گذشته تیم 2 میلیارد تومان بود اما در ریز جزئیات بودجه فصل جاری نیستم. هرچند در کنار تقویت تیم، باید به فکر رفع مشکلات ورزشگاه بهنام محمدی بود تا فرصت میزبانی ما در مسابقات لیگ برتر از دست نرود.

* قرار بود در خصوص وضعیت میزبانی نفت مسجد سلیمان نشستی بین مسئولان باشگاه شما با مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار شود…

– خبری از آن نشست ندارم اما آنطور که می‌دانم فدراسیون از وضعیت رختکن، جایگاه خبرنگاران و مسائل دیگر ایراد گرفته است که امیدوارم با مشخص شدن بودجه لازم هرچه زودتر این مشکلات برطرف شود. ضمن اینکه اخیرا نظری مدیر ورزش مناطق نفت خیر گفته است نواقض این ورزشگاه پیش از آغاز لیگ برتر رفع خواهد شد.

* شما به این موضوع امیدوار هستید؟

– بله زیرا این امکانات بصورت فلزی و پیش ساخته می‌تواند نصب شود. قرار است رختکن جدید هم زیر جایگاه نصب شود. مطمئنا اگر بودجه به موقع برسد، می‌توان امیدوار بود که مشکلات ورزشگاه پیش از آغاز لیگ برطرف می‌شود.

* ورزشگاه شهید بهنام محمدی می‌تواند از دو تیم استقلال و پرسپولیس هم میزبانی کند؟

– این موضوع بستگی به نظر مسئولان سازمان لیگ و برگزاری مسابقات دارد. اگر هم اجازه داده نشد، می‌توانیم بازی‌های خود را در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار کنیم. البته با توجه به اینکه در شهر اهواز هم تیم نفت مسجد سلیمان هواداران زیادی دارد، بازی در آن ورزشگاه هم به ضررمان نخواهد بود.

* آیا باشگاه نفت مسجد سلیمان، تیم‌های پایه هم دارد؟

– تیم‌های پایه دارد اما آنقدر به آنها بها نداده‌ایم و تنها در مسابقات داخلی استان خوزستان به میدان می‌روند. تیم امیدمان حتی شانس حضور در مسابقات قهرمانی کشور را بدست آورد اما به خاطر اینکه بودجه لازم در اختیارش قرار نگرفت، در آن رقابتها شرکت نکرد. با این اقدام زحمات مربیان را نادیده می‌گیریم و انگیزه بازیکنان جوان و امید از بین می‌رود. ما باید در این بخش بیشتر هزینه کنیم تا در سال‌های بعدی هزینه کمتری برای جذب بازیکن داشته باشیم و نفرات مدنظرمان را از تیم‌های پایه و استعدادهای بومی تامین کنیم.

* حضور 3 تیم از استان خوزستان در لیگ برتر، مشکلاتی را برای شما و دو تیم اهوازی دیگر از نظر امکانات و حضور تماشاگران ایجاد نمی‌کند؟

– مسجد سلیمان، تماشاگران خاصی دارد که در همه شهرهای ایران از تیم ما حمایت می‌کنند. البته اهوازی‌ها هم علاوه بر تیم خود از نفت مسجد سلیمان حمایت خواهند کرد. ضمن اینکه بعد از صعود تیم به لیگ برتر، از خارج از کشور هم با ما تماس گرفتند و این صعود را تبریک گفتند. در این شرایط هم هیچ نگرانی نداریم.

* وضعیت بازیکنان تیم برای فصل آینده چگونه است؟

– اگر دیر غفلت کنیم، فرصت مذاکره برای جذب بازیکنان جدید را دست می‌دهیم. برخی از بازیکنان ما که زیر 23 سال هستند، قرارداد 2-3 ساله دارند اما نفرات بزرگسال قرادادشان یکساله بوده و تمام شده است.

* سقف قرارداد نفرات تیم شما چقدر بود؟

– 120 میلیون تومان، باور کنید در 2-3 بازی آخر 4-5 نفراز بازیکنان ما حداقل 35 میلیون تومان دریافتی داشته‌اند.

* ارزیابی شما از لیگ دسته اول چگونه بود، آیا بحث‌هایی که در مورد فساد و تبانی در این رقابتها مطرح می‌شود، را قبول دارید؟

– در این سال‌ها که در فوتبال بودم، خودم شاهد چنین مسائلی نبودم. البته فساد همه جا هست و نمی‌شود گفت وجود دارد یا نه. اگر کسی معتقد است در این مسابقات فساد و تبانی وجود دارد باید با سند و مدرک در مورد آن صحبت کند. اینکه بدون مدرک، انگشت اتهام را به سمت برخی افراد یا تیم‌ها بگیریم، اشتباهی بزرگ است. باز هم تاکید می‌کنم بهتر است اگر در مورد فساد و تبانی حرف می‌زنیم، حتما با مدرک و استدلال صحبت کنیم.

* خیلی‌ها معتقدند امسال برخی از تیم‌ها گل‌های پیروزی خود را در ضربات پنالتی که در دقایق پایانی برای آنها گرفته شد، به ثمر رساندند؟

– با عملکردی که تیم نفت مسجد سلیمان در لیگ دسته اول خصوصا در نیم فصل دوم داشت، هیچکس نمی‌تواند چنین اتهاماتی را به ما بزند زیرا همه رقیبان اصلی خود را شکست دادیم. هیچکدام از بردهای ما اما و اگر نداشت و هیچ حرفی و حدیثی پیرامون داوری‌ها وجود نداشت. حتی در برخی از دیدارها اعتراضاتی هم داشتیم زیرا صحنه‌هایی رخ داد که پیروزی را از ما گرفت. در این شریط به شکلی حریفان و رقیبان اصلی خود را شکست دادیم که صعودمان به لیگ برتر جای هیچ شک و شبهه‌ای نداشت.

متاسفانه برخی از دوستان علیه ما مصاحبه کردند و گفتند تماشاگران مسجد سلیمانی با آنها برخورد بدی داشتند و حتی گفته‌اند سرتان را می‌بریم، درحالیکه ما سه مرتبه با آن تیم بازی کردیم و هر 3 برد مقابل آنها بدست آوردیم، آنهم با 6 گل زده.

* امسال بحث خرید داور، کمک داور یا بازیکنان حریف مطرح شد، شما چیزی در این خصوص شنیدید؟

– اگر کسی احساس می‌کند چنین مسائلی وجود دارد اما نمی‌تواند آن را اثبات کند، حرف زدن در مورد آن باعث می‌شود خدایی نکرده شخصیت یک انسان زیر سوال برود. ضمن اینکه امسال توجه بیشتر رسانه‌ها به لیگ دسته اول باعث شد اگر این بحث‌ها وجود داشت یا نداشت، فشاری روی افراد فاسد وارد شود که یا دنبال این افکار ناپاک نروند و با چنین بحث‌ها کمتر صورت گیرد.

* و در مورد اشتباهات تاثیرگذار داوری چه نظری دارید؟

– من کارشناس داوری نیستم و اگر در برخی از دیدارها اعتراضی هم داشتیم، فیلم آن را به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال فرستادیم تا بررسی کرده و تمهیداتی را برای آن در نظر بگیرند. البته من از فدراسیون و کمیته داوران گله‌مندم زیرا وقتی یک مربی و بازیکن تخلفی می‌کند، جریمه نقدی و محکومیت او را رسانه‌ای می‌کنند اما وقتی داوران سهوا دچار اشتباه شده و یک تیم از آن اشتباه متضرر می‌شود، جریمه و محکومیت آن را رسانه‌ای نمی‌کنند. این عدالت باید برقرار شود تا هیچ ابهامی بوجود نیاید.

* هنوز پرونده کسر امتیاز از تیم نفت مسجد سلیمان مختومه نشده و در مقطعی هم حاشیه‌های بسیاری را در لیگ دسته اول ایجاد کرد…

– آنچه جای بحث دارد، این است که که بازی ما روز 26/08/92 با پارسه برگزار شد و روز 13/09/92 حکم کسر یک امتیاز از تیم نفت مسجد سلیمان صادر شد که روز 20/09/92 این رای به باشگاه رسید. مدیران باشگاه هم 3 روز بعد اعتراض کتبی و رسمی خود را به این رای به همراه فیش واریزی هب فدراسیون و کمیته انضباطی ارائه کردند. من فکر می‌کنم به علت حجم زیاد کمیته انضباطی، به این موضوع رسیدگی نشد تا اینکه روز 28/12/92 یعنی شب قبل از سال تحویل به ما اعلام شد که یک امتیاز از ما کسر شده است. این هم هدیه‌ای بود که مسئولان به ما دادند و نگرانی‌های زیادی را برای‌مان ایجاد کرد.

متاسفانه این رای حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد و باعث ناراحتی شدید مردم مسجد سلیمان شد. خوشبختانه با اعتراض مسئولان باشگاه، رای صادر شده برای رسیدگی دوباره به کمیته استیناف رفت و قبل از بازی با آلومینیوم، یک امتیاز کسر شده به ما باز گردانده شد.

* اگر شما در بازی آخر آلومینیوم را شکست نمی‌دادید، با توجه به پیروزی پرگل پیکان در بازی آخر، وضعیت تیم صعود کننده از این گروه، حاشیه‌ بزرگ دیگری را برای فوتبال ایران بوجود می‌آورد…

– ما هم نگران همین موضوع بوده و به آن اعتراض داشتیم زیرا اگر آلومینیوم را شکست نمی‌دادیم، هنوز هم معلوم نبود تکلیف تیم صعود کننده از گروه‌مان چیست و وضعیت بسیار بغرنج می‌شد. به همین خاطر ما هم تاکید داشتیم قبل از بازی با آلومینیوم تکلیف کسر یک امتیاز کاملا مشخص شود تا هم ما و هم رقیبان‌مان تکلیف خودشان را بدانند..

* شما در میانه فصل به جای داریوش یزدی سرمربی تیم شدید و به نوعی در کسب همه نتایج تیم دخیل بودید..

– واقعیت امر این است که از ابتدا در کنار تیم بودم و همانطور که گفتید در همه نتایجی که نفت در این فصل گرفت، سهمی داشتم، حتی اگر تیم نتیجه دیگری بدست می‌آورد. اوایل فصل تیم خیلی تلاش کرد اما این جزو اتفاقات فوتبالی است که مواقعی هست که هرچه تلاش می‌کنید، نتیجه دلخواه بدست نمی‌آید. آقای یزدی هم تلاش بسیاری انجام داد، او تیم را بست و آماده کرد و نمی‌شود از زحمات‌شان چشم‌پوشی کرد. من خودم در کنار او بودم و به نوبه خودم از داریوش یزدی تشکر می‌کنم، هرچند نتیجه لازم را بدست نیاورد. البته روزی که سرمربی شدم از آقای یزدی رخصت گرفتم.

*روزی که به عنوان سرمربی انتخاب شدید، فکر می‌کردید با نفت مسجد سلیمان به لیگ برتر صعود کنید؟

– راستش را بخواهید اصلا چنین انتظاری نداشتم زیرا تیم از 11 بازی خود 14 امتیاز گرفته بود. در آن شرایط که تیم نتیجه نگرفته بود و حاشیه‌های اطراف آن زیاده شده بود، به فکر حفظ سهمیه تیم و ماندن در لیگ دسته اول بودم نه صعود. واقعا در آن شرایط سخت که حاشیه‌ها بزرگترین ضربه را به تیم زد، جمع و جور کردن تیم بسیار مشکل بود. تیم ما به جز پیروزی برابر پیکان، سایر بازی‌های خانگی را مساوی کرده یا باخته بود، به همین دلیل فاصله بسیاری بین تماشاگران و مردم ایجاد شده بود. آن روزها هرکسی تقصیر را گردن دیگری می‌انداخت اما با تلاش مجموعه تیم، توانستیم به خوبی آن مشکلات را پشت سر بگذاریم.

*شما حتی هیچ مربی را هم به کادرفنی تیم اضافه نکردید

– در آن روزهای سخت و پرحاشیه، اگر یک مربی از بیرون شهر می‌آوردم، می‌گفتند چرا از مربیان بومی استفاده نکردید و اگر مربی بومی می‌آوردم، سایر مربیان شایسته شهر ناراحت می‌شدند، به همین دلیل ترجیح دادم مربی جدید نگیرم و خودم کارهای آنالیز و بدنسازی را هم برعهده گرفتم. ضمن اینکه فهرست بازیکنان تیم هم پر بود و بازیکنی هم نتوانستیم جذب کنیم.

در آن روزها یک اتفاق خوب هم افتاد و خدا را شکر با اتحاد مردم و مسئولان شهر و تیم، توانستیم دیدار خود با تراکتورسازی در جام حذفی را در مسجد سلیمان برگزار کنیم. خوشبختانه در آن مسابقه همه مردم، مدیران سیاسی، ورزشی و … شهر و مسئولان باشگاه متحد شدند، حتی بازیکنان هم در زمین مسابقه تمام تلاش خود را به کار بستتد. آن بازی به نوعی به کل تیم شخصیت داد و احساس شکست و ناکامی را از بین مردم و هواداران تیم کاملا از بین برد.

*پس معتقدید بردن تراکتورسازی به نوعی برای شما خوش یمن بود و اولین گام برای صعود به لیگ برتر؟

– بله دقیقا. آن بازی شرایط تیم ما را کاملا تغییر داد و هماهنگی بسیار خوبی بین ما و هواداران تیم ایجاد کرد. با صراحت می‌گویم خود را به نوعی مدیون مردم و اتحادی که بین همه عوامل تیم و هواداران بوجود آمد می‌دانم. این مساله شخصیت را دوباره به تیم باز گرداند و باعث شد از آن روز به بعد بازیکنان با حس پیروزی به میدان بروند. خوشبختانه ما در 12 بازی نیم فصل دوم، 9 برد، 2 تساوی و 2 باخت بدست آوردیم، نتایجی که به صعود مستقیم ما به لیگ برتر منجر شد.

شاید بزرگترین شانس و موهبت الهی که به تیم ما شد، آشتی کردن تماشاگران با تیم بود. آنها به کادرفنی و بازیکنان اعتماد کردند و با حمایت‌های خود انگیزه جدیدی را در تیم ما بوجود آوردند.

*زمان قطعی شدن صعود نفت مسجد سلیمان چه احساسی داشتید؟

– صعود نفت مسجد سلیمان به لیگ برتر پیروزی و موفقیتی بزرگ و شیرینی خاصی داشت. ما در شهری زندگی می‌کنیم که مردم آن مدت‌ها بود، شادی دسته جمعی نداشتند. از این بابت خیلی خوشحال شدم و خوشحال شدم مسبب شادی همه مردم خوب نفت مسجد سلیمان شدیم. البته پس از صعود تیم ابتدا با تمام اعضای خانواده‌ام صحبت کردم. با دخترم و همسرم و این صعود را به آنها تبریک گفتم. این صعود متعلق به آنها هم بود زیرا زحمات زیادی را برای من متحمل شدند و حتی در روزهایی استرس آنها بیشتر از من بود.

*این روزها بحث خرید یک تیم لیگ برتری توسط باشگاه مس کرمان مطرح است، آن تیم که نفت مسجد سلیمان نیست؟

– مسئولان شرکت نفت که قصد فروش باشگاه را ندارند زیرا قبلا هم نفت تهران و صنعت نفت آبادان همزمان در لیگ حضور داشتند. ضمن اینکه مردم مسجد سلیمان، مردم دارایی نیستند اما حاضرند به خاطر تیم نفت خانه‎های خود را هم بفروشند و شرایطی را فراهم کنند تا تیم ما با قدرت در لیگ برتر به میدان برود.

البته بحث خرید امتیاز از جانب تیم‌های مطرح می‌شود که سقوط کرده‌اند و مدیران آن نتوانسته‌اند جواب اعتمادها را بدهند، پس اینگونه می‌خواهند سرپوشی روز عملکرد ضعیف خود بکشند. همچنین با خرید امتیاز یک تیم، افکار عمومی را به سود خود تغییر دهند و به نوعی اعلام کنند همچنان تیم آن شهر لیگ برتری است و همه چیز آرام است…

*و تیم شما توانست با هزینه کم، کاری بزرگ انجام دهد

– نباید فراموش کرد، موفقیت تنها در سایه هزینه‌های بسیار بدست نمی‌آید. بطور مثال تیم نفت تهران که 5-6 میلیارد هزینه کرده و توانست با همین هزینه هم تیم بسیار خوبی بسازد و جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند.

در نفت مسجد سلیمان و در آن روزهای سخت، بازیکنان تیم نشان دادند، پول زیاد و گرفتن ستاره دلیلی بر موفقیت نیست و ما بدون اینکه ستاره‌ای داشته باشیم، با تکیه بر بازیکنان تیم که همگی ستاره‌ بودند و با دریافتی کم، با جان و دل برای باشگاه بازی کردند، به موفقیت رسیدیم. این بزرگترین نعمت برای یک مربی است که بازیکنانش بدون کمترین دریافتی، تمام تلاش خود را در زمین به کار ببندند، هرچند به ظاهر ستاره نبودند اما در زمین ستاره‌‎های واقعی بودند.

*بحث دیگر که مطرح است، استفاده از تنها 17 بازیکن بزرگسال توسط تیم‌ها در فصل آینده است، تحلیل شما در خصوص این تصمیم چیست؟

– ما در این خصوص با مشکل اساسی مواجه می‌شویم زیرا اکثر بازیکنان زیر 23 سال‌مان باید برای سربازی به یک تیم نظامی رفته و یا 2 سال از فوتبال دور شوند. هیچ کجای دنیا این مساله وجود ندارد و در این شرایط تنها تیم‌هایی مانند تراکتورسازی تبریز، فجرسپاسی شیراز، ملوان و یکی دو تیم دیگر نظامی، سود می‌برند زیرا سایر تیم‌های نمی‌توانند از بازیکنان سرباز در این رده استفاده کنند.

در فوتبال ما بازیکنان جوان زیادی وجود دارد اما چند نفر آنها شانس حضور در این تیم‌های نظامی را بدست می‌آورند؟ متاسفانه مابقی 2 سال از فوتبال دور شده و آینده آنها در زمینه فوتبالی هم نابود خواهد شد. حداقل در کنار این قانون، مصوبه‌ای را در نظر بگیرند که بازیکنان سرباز که شانس حضور در تیم‌های تراکتور، فجر، ملوان و … را از دست داده‌اند، با گرفتن امریه یا بصورت قرضی به تیم دیگری بروند تا هم بازیکنان مستعد پشت خط نمانند و هم تیم‌های سازنده ضرر نکنند.

*از نگاه شما بزرگترین مشکل فوتبال ایران خصوصا در لیگ دسته اول چه بود؟

– تعداد زیاد تیم‌ها بزرگترین معضل این مسابقات است. هرچقدر تعداد تیم‌ها کمتر شود، کیفیت لیگ بالاتر رفته و نظارت بیشتر و مباحث همچون تبانی و غیره کاهش می‌یابد. اینکه هر شهر چند تیم در لیگ‌های مختلف داشته باشد، رقابت‌ را از بین می‌برد و سطح کمی و کیفی مسابقات را پائین می‌آورد.

بطور مثال من سال 61 سرباز بودم و به ورزشگاه امجدیه (شیرودی) می‌رفتم تا بازی‌ها را نگاه کنم. باور کنید آن زمان به خاطر اینکه تمام بازیکنان تیم‌ها در رقابتی سالم و بر اساس شایستگی در ترکیب اصلی قرار می‌گرفتند، کیفیت بازی‌ها و تکنیک‌هایی که بازیکنان به کار می‌بردند، بسیار بهتر از امروز بود اما امروز هر بازیکنی در هر سطحی می‌تواند در لیگ برتر یا دسته‌های پائین‌تر بازی کند.

وقتی بازیکن قوی مقابل یک بازیکن قوی قرار می‌گیرد، تجربه و توانش بالا می‌رود اما در شرایطی که بازیکن روبرویش بسیار ضعیف‌تر باشد، کم کم سطح بازیکن قوی هم پائین می‌آید. در آن دوران انتخاب فهرست نهایی تیم ملی از بین بازیکنان مطرحی که به میدان می‌رفتند سخت بود اما امروز پیدا کردن بازیکن خوب برای تیم ملی مشکل شده است.

*و حتی دیگر خبری از ستاره‌های زمین خاکی و فوتبال در خیابان‌ها نیست

– در گذشته امکانات اینگونه نبود اما بازیکنان در زمین‌های خاکی و اسفالتی فوتبال بازی کرده و خود را به ستاره‌های فوتبال تبدیل می‌کردند. امروز دیگر خبری از آن زمین‌های خاکی نیست. در آن زمان خبری از مصدومیت‌های اینچنینی هم نبود که بازیکن با یک ضرب خوردگی، چند هفته بازی نکند.

یادش بخیر در یکی از بازی‌هایی که در تهران داشتیم، فکم شکست و مجبور شدم صورتم را عمل کنم. بعد از عمل چند روز فقط مایعات می‌خوردم و بعد از آن تا حدود یک ماه تنها سوپ می‌خوردم. در آن شرایط اما سه بازی در مسابقات کشوری انجام دادم. مقابل پرسپولیس در تهران، با پاس تهران در آبادان و یک تیم شمالی که اسمش یادم نیست. در بازی با ذوب‌آهن که چند روز بعد از عمل جراحی‌ام بود هم روی نیمکت نشستم که شاهد این مسائل هم مردم آبادان هستند.

ضمن اینکه 6 میلیون پیش قسط ماشین پژو 2000 را دادم و بعد از یک سال و نیم، 3/5 میلیون دیگر هم پرداختم تا ماشینم را تحویل بگیرم اما امروز یک بازیکن میلیاردی پول می‌گیرد اما برای تیمش اصلا بازی هم نمی‌کند.

*برنامه شما برای آینده چیست؟

– بعد از پایان مسابقات لیگ دسته اول و پیش از مسابقات لیگ برتر، در کلاس A مربیگری شرکت می‌کنم. در این بین اگر هم فرصتی پیش بیاید استراحت هم می‌کنم. البته در گذشته نیت شرکت کردن داشتم اما از بس متقاضی زیاد بود نوبت به ما نرسید. شاید این صعود بهانه‌ای شود که ما را به کلاس راه دهند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. بهروز خان خسته نباشی. باشی در تیم یا نباشی جای تودر قلبهای ماست قدم تو سر چشمهای ماست .هر جا هستی و باشی تنت سالم دلت پر نشاط
    خسته نباشی

  2. بهروزجان لیاقت شما بیش ازاینهاست ازاینکه با کمترین امکانات وحداقل چیزها نسبت به سایرتیمهاچنین کاربزرگی انجام شده نشانه بزرگی شمات پس اگرمسولین باشمانامهربانی کردننددلگیرنشو چون آنهارفتنی هستند وفقط بهروزخان درقلب ما ماندگار است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.