• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
1

رونمایی از کتاب”تفنگ نه دال”در موزه مسجدسلیمان برگزار خواهد شد

  • کد خبر : 6454
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸

تفنگ نه دال، شرح زندگی و مبارازت آ علیداد خدرسرخ پهلوان نامی بختیاری”نام کتاب جدید دکتر اردشیر صالحپور، مدرس تئاتر و تاریخ هنر و پژوهشگر تاریخ بختیاری است که توسط انتشارات راش در یکصد و شصت صفحه و قطع رقعی به چاپ رسیده است. مهندس شهرام امید، مدیر موزه مسجدسلیمان در گفتگو با زاگرسیان از برگزاری […]

تفنگ نه دال، شرح زندگی و مبارازت آ علیداد خدرسرخ پهلوان نامی بختیاری”نام کتاب جدید دکتر اردشیر صالحپور، مدرس تئاتر و تاریخ هنر و پژوهشگر تاریخ بختیاری است که توسط انتشارات راش در یکصد و شصت صفحه و قطع رقعی به چاپ رسیده است.

مهندس شهرام امید، مدیر موزه مسجدسلیمان در گفتگو با زاگرسیان از برگزاری مراسم رونمایی از کتاب”تفنگ نه دال”تالیف دکتر اردشیر صالحپور در این موزه خبر داد.

بنا به گفته مهندس امید این مراسم از ساعت شانزده تا هیجده روز شنبه نهم فروردین ماه در این موزه به نشانی مسجدسلیمان، چهار راه بهداری برگزار خواهد شد.

جاوید قبادی، مدیر کتابفروشی بامداد و نماینده توزیع کتاب مذکور در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، که اجرای برنامه مذکور را بر عهده دارد نیز گفت: این برنامه با حضور مولف و جمعی از فعالان فرهنگی، منتقدین و اساتید دانشگاه برگزار خواهد شد.

“تفنگ نه دال، شرح زندگی و مبارازت آ علیداد خدرسرخ پهلوان نامی بختیاری”نام کتاب جدید دکتر اردشیر صالحپور، مدرس تئاتر و تاریخ هنر و پژوهشگر تاریخ بختیاری است که توسط انتشارات”راش”در یکصد و شصت صفحه و قطع رقعی به چاپ رسیده است.

در خلق و نگارش این رمان گونه ی تاریخی، اگر چه از تخیل و فانتزی استفاده شده،اما تمامی وقایع و حوادثی که از زبان تفنگ بدان اشاره می شود، واقعیت تاریخی دارند.

“تفنگ نه دال،”داستان اسلحه ای است که بنا به گزارش نویسنده حدود دویست سال قدمت دارد. لقب نه دال،اشاره به شکار نه عدد دال(لاشخور) با یک شلیک این تفنگ سرپر دارد که پس از آن که آعلیداد خدرسرخ، مالک این تفنگ موفق بدان شد،از آن پس به این نام خوانده شده است.

علیداد، از پهلوانان نامی بختیاری است که شرح رشادت ها و جنگاوری های او در میان قوم زاگرس نشین بختیاری مشهور و کنش او و حکایت های پیرامون او،اسب،اسلحه و نحوه ی مرگش که قتلی ناجوانمردانه بوده، تداعی کننده روایت های اساطیری در فرهنگ دیر پای پارسی است.

روایت های”علیداد”در ترانه های فولکلوریک بختیاری ثبت شده است. روایت هایی که نویسنده تحت عنوان تاریخ ترانه ها از آن ها یاد می کند و می نویسد: بختیاری به رغم دیرینگی، اگر چه تاریخ مکتوب چندانی از او باقی نمانده، اما می توان به همین تاریخ ترانه ها به عنوان حافظه ی موسیقیایی و شفاهی ایل اکتفا کرد و از لابلای اشعار به حقایق و حواشی و انگیزه ها و مسایل مبتلا به،پی برد.(از متن کتاب/ص156)

با چنین رویکردی،کتاب از زبان تفنگی که در جنگ ها و نزاع های مختلف بختیاری ها حضور داشته به موضوع منازعه طولانی بین دو شاخه هفت لنگ و چهار لنگ (دو تقسیم بندی تاریخی طوایف مختلف ایل بختیاری)اشاره دارد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.