• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
3

تپه باستانی کلگه زرین مسجدسلیمان آثار تاریخی پنهانی دارد

  • کد خبر : 59419
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

تپه باستانی کلگه زرین در دهه ۵۰ در جریان باستان شناسی کاوش شده بود. کاوش های صورت گرفته اصولی نبوده و در قالب گزارش کوتاهی بدون عکس و نتیجه ای ارائه و گفته شده بود که این آثار مربوط به دوره ساسانی ـ اشکانی هستند اما این امر جنبه تاریخی و علمی نداشت بلکه حرف […]

تپه باستانی کلگه زرین در دهه ۵۰ در جریان باستان شناسی کاوش شده بود. کاوش های صورت گرفته اصولی نبوده و در قالب گزارش کوتاهی بدون عکس و نتیجه ای ارائه و گفته شده بود که این آثار مربوط به دوره ساسانی ـ اشکانی هستند اما این امر جنبه تاریخی و علمی نداشت بلکه حرف و حدیث بوده است

رویش زاگرس: بر اساس آخرین گزارش و خبرهای منتشر گشته، تپه باستانی کلگه زرین در مسجدسلیمان آثار تاریخی پنهانی دارد. زیبا صالحی فرگنی، یک باستان شناس با بیان این که تپه باستانی کلگه زرین به گنجینه ای می ماند که می تواند بسیاری از سوالات بی پاسخ و بسیاری از زوایای مبهم و تاریک این آیین را برای ما مشخص کند، خاطرنشان کرد: آثاری که نشانی از آیین مهرپرستی دارند و در گوشه گوشه کشور کشف می شوند از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند، چرا که در خصوص این آیین کمبود اطلاعات داریم.

او با اشاره به این که تپه باستانی کلگه زرین در دهه ۵۰ در جریان باستان شناسی کاوش شده بود، گفت: کاوش های صورت گرفته اصولی نبوده و در قالب گزارش کوتاهی بدون عکس و نتیجه ای ارائه و گفته شده بود که این آثار مربوط به دوره ساسانی ـ اشکانی هستند اما این امر جنبه تاریخی و علمی نداشت بلکه حرف و حدیث بوده است.

این باستان شناس عنوان کرد: دیوارنگاره کشف شده از تپه باستانی کلگه زرین متعلق به دیواره بیرونی یک معبد بوده که به احتمال زیاد مربوط به آیین مهرپرستی، آیین مهر یا میتراییسم است.

صالحی فرگنی با تاکید بر این که حفاظت درست و اصولی از هر محوطه باستانی بیشتر از کاوش اهمیت دارد، گفت: این تپه باستانی در کنار موزه مردمشناسی مسجدسلیمان واقع شده و حفاظت می شود اما برنامه ای برای کاوش لازم است که باید در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار بگیرد.

او با اشاره به این که یکی از مشکلات اساسی در کاوش های باستان شناسی نبود آمادگی و تدارکات لازم برای حفاظت است، گفت: حقیقت این است که برای هر محوطه باستانی پیش از اقدام به کاوش، باید طرح حفاظت حین کاوش براساس اطلاعات موجود از قبیل امکانات، تجهیزات و مواردی از این دست وجود داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=59419

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. بسمه تعالی
    باسلام
    باعنایت به اینکه اینجانب بعنوان یکی ازشهروندان مسن واهل مطالعه تاریخ دراین شهرستان ازبدوتولدساکن میباشم متاسفانه کم سعادت بودم وتاکنون نمیدانستم شهرمان باستان شناسی ناشناخته دارد که اولین باری است که اسمش راشنیده ام. امیدوارم القابی که درمتن خبرهااستفاده میشود درشان وواقعی باشند. چراکه افرادفرهیخته زیادی دراین شهرساکن وپژوهشهای تاریخی زیادی هم داشته وانجامداده اند اما هرگزبخودشان اجازه ندادند که باوجود استادبودن دراین حوزه؛ به آنها لقب استادبدهند.

  2. ظاهرا رسم شده برای خودمان تیشه وقیچی نشان بدهیم ..اصل موضوع مهمتر بوده ..و منکه متوجه نشدم کجای این خبر ربط به استاد بدون یا نبودن داشته ..بعضی مثل خودمن کلا باید عیبی بگیرند از هرچیزی که این خیلی بداست ..صائبا عیب خودت گیر عیب دیگر را مگو ..هرکه عیب خود بگوید از همه بالاتراست ..آخر اینکه نکته مهم این بود که اینهم یک خواسته بشود به این نوع آثارنگاه دقیق تری شود .ومن از رسانه شما تشکر میکنم برای پوشش این اخبار .ممنون.بس کنیم خود تخریبی هارا..عمل آدمها نشانه آنها بشود نه حرف زدنها.

  3. درود گرم نوروز چندسال پیش با دانشجویان برگزیده ی باستان شناسی از دانشگاه تهران در مدت ۱۵ روز آثار باستانی مسجد سلیمان را باپشتیبانی شهردار وقت به بازدید کنندگان معرفی کردبم یسیار مورد استقبال واقع شد اما تنگ نظزی ها ادامه ی این روند را بعدا متوقف کرد! پیشنهاد کاوش کلگه را دوبار داده ام از مسجدسلیمان و تحریک اهواز پیشگیری،شد خودتان تخلیل کنید چرا؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.