• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11777اخبار امروز : 0
2

چه دست هایی در صدا و سیما فیلمنامه می نویسد؟

  • کد خبر : 5549
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ حسين سريع كار: نزدیک به سه هفته از پخش سریالی در شبکه سوم می گذرد که بازتاب های متفاوتی از همه مردم و علاقمندان به سریال های تاریخی به دنبال داشته است. جامعه بختیاری به عنوان جامعه ای تاثیر گذار در روند انقلاب مشروطیت بار بسیاری از حوادث آن سال ها […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ حسين سريع كار: نزدیک به سه هفته از پخش سریالی در شبکه سوم می گذرد که بازتاب های متفاوتی از همه مردم و علاقمندان به سریال های تاریخی به دنبال داشته است. جامعه بختیاری به عنوان جامعه ای تاثیر گذار در روند انقلاب مشروطیت بار بسیاری از حوادث آن سال ها را امروز نیز بر دوش می کشد.

بحث امروز ما قطعاً پرداختن به تاریخ نیست. بحث در این هم نیست که این سریال فاخر به اصطلاح صدا و سیمایی به قومیت ها چگونه توجه کرده است؟

بحث این است که رسانه ای که کوچک ترین پوشش خانومهای خارجی را از صدها متر آن طرف تر در فیلم ها و بازی های زنده فوتبال می بیند چگونه نتوانسته یک نام خانوادگی بزرگ را در یک فیلم نامه تلویزیونی قبل یا در حین ساخت ببیند؟

و چگونه است که در مواردی که نام های خانوادگی فراگیر و نشان دهنده یک جامعه، ساختار یا قوم هستند بینش فیلم نامه نویسان صدا و سیما بر این است که آن مورد می بایست تغییر پیدا کند؟ پس چرا در سریال سرزمین کهن استفاده از فامیل یک خانواده که فراگیری در حدود ۵-۶ میلیون نفر جامعه بختیاری کشور دارد به همین راحتی مورد بی احترامی قرار می گیرد؟ آیا انتخاب نام یک خانواده به جای این نام جایز نبود و نمی شد نویسندگان و فیلم نامه نویسان با تغییر این نام خانوادگی برای بخش بزرگی از جامعه بختیاری ایجاد زمینه نمی کردند؟

از سویی دیگر روند شکلی داستان و اشاره به روند سرکوب بخشی از مردم تبریز که اساساً توسط قوای بختیاری صورت گرفته عیناٌ به شکلی بی حرمتی به تاریخ و جامعه بختیاری است که در واقع نویسندگان داستان که به صورت اتفاقی خود تبریزی هم هستند با این نگرش به روند داستان پوشش می دهند که هر آنچه در آن واقیع به وقوع پیوسته ریشه ای از این نوع فرهنگ بوده است.

صدا و سیما عنصر رسانه ای است که متاسفانه در چند سال گذشته با ساخت بعضاً سریال هایی این چنین توهین های آشکاری را به بعضی اشخاص و اقوام کشور به صورت هدف دار نشانه روی کرده است. آیا مسئولین صدا و سیما پیش از انتخاب هر گونه فیلم نامه عملاً بار فرهنگی، و جامعه شناختی را که قصد ایجاد آن را دارند بر دوش می کشند؟ آیا تغییر نام یک فامیل در یک سریال تأثیر معنایی بسیاری داشته است؟ و چرا هیچ یک از مسئولین بختیاری کشور در مورد این بی حرمتی ها ایستادگی نمی کنند؟

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. اقای مرادی عزیز باید خدمت جنابعای عرض کنم که مساله فقط نام خانوادگی نیست بلکه اگر قسمت قبلی سریال رو تماشا کرده باشید عکس سردار اسعد بالای سر عمه خانم سریال بود.به هرحال سریال هنوز ادامه داره ولی از ظواهر امر مشخصه که چهره خوبی از این خانواده رو قصد ندارن نشون بدن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.