• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
0

مشروح گزارش نشست هم اندیشی جمعی از نخبگان و پیشکسوتان دوست دار مسجدسليمان

  • کد خبر : 5532
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۲

باشگاخه روزنامه نگاران مسجدسليمان: نشست هم اندیشی جمعی از نخبگان و پیشکسوتان علاقه مند و دوستدار مسجدسلیمان بزرگ ( مسجدسلیمان، هفتکل ، لالی، اندیکا ) در تالار باغ معین اهواز برگزار شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان پیرو دعوت جمعی از دوست داران مسجدسلیمان اين نشست صمیمی در محل تالار باغ معین […]

باشگاخه روزنامه نگاران مسجدسليمان: نشست هم اندیشی جمعی از نخبگان و پیشکسوتان علاقه مند و دوستدار مسجدسلیمان بزرگ ( مسجدسلیمان، هفتکل ، لالی، اندیکا ) در تالار باغ معین اهواز برگزار شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان پیرو دعوت جمعی از دوست داران مسجدسلیمان اين نشست صمیمی در محل تالار باغ معین اهواز برگزار گردید. اين  جلسه با تلاوتی از آیات قران مجید آغاز شد. پس از آن مهندس پیام حاجی پور مجری برنامه قطعه شعری در وصف مسجدسلیمان قرائت نمود.

پروفسور کرمزاده ریاست انجمن دوست داران مسجدسليمان به عنوان اولين سخنران پشت تريبون قرار گرفت. وي ضمن خوش آمد گویی در سخناني گفت: تشکر می کنم از اين که دوستان دعوت ما را پذیرفتند و ادامه داد: انجمن دوست داران مسجدسليمان با این شکل و ساختاری که الان وجود دارد قبلا نبوده است. حدود ۱۵ سال پیش شنیدیم که دکتر نهاوندی پزشکی که قریب ۵۰ سال در مسجدسلیمان خدمات بی شماری به شهروندان ارائه نمودند دارفانی را وداع کردند، دکتر نهاوندی حتی با وجودی که خانواده اش در مسجد سلیمان نماندند با کوشش و تلاش بسیار توانست بیماری تراخم را که سالانه تعداد زیادی از همشهریان عزیز را نابینا می کرد به طور کامل ریشه کن کنند و مسجدسلیمان اولین شهری بود که تراخم در آن ریشه کن شد. بعد از مرگ دکتر نهاوندی شرکت نفت تجلیلی که بایسته و شایسته این شخصیت فقید بود را انجام ندادند لذا با جمعی از دوستان تصمیم گرفته شد که مراسم بزرگداشت ایشان گرفته شود، و انجام این مراسم نطفه این فکر را کاشت که از تمامی نامدارانی که برای مسجدسلیمان از خود گذشتگی کرده اند پاسداشت بگیریم و بدين صورت انجمن شکل گرفت. چهره ماندگار كشور ادامه داد:

در اغلب کشورهای دنیا مردم مشارکت بالایی در اداره کشور دارند. در ایران هم حکومت با مشارکت مردم هیچ گونه مخالفتی ندارد. به همین دلیل می بینیم که شهرهایی مثل شوشتر، بهبهان و دزفول پیشرفت خوبی داشته اند ولی شهرهای نفتی مثل مسجدسلیمان،هفتکل و .. دچار پسرفت شده اند. ما نباید دنبال مقصر بگردیم بلکه باید دلایل این عقب ماندگی را عقلانی تحلیل کنیم. مسجدسلیمان شهری بود که جهت فرار از چشم نگهبانان شرکت نفت حراست ساخت و ساز درست شد، یعنی شب ها مسجدسلیمان درست شد، به همین دلیل شرکت نفت که از مسجدسلیمان رفت اداره شهر چون زیر ساخت های درست و صحیحی نداشت بسیار مشکل شد. همیشه این سوال برای من بود که چرا شرکت نفت از مسجد سلیمان رفت. وقتی مطالعه کردم متوجه شدم بدون هیچ توجیه و دلیلی مسجدسلیمان رها شد و شرکت نفت به اهواز رفت.

اهواز به جز چند چاه نفت چیز دیگری نداشت، به خاطر منافع ساده و شخصی تعدادی که زمین های کورش و ملی راه را در اختیار گرفتند و خانه سازی کردند و اجازه دادند به شرکت نفت به همین سادگی با سرنوشت یک شهر به دلیل سود شخصی بازی شد. باید کمپانی های نفتی را وادار می کردند که از مسجد سلیمان نروند. من فکر میکنم اگر این انجمن قبل از انقلاب وجود داشت اجازه نمی داد که شهر به این مشکل دچار شود و عدم مشارکت مردم در آن زمان این فاجعه را ببار آورد. وي ادامه داد: مسجد سلیمان الان به فکر شما نیاز دارد، همه باید کمک کنند تا این شهری که در همه دنیا شناخته شده است از بین نرود. ما هیچ کس را سرزنش نمی کنیم، حتی خود ما هم مقصریم…

دکتر مجید نبی پور چهره علمی برجسته و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران سخنران بعدي اين جلسه بود كه به بیان دیدگاه ها و اهداف این نشست پرداخت. وي گفت:. انجمن دوست داران مسجدسلیمان پوست اندازی و تجدید قوا كرده است. قدرت همیشه زائیده زور و ثروت نیست بلکه داشتن فکر و اندیشه می تواند ابزار بسازد، ایجاد ثروت کند و یک مملکت را به قدرت والائی برساند. اما خبرهای دیگری در دنیا هست و آن فکر است، پس یک جمع محدود ایجاد فکر می کند و فکر ایجاد ثروت، و ثروت ایجاد قدرت. اگر احیاناً افرادی برای مسجدسلیمان بتوانند کاری انجام بدهند و انجام ندهند احتمالادر محکمه عدل الهی مستوجب بازخواست هستند. اگر هزار بهانه برای نپیوستن به انجمن هست ولی یک بهانه فقط یک بهانه برای پیوستن باشد باید حتما بیاییم . این انجمن بازوی کمک به نظام جمهوری اسلامی جهت آبادانی مسجدسلیمان است. انجمن از کمیته های مختلفی تشکیل گردیده است که شاکله این کمیته های هشت گانه بدین شکل میباشد:

تعیین چارت تشکیلاتی ،تهیه لیست افرادی که مناسب این کمیته هستند .

تعیین حداقل ۵ مسئله در مسجد سلیمان که با پیگیری آن ها تحولی ایجاد گردد .

تهیه روش اجرایی

شناخت مشکلات طرح های در حال اجرا در مسجد سلیمان

تعیین نشست های کمیته ها

شناخت مسجدسلیمانی های ذی نفوذ در ادارات کشور

تعیین افق های آینده

تعیین تیم های پیگیری برای طرح های مصوب

جدول زمان بندی فعالیت های آینده هر کمیته.

تمام افرادی که تحول در کشورشان به وجود آورده اند، جمعیت محدودی بوده اند و به شما قول می دهم اگر صد نفر پای کار بیایند بین ۵ و ۷ سال آینده در مسجدسلیمان تحول اولیه صورت گیرد. اما آفت این تشکل دو مسئله است. جناح بندی هاي سیاسی و طایفه گری…

سردار کریم کریمپور از فرماندهان بزرگ ۸ سال دفاع مقدس و فرمانده اسبق سپاه و بسیج مسجدسلیمان و فرمانده گردان پر افتخار سلمان  سخنران بعدي اين جلسه بود. وي گفت:: امروز روز عزیزی است چرا که سالروز عملیات کربلای ۵ است . گردان سلمان مسجدسلیمان خط شکن کربلای ۵ بود شبی اینچنیني ۳۵ جوان برومند مسجدسلیمانی به مقام رفیع شهادت رسیدند یادشان گرامی باد. می خواهم یادی از یک بزرگ مرد مسجدسلیمانی بکنم. شهید مسلم حاتمی که با رشادت و از خودگذشتگی های بسیار نام خود را بر پیشانی تاریخ پر افتخار مسجدسلمان حک کرد. سردار كريمپور ادامه داد: به نظر بنده قبل از هر کاری باید مصوبات قبلی انجمن را پیگیری کنیم. یعنی مصوبه جدیدی نداشته باشیم بلکه همان قبلی ها را با پیگیری مستمر به نتیجه برسانیم. جای افسوس دارد که هنرستان فنی حرفه ای ارتش که بسیار تلاش کردیم تبدیل به یک دانشگاه فنی بزرگ شود کاملاًتخریب شد و از بین رفت…

 

مهندس علیرضا حیات غیب از چهرهای نخبه فرهنگی و اجتماعی به عنوان سخنران بعدي پشت تريبن رفت و گفت:انجمنی که ۱۵ سال سابقه فعالیت دارد متاسفانه هنوز برای بسیاری از همشهریان شناسایی نشده و با آن آشنا نیستند. و این یک نقیصه است. بحث توسعه شد لازم است بگویم انجمن حلقه مفقوده بین حاکمیت و مردم در این عرصه می باشد، به نظر من بزرگ ترین کار کرد این انجمن نخبه شناسی است و سم این انجمن سیاسی کاری است كه باید به شدت از آن پرهیز کرد. مهندس حيات غيب در ادامه سخنان خود گفت: بنده دو پیشنهاد دارم اول این که بیشتر از هر فعالیتی باید کار فرهنگی کنیم و دوم این که تعصبات قومی را کنار بگذاریم…

پس از آن دکتر مرتضی افقه چهره مطرح اقتصادی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به ایراد سخنران پرداخت و گفت: باید بپذیریم توسعه یک علم است که باید به اهلش سپرده شود. توسعه بسیار پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. مسائل مسجدسلیمان با توجه به شاخصه هایی که دارد خیلی پیچیده تر از جاهای دیگر است. من معلم توسعه هستم. همیشه به دانشجویانم توصیه می کنم اگر می خواهید توسعه را بفهمید باید یک سفر به مسجدسلیمان بروید. شهری که کل خاورمیانه را تکان داد چگونه خود به این سرنوشت دچار شده است. دلیلش هم من و امثال من می باشد وي ادامه داد: مسجدسلیمان بیشترین آمار معتاد و بیکار را دارد. توسعه با رشد یکی نیست  با یک طرح دو طرح توسعه اتفاق نمی افتد و گرنه شرکت نفت که توسعه داد و می رفت. از نظر علم توسعه ، توسعه وقتی اتفاق می افتد که آدم های آن توسعه یافته باشند. تا آدم ها توسعه نیابند هیچ اتفاقی نمی افتد بنابراین به دنبال توسعه ی آدم ها بگردیم .

مهندس اسمعیل فرهادیان کارشناس ارشد مخازن نفت و دبیر انجمن دوستداران مسجدسلیمان سخنران بعدي بود كه گفت: من بر اساس تخصصم میدان های زیادی را مطالعه کردم، اعم از کانادا، انگلیس، امریکا، وقتی با مخزن آسماری مقایسه می کردم با توجه به شرایط بسیار مساعد مانند نفت سبک، گاز مناسب همچنین سنگ ترک خورده مناسب میزان تخلیه از مخزن آسماری ۱۸% بوده و مخازن آن ها ۵۰% بوده که در تلاش هستند تا ۷۰% تخلیه صورت بگیرد. در مخزن آسماری ما ۵/۶ میلیارد نفت در جا داریم که ۲/۱ میلیارد تخلیه شده و ۳/۵ میلیارد مانده. البته ضخامت ۷۰۰ متر بوده که الان به ۱۰۰ متر رسیده است. مخزن بنگستان کشف شده و هیچ استخراجی صورت نگرفته، برآورد حداقل ۵/۲ میلیارد بشکه نفت می باشد. در جوار میدان مسجدسلیمان؛ میدان یکمهه می باشد. همچنین ۱۳ میدان کشف شده که هیچ کدام توسعه کامل پیدا نکرده اند. میزان نفت در این ناحیه ۳۰ هزار کیلومتر مربعی شرکت بهره برداری نفت مسجد سلیمان ۳۰ میلیارد بشکه نفت و ۳۵ تریلیون متر مکعب گاز برآورد شده که به اندازه چند کشور نفتی اروپاست و در پایان نتیجه می گیریم که نفت و گاز در مسجدسلیمان هنوز باقی است و تا ۱۰۰ سال دیگر می توان از آن بهربرداری نمود و می توان روی صنایع بالادستی و پایین دستی آن سرمایه گذاری نمود.

بهرام علي سینایی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و استاد دانشگاه نيز گفتند: وقتی ما دوست دار مسجدسلیمان هستیم باید جلسه در مسجد سلیمان برگزار گردد. صحبت کردن از نفت و گاز مشکل ما را حل نمی کند بلکه باید فکر اساسی کرد. من به عنوان نماینده دکتر جلیلی اعلام می کنم ایشان آمادگی کامل دارند همسو با اهداف انجمن دوشادوش شما در جهت خدمت به مسجدسلیمان و مسجدسلیمانی ها هر اقدام مناسبی را انجام دهند.

خانم سهرابی ( خواهر شهید ایرج سهرابی) و معاونت پشتیبانی فرودگاه اهواز نيز سخنان خود را این چنین آغاز كرد: قبل از صحبت هایم یادی از یک مسجد سلیمانی متعهد می کنم که حق بزرگی به گردن این شهر دارد. معلم گرانقدر مرحوم حسین دیناروند که هر سال با تلاش و کوشش بسیار بچه های محروم مسجدسلیمان را آموزش می داد و نتایج تلاش های بی پایان آن عزیز، پزشکان و مهندسان بسیاری است که هر سال مسجدسلیمان به ایران اهدا می کند. قوم بختیاری در حکومت هاي گذشته هميشه معترض بوده است، چه در زمان حکومت قاجار،چه پهلوی، اما انصافاً بعد از پیروزی انقلاب، اسباب رحمت برای ایران اسلامی بوده است. وي ادامه داد: متأسفانه مسجدسلیمان هیچ وقت مورد لطف شایسته قرار نگرفت. من به عنوان یک زن شاهد تغییرات زیاد رو به جلویی در مسجدسلیمان نبوده ام. هر حرکتی به محوریت نیاز دارد و این حرکت جمعی در قالب انجمن دوستداران با محوریت افتخار شهرمان پروفسور کرم زاده قطع و یقین به سر منزله مقصود خواهد رسید. ما بختیاری هاي توانمندی در خارج از کشور داریم که باید آن ها را دعوت به سرمایه گذاری در مسجدسلیمان کنیم.

داریوش باقرفر دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و ریاست اسبق اداره ارشاد شهرستان مسجدسلیمان و امور تربیتی آموزش و پرورش شهرستان نيز به ایراد دیدگاه های خود پرداختند و گفتند: افتخار می کنم در جمع اساتید خود هستم. دلیل صحبت من درد مشترک همه ماست. بی پناهی نسل جوان. من به عنوان یک فرهنگی کسی که سال هاست معلم بوده ام و فعالیت های فرهنگی و هنری دارم، تقاضای کمک می کنم. درد امروز ما درد نسل جوان است.

سال هاست که همه به گذشته مسجدسلیمان می پردازیم، شهر اولین ها و این قیاس با گذشته نسل جوان را دچار نا امیدی کرده است. شاید نسل جوان ندانند ولی ما که می دانیم چگونگی شکل گرفتن مسجدسلیمان را. مسجد سلیمان یک شرکت شهر بود؛ به نظر بنده حتماً باید دفتری از انجمن دوست داران در مسجدسلیمان ایجاد گردد.

آخرين سخنران اين جلسه سوار نژاد دبیر بازنشسته و چهره مطرح حوزه ی هنر و فرهنگ مسجدسلیمان بود كه گفت: هر چند که بنده اصالتاً شوشتری هستم اما افتخار می کنم که در این شهر بزرگ شده ام، درس خواندم و تا پایان بازنشستگی در این شهر ساکن بودم. وی با بیانی شیرین به یکی از مشکلات در فرهنگ مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: سابقاً در این شهر هیچ تبعیض قومیتی و فرهنگی و حتی دینی وجود نداشت و تمام عزیزان از بختیاری ، لر، شوشتری، سده ای، عرب و … حتی ارامنه به خوبی در کنار هم به زندگی می پرداختند و مشکلات از آنجا شروع شد که نه تنها در مسجدسلیمان بلکه در غالب شهرهای استان به تبعیض قومیتی دامن می زنند و امیدوارم انجمن دوست داران در دامان همچون مشکلی دچار نگردد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. کار مسجدسلیمان به جایی رسیده که …… میخواد بسازش
    بگو تا حالا چه کار مفیدی واسه شهرت کردی اخه……
    این انجمن به هیچ دردی نمیخوره و فقط برای منافع شخصی یکسری افراد تشکیل شده
    میگید نه..در اینده خواهیم دید

  2. شاید قبلا میشد بهش امیدوار بود ولی الان که عکس …. رو دیدم دیگه مطمینم این انجمن هیچ هدفی در جهت پیشرفت مسجدسلیمان نخواهد برداشت

  3. با سلام ، همه ی عزیزانی که در این جلسه سخنرانی کردند و قریب به اتفاق اعضای انجمن دوستداران، حقیقتا عاشق مسجدسلیمانند و فقط بدنبال شکوفایی دوباره و سربلندی شهر هستند و هر کدام در زمینه کاری خود متخصص اند، برای من کاملا روشن است که هدف انجمن ، پیداکردن راهی برای برون رفت از مشکلات و گرفتاریهای ریز و درشتی ست که شهر و مردم را زمین گیر کرده است ، آنچه مسلم است انجمن دوستداران با پتانسیل بالقوه ای که دارد خواهد توانست بعنوان نیرویی تاثیر گذار ، بانی تحولاتی شگرف در ساخت و ساختار شهرگردد اما همانطور که در این جلسه بدرستی یکی از آفتهای عقب ماندگی شهر ، سیاسی کاری معرفی شد از الان باید مراقب و هشیار باشند که ملعبه سیاسی کاران نشوند و از ورود و نفوذ افراد با گرایشات سیاسی (چه چپ چه راست) جدا جلوگیری شود چون این انجمن بعنوان یک انجمن مردم نهاد از ابتدای ظهور ، فلسفه ی شکل گیری اش صرفا عشق به مسجدسلیمان و دوری از بازیهای سیاسی بوده است که موفقیت آن در گرو حفظ همین موضع و پیشگیری از ورود افراد با گرایشات سیاسی بدرون انجمن است ، اگر انجمن این استقلال را از کف بدهد بدون شک هیچگونه افقی روشنی برایش متصور نخواهد بود نه اصلاح طلب نه اصولگرا ، هدف تنها کار و از خودگذشتگی برای اعتلای دوباره نام مسجدسلیمان و بیرون آمدن شهر از دایره ی فقر و بیکاری و اعتیاد .

  4. درود بر دوستداران مسجدسليمان در هر كجاي اين كره خاكي كه هستند. اميدوارم جلسات اين انجمن بيشتر در مسجدسليمان برگزار شود اگر اين اتفاق بيفتد يقينا استقبال بي نظيري از آن خواهد شد. مردم دوست دارند نخبگانشان را ببينند و با آنان از نزديك در ارتباط باشند. سپاس از شما آقاي مرادي عزيز كه اين گزارش را منعكس نمودي.

  5. این انجمن یک انجمن کاملا مردمی است و هیچ ارتباطی با افراد خاص ندارد اگر انجمن خط خود را از افراد تابلو دار جدا نکند اعتبارش را از دست میدهد 

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.