• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
0

چرا ميراث و گردشگری هفتكل ديده نمی‌شود؟

  • کد خبر : 4388
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي مسجدسليمان گفت: هفتکل با وجود آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری هنوز از داشتن یک اداره میراث فرهنگی برای حفاظت از بناهای تاریخی و بهره‌برداری از جاذبه‌های گردشگری محروم است. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان غلام‌رضا جلیلی‌نیا اظهار کرد: هفتکل در 13 اردیبهشت سال […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي مسجدسليمان گفت: هفتکل با وجود آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری هنوز از داشتن یک اداره میراث فرهنگی برای حفاظت از بناهای تاریخی و بهره‌برداری از جاذبه‌های گردشگری محروم است.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان غلام‌رضا جلیلی‌نیا اظهار کرد: هفتکل در 13 اردیبهشت سال 1306 خورشیدی با به نفت رسیدن چاه شماره یک در دشت طوف سفید به عنوان دومین شهر نفتی ایران بعد از مسجدسلیمان قرار گرفت. ساکنان این شهر دو قوم بختیاری و ترک قشقایی هستند و جمعیت این شهر قریب به 55 هزار نفر است.

جلیلی‌نیا درباره علت نام‌گذاری این شهرستان به نام هفتکل گفت: در هفتکل هفت بنای ستون مانند وجود دارد که در گویش محلی به این ستون‌ها “کِل” گفته می‌شود.

او ادامه داد: از جمله آثار تاریخی هفتکل می‌توان به دبیرستان رودکی در این شهر اشاره کرد. این دبیرستان در سال 1318 تاسیس شد و نماد فرهنگی این شهرستان محسوب می‌شود.

جليلي‌نيا، با اشاره به پوشش گیاهی این شهرستان، گفت: این شهر پوشیده شده از گیاهانی همچون، کتیرا، پونه، کنگر، سیركوهی، خارشته و درختان انار، کنار و نخل است. همچنین هفتكل زيستگاه جانورانی همچون پلنگ، مار، سوسمار، شغال، کفتار، گراز، بزکوهی، لک‌لک و شاهین است.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي مسجدسليمان توضيح داد: از جمله مناطق گردشگری این شهرستان می‌توان به روستای دره اهوازی و آبگیری مرتضی‌علی و آبشار ملارانی نزدیک به روستای بن‌آسیاب اشاره کرد. همچنين هفتکل از جمله مناطق عمده تولید گلیم در استان خوزستان است و بافندگان آن ترک زبانان عشایر قشقایی هستند.

او گفت: در هفتکل تالابی به نام تالاب “بلم شور” وجود دارد. این تالاب در 20 کیلومتری جاده هفتکل به سمت باغملک قرار دارد. این تالاب در ایام نوروز بسیار شلوغ است اما هیچ گونه امکاناتی برای گرشگران در آن وجود ندارد.

جلیلی‌نیا، با بیان این که هفتكل استعدادها و پتانسیل‌های زیادی برای جذب گردشگران دارد، گفت: در ایام نوروز گردشگران زیادی به این شهر می‌آیند اما به علت نبود اداره میراث فرهنگی و نمایندگی اداره میراث فرهنگی از داشتن امکانات برای گردشگران محروم است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان علت نبود زیرساخت‌های گردشگری در هفتکل را نبود مدیریت درست در منطقه ابراز کرد و گفت: نگاه به گردشگری در منطقه هفتکل از قدیم تا به الان وجود نداشته و موجب شده که هیچ گونه کاری در اين منطقه صورت نگیرد.

وی بیان کرد: با توجه به این که به ایام نوروز نزدیک می‌شویم باید نسبت به آماده کردن شهر از هم‌اكنون اقدام کنیم و بهتر است که یک اداره میراث فرهنگی در این شهر تاسيس كنيم چراكه وقتی متولی در شهر وجود نداشته باشد قطعا نگاهی هم به آن شهر نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=4388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. بنازم آقای جلیلی نیا که همیشه پیگیر واقعیات محیط پیرامونی خود می باشد .

  2. تو چرا دیگه اقا؟اینو باید از رفیقت مدیر کل میراث پرسید……..
    مگر دیگر میراث ها در استان دیده شدند. وقتی یک فلافل فروش چندین سال رییس میراث میشه …….دیگر هیچ چیز نبایدهم دیده شود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.