• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 1
2

بازخوانی زلزله ی مسجدسلیمان از نگاهی دیگر
کاندیداهای محترم بدانند احساسات زلزله زدگان مسجدسلیمان محلی برای جولان های تبلیغاتی نخواهد بود

  • کد خبر : 40686
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

کسانی که آنچنان از اعتبار و آبروی داشته خود برای پیشرفت و اعتلای زادگاهشان که تا همیشه بر گردن آن ها حق دارد-مایه نگذاشتند، اکنون در موسم انتخابات حق گرفتن آب گل آلود در این شهر را ندارند/کاندیداهای محترم بدانند احساسات زلزله زدگان مسجدسلیمان محلی برای جولان های تبلیغاتی آنان نخواهد بود/ هر کاندیدایی که […]

کسانی که آنچنان از اعتبار و آبروی داشته خود برای پیشرفت و اعتلای زادگاهشان که تا همیشه بر گردن آن ها حق دارد-مایه نگذاشتند، اکنون در موسم انتخابات حق گرفتن آب گل آلود در این شهر را ندارند/کاندیداهای محترم بدانند احساسات زلزله زدگان مسجدسلیمان محلی برای جولان های تبلیغاتی آنان نخواهد بود/ هر کاندیدایی که در عمل کمک بیشتری به مردم زلزله زده انجام دهد در قلب های مردم ماندگار تر خواهد شد/ زلزله مسجدسلیمان معیار تشخیص کاندیدهای مردمی، صادق و عملگرا است.که یکی از این اقدامات می تواند تخصیص مبلغی از هزینه های تبلیغاتی به مردم زلزله زده باشد

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/صادق مرادی: زلزله ۵٫۷ ریشتری تیرماه مسجدسلیمان باعث مرگ یک شهروند و مصدومیت نزدیک به ۲۰۰ نفر و آسیب ۲۰ تا ۸۰ درصدی به منازل ساکنین شهرهای مسجدسلیمان، گلگیر و روستاهای اطراف شد.

وقوع این حادثه هرچند تلافات جانی کمی داشت اما به دلیل احتمال گسترش و عمق ابعاد فاجعه قابل توجه و نگرانی است؛ احتمال شکستن لایه نازک سنگی موجود بر روی مخازن نفت و گاز (cap rock ) و احتمال نشت معیانات گازی خطرناک به سطح و وقوع فاجعه انسانی است. همچنین زیستن در خانه های ترک خورده و سست پایه ای که نیمه جانی از زلزله به در برده اند خود خطری بالقوه می باشد. و همه این ها باعث می شود تا مسئولین امر با انرژی و توان بیشتری پای کار بیایند و از وقوع پیامدهای مخرب بعدی جلوگیری کنند.

علاوه بر آن چه گفته شد، در ادامه نگاه مخاطبین را به چند نکته مهم جلب می کنم. موضوع اول چرایی عدم حضور مسئولین بلند پایه دولتی در شهرستان است.آیا به واقع آوارگی ۵ هزار نفر و تخریب سه هزار خانه برای رییس جمهور محترم، وزرا و معاونین آن ها مهم نبوده است؟ یا این عزیزان در خصوص کمک به زلزله زدگان هم به اصل خودی و غیرخودی و مهم و غیر مهم معتقد هستند؟

جالب توجه این که تنها مسئول دولتی که تاکنون از خارج از استان برای بازدید به مناطق زلزله زده مراجعه کرده، احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که احتمالا آن هم نه لزوما برای کمک رسانی بلکه بیشتر برای بازدید از سلامت مخازن نفت و گاز بوده تا خدای ناکرده این منبع لایزال دولت دچار مشکل نشده و کشیدن شیره جان این سرزمین -که به گفته کارشناسان می تواند از عوامل وقوع زلزله هم باشد -همچنان پابرجا بماند و بماند که سهم صاحبان این زمین از سال ها بهره برداری از ذخایر زیر زمینی چیزی جز «هیچ» نبوده است.

موضوع بعدی اما به گفته سخنگوی شورای شهر مسجدسلیمان، عدم ارسال امکانات لازم جهت اسکان از جمله کانکس و… بوده است. براستی تصور زندگی در چادر یا خانه های نیمه مخروبه در گرمای بالای ۵۰ درجه خوزستان زجر آور و دیوانه کننده نیست؟ کدامیک از مسئولین می تواند یک لحظه خود را در این حالت تصور کند؟

مساله دیگر اما سخنی با کاندیداها و نزدیکان کاندیداهای محترم شرکت کننده در انتخابات آتی مجلس در این حوزه انتخابیه است.

براستی کسانی که آنچنان از اعتبار و آبروی داشته خود برای پیشرفت و اعتلای زادگاهشان -که تا همیشه بر گردن آن ها حق دارد-مایه نگذاشتند، اکنون در موسم انتخابات حق گرفتن آب گل آلود در این شهر را ندارند. کاندیداهای محترم بدانند احساسات زلزله زدگان مسجدسلیمان محلی برای جولان های تبلیغاتی آنان نخواهد بود. هر کاندیدایی که در عمل کمک بیشتری به مردم زلزله زده انجام دهد در قلب های مردم ماندگار تر خواهد شد، به عبارت بهتر، زلزله مسجدسلیمان معیار تشخیص کاندیدهای مردمی، صادق و عملگرا است.که یکی از این اقدامات می تواند تخصیص مبلغی از هزینه های تبلیغاتی به مردم زلزله زده باشد.

موضوع مهم و پایانی این که بیشتر آسیب ها به بافت هایی سرایت کرده است که عمدتا مناطق آلوده و فرسوده شهر و از معظلات مهم شهرداری در خدمت رسانی و ایجاد زیر ساخت های مناسب بوده است و شاید تنها حسن این زلزله، ایجاد زمینه برای تخریب کامل این مناطق و اسکان اهالی در مناطق غیر آلوده از طریق ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و مطابق استاندارهای لازم است.براستی چه بهانه ای بهتر از این برای رفع مشکل بافت های حاشیه ای و آلوده وجود دارد؟این جاست که مسئولین امر باید تمام تلاش خود را در جهت جذب منابع لازم به کار گیرند و به عبارت بهتر در گرفتن اعتبار لازم جهت کمک به مردم شهرستان به کم قانع نباشند زیرا اولا جان مردم این شهر درخطر است و دیگر اینکه راه حل تغییر چهره شلخته شهر، اصلاح بافت های فرسوده است. و ضروری است این نکته را به خاطر بسپارند که پرداخت وام یا کمکهای بلاعوض ناچیز، مشکلی را حل نخواهد کرد. زیرا عمده کسانی که منازلشان در این زلزله دچار تخریب شده از قشر کم درآمد هستند و بیم آن می رود که به دلیل نداشتن منابع مالی کافی، اقدام به تعمیر سطحی و غیر اصولی نمایند و از آنجا که این بافت ها عموما فرسوده و غیر قابل تعمیر هستند، احتمال وقوع فاجعه انسانی در ابعاد گسترده تر بخصوص در زلزله های احتمالی بعدی- آمار زلزله های سال های گذشته مسجدسلیمان موید این مطلب است- وجود خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=40686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. درود و هزاران درود بر شما که اصل مطلب را فرمودید
    بر دولتمردان و مسئولین استانی و شهرستان است که بعد از کمکهای اولیه جهت اسکان موقت و ادامه زندگی مردم اقدام به ساخت زیربناهای شهری و روستایی برای زندگی در این منطقه زلزله خیز کنند تا مردم بعد از این از لحاظ ادامه زندگی معمولشان در مضیقه نباشند انشاالله.

  2. سلام برادر صادق مرادی
    در این هنگام که مسجدسلیمان بزرگ نیاز به کمک و همراهی و همدلی همه افراد موثر در تصمیم گیریهای مهم برای شهرمان دارد باید تنگ نظری را کنارگذاشته و با دید بلندتری به مسائل گذشته وپیش رو نگاه کنیم . مطمئنا” همه مسجدسلیمانیها قلبشان برای مسجدسلیمان میتپد . و ما هم باید از وجود بزرگان و نخبگانمان در پیشرفت و آبادانی شهرمان کمال استفاده را بکنیم و آنها را ارج بنهیم .
    کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.