• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 11776اخبار امروز : 0
3

هزینه های هنگفت که به منظور تکریم اموات از سوی بازماندگان است، مصداق خیرات و صدقات نیست!

  • کد خبر : 37527
  • ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محمدرضا مکوندی: چندی قبل در شهرستان الیگودرز یکی از چهره های صاحب نام و مردمدار فوت که انتظار می رفت برای آن مرحوم که خانواده مطرحی در این شهرداشت مراسم با شکوهی برگزار و مقبره مجللی بناگردد! اما بر خلاف انتظار؛ فرزندان فرد فوت شده با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محمدرضا مکوندی: چندی قبل در شهرستان الیگودرز یکی از چهره های صاحب نام و مردمدار فوت که انتظار می رفت برای آن مرحوم که خانواده مطرحی در این شهرداشت مراسم با شکوهی برگزار و مقبره مجللی بناگردد! اما بر خلاف انتظار؛ فرزندان فرد فوت شده با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که هزینه برگزاری مراسم فوت پدرشان که بالغ بر صدمیلیون تومان است با توجه به کمبود تجهیزات حیاتی اورژانس بیمارستان شهرشان این مبلغ با صرف نظر از نهار مراسم و ساخت مقبره گرانقیمت صرف تجهیز اورژانس جهت بهره مندی عموم خواهدشد.

یک کار خداپسندانه و صدقه ای ارزشمند که البته آن مرحوم همچنان برکت خدمت به خلق را بعد از مرگش برای خود حفظ و اسباب قدردانی و خدابیامرزی فراوان مردم الیگودرز شد. با این مقدمه:

یکی از بدعت های جدیدی که به منظور ارج گذاری به اموات در مناطق مختلف از جمله مسجدسلیمان در حال شکل گیری و گسترش است که نتیجه آن فاصله روزافزون از فرهنگ مذهبی و ایلی خیرات برای اموات و انجام کارهای پرهزینه و بی فایده به حال درگذشتگان چون ساخت و ساز کوشک های گرانقیمت صدها میلیون تومانی و نصب شیرهای سنگین است که حتی تا هفتاد میلیون تومان هزینه در برداشته است. امواتی که دردوران حیات به واسطه سودمندی برای ایل و طایفه و شهر و مردمان از خود خاطره خوش و نام نیک برجای نهادند و همیشه به نیکی از ایشان یاد می شود و ساخت و سازهای کوشک ها و بناهای پر هزینه و شیرهای سنگی تغییری در شناخت مردمان از افراد متوفا آنچنان که در حیات بوده اند ایجاد نمی کند و یقیناً این هزینه های هنگفت که به منظور تکریم اموات از سوی بازماندگان است ؛ مصداق خیرات و صدقات نیست بلکه سبب انتقاد هم می شود و فایده ای از این هزینه های گزاف در سرای باقی به اموات نمی رسد! و این هزینه های گزاف در حالی انجام می شود که مردمان همین دیار بختیاری از مشکلات عدیده زیست محیطی و…رنج می برند یقینا ساخت یک مرکز آموزشی؛ خرید و اهدای تجهیزات پزشکی؛ ساخت سقاخانه، اهدای پوشاک یا مواد غذایی به انبوه نیازمندان همشهری محروم؛ اهدای وسیله توانبخشی به معلولان…و درنهایت مکان یا وسیله ای عام المنفعه بجای این هزینه گزاف نه تنها سودمند به حال جامعه بلکه مصداق این مهم است که فرد متوفا همچنان زنده و به جامعه سود می رساند و به تعبیر امام علی (ع) نیکوکاران زنده اند اگر چه در خانه مردگان باشند.!

یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده:

برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا، ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند… ای خانواده من، ای پدر و مادر، ای فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».

مطابق این روایت اموات از بازماندگان انتظار صدقه ای دارند که به دست آن ها برسد و یقینا اقدام بازماندگان در ساخت سنگ قبر مجلل و کوشک و شیرسنگی مصداق صدقه برای اموات نیست و هرگز بدست مردگان نخواهدرسید. در روایتی دیگر می‌فرماید:«هر صدقه‌ای که برای مرده داده می‌شود، فرشته‌ای آن را می‌گیرد . در طبقی از نور می‌گذارد. بر لب قبر می‌ایستد. با صدای بلند می‌گوید: ای اهل قبور، درود بر شما، بگیرید این هدیه را که بستگان تان برای شما فرستاده‌اند». امبد است با تجدید نظر دراین رویه و تلاش اهل قلم ؛معلمان و خطبا و وعاظ و طرح موضوع در نشست بزرگان و ریش سفیدان طوایف جهت اصلاح این فرهنگ و زمینه جهت شکل بخشی فرهنگ واقعی خیرات و صدقات جاریه تقویت گردد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=37527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.