• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11777اخبار امروز : 0
1

عدم تعهدات وزارت نفت به مسجدسليمان

  • کد خبر : 3308
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

کارگران شاغل در اين پروژه ساختماني در گفتگوهاي خود اظهار داشته اند که عدم پرداخت حقوق شش ماهه اول سال جاري به همراه مزاياي جانبي آن از سوي پيمانکار عرصه زندگي را بر آن ها به سرعت تنگ نموده است و هرگاه مطالبه اين حقوق را داشته اند مورد بي مهري قرار مي گرفتند باشگاه […]

کارگران شاغل در اين پروژه ساختماني در گفتگوهاي خود اظهار داشته اند که عدم پرداخت حقوق شش ماهه اول سال جاري به همراه مزاياي جانبي آن از سوي پيمانکار عرصه زندگي را بر آن ها به سرعت تنگ نموده است و هرگاه مطالبه اين حقوق را داشته اند مورد بي مهري قرار مي گرفتند

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- عدم تعهدات وزارت نفت در اجراي واحدهاي مسکوني جهت انتقال اهالي مناطق آلوده به نفت و گاز در شهرستان مسجدسليمان به چالشي جدي براي شهروندان اين شهر تبديل شده است. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، در پي انتشار خبري مبني بر عدم پرداخت حقوق معوقه چندين ماهه پرسنل طرح بزرگ پروژه بازسازي 1400 واحدي مجموعه مسکوني مشهور به طرح حضرت ولي عصر (عج) و يا منازل هوانيروز اين شهر و اعتراض کارگران شاغل به کار در اين پروژه و تهديدات جدي يکي از اين کارکنان به خودسوزي به دليل ادامه داشتن اين عدم تعهد و پرداخت ها؛ به دنبال ريشه يابي علل بروز اين اتفاقات بوديم که نتيجه آن گزارش ذيل شد: حادثه اي که قطعاً اگر وساطت عده اي از همکاران اين کارگر نبود مي رفت تا اتفاقي دلخراش را در اين شهر به وجود آورد حادثه اي کوچک که مي تواند ريشه در بي توجهي هاي چندين ساله در بروز نشت نفت و گاز در شهر مسجد سليمان داشته باشد، رخدادي که نشان از بي تفاوتي عده اي از مديران استاني، ملي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دارد و توجه به مطالبات دادخواست هاي مردمي و اداي اين حقوق را تا حدي به فراموشي سپرده است

همان گونه که پيداست شهرستان مسجد سليمان قدمتي بيش از يکصد سال در کشف و بهره برداري از نفت را در کارنامه شهري و تاريخي خود دارد و به عنوان اولين شهر نفت خيز کشورمان و حتي خاورميانه در طول حيات حقيقي صنعت نفت دروازه ورود تمدن شهري و ساير علوم به ايران بوده است و با شروع به کار چاه هاي نفت در اين شهر ساير شهرهاي کشور ايران نيز به آباداني رسيدند.

کارگران شاغل در اين پروژه ساختماني در گفتگوهاي خود اين اظهار را داشته اند که عدم پرداخت حقوق شش ماهه اول سال جاري به همراه مزاياي جانبي آن از سوي پيمانکار عرصه زندگي را بر آن ها به سرعت تنگ نموده است و هرگاه مطالبه اين حقوق را داشته اند مورد بي مهري قرار مي گرفتند تا اين که به همين دلايل ادامه کار ساختماني متوقف مي شود در نتيجه دست زدن به خودسوزي را ادامه راه توجه به ساير کارگران مي بينند.

در پس اين بي توجهي ها است که عدم تزريق هرگونه وجه و اعتباري مي تواند به راحتي ادامه کارهاي عمراني را در سايه تعطيلي مطلق قرار دهد تا زمان براي ادامه کار بيشتر از گذشته به تنگنا بکشاند و علاوه بر آن فشارهاي روحي و رواني بر کارگران مضاعف شود همان پروژه اي که به دليل آلوده به بوي نفت و گاز نمودن شهر مسجد سليمان عامل بيماري هاي مختلف از جمله بيماري هاي پوستي و ريوي بوده است

نگاهي گذرا به تاريخچه اين طرح:

در دهه پنجاه در حوالي منطقه وسيع نفتک از سوي يک شرکت خارجي طرح احداث هفتصد واحد مسکوني پنج طبقه ده واحدي در مساحتي به وسعت چهل هکتار جهت احداث منازل مسکوني هوانيروز؛ مي رفت که مسجدسليمان را به بزرگ ترين پايگاه هوانيروز در منطقه خاورميانه مبدل سازد که اجراي اين طرح عظيم جدا از احداث تأسيساتي همچون بيمارستان، بازار، باشگاه، پارک و غيره که پس از شروع انقلاب اسلامي و فرار خارجيان وابسته باعث تعطيلي و راکد ماندن چند دهه اي اين طرح عظيم گرديد زمزمه نشت گاز و نفت از مناطق شش گانه مسجد سليمان به نام مناطق خطر و به خطر افتادن سلامت ساکنين بر آن گرديد که طرح جابجايي مناطق آلوده به نفت و گاز شهرستان مسجدسليمان که پس از سال ها تلاش و پيگيري مستمر مسؤلين شهرستاني و استاني و با ظرفيت 5 هزار واحد مسکوني مصوب گردد، طرحي که وزارت نفت تعهد تامين اعتبار آن، استانداري خوزستان به عنوان ناظر و بنياد مسکن انقلاب اسلامي به عنوان مجري طرح عمليات بسيار خوبي را در بازسازي و مقاوم سازي در نهايت زيبايي و نماسازي و در پايان تعدادي از واحدهاي مربوطه را به نحو مطلوب و چشمگير به پايان رساند اما هم اکنون در آستانه پايان کار به دليل عدم تزريق اعتبارات بعدياين طرح از سوي وزارت نفت به آستانه تعطيلي کشانده شده است.

اين طرح که به دلايل مختلف از جمله عدم تأمين منابع مالي و همچنين عدم تأمين وجه زمين هاي 1400 واحد در مجموعه مسکوني حضرت ولي عصر (عج) به دليل تغييرات گسترده مديريتي و همچنين عدم پرداخت مطالبات پيمانکاران و دستگاه هاي اجرايي به صورت نيمه فعال رها شده است.

اين طرح که متولي اصلي و تأمين کننده منابع مالي آن وزارت نفت مي باشد تاکنون همان طور که گفته شد به دليل عدم تأمين و پرداخت به موقع منابع مالي و همچنين سرگرداني مديريت اجراي پروژه در سطح استان پس از گذشت بيش از چهارسال از شروع عمليات اجرايي فقط سيصد و ده واحد مسکوني را آماده واگذاري به مردم نموده است که اين واحدها در مورخه پنجم اسفند ماه سال نود و يک توسط معاون اول رييس جمهور وقت افتتاح و از آن تاريخ تاکنون به دليل عدم پرداخت وجه زمين توسط متعهد يعني وزارت نفت به هوانيروز امکان نقل و انتقال اسناد مالکيت دشوار و غير ميسر شده است و علي رغم کارشناسي واحدهاي مذکور و مشخص شدن مالکين واحدها تاکنون هدف اصلي طرح که جابجايي خانوارهاي مذکور مي باشد محقق نشده و مردم محروم و مستضعف مسجدسليمان همچنان صبور و چشم به راه بهره برداري از اين پروژه مي باشند تا شايد کماکان گوشه اي از مشکلات اين مردم حل شود و با توجه به آمار و اطلاعات به دست آمده به جز واحدهاي آماده واگذاري حدود هفتصد واحد ديگر نيز در مرحله پاياني کار بود که مقرر گرديد در خرداد ماه سال جاري به بهره برداري برسد که اين وقفه پرداخت اعتبارات باعث ايجاد رکود در ادامه عمليات اجرايي شد که همين اتفاق در نيمه اول سال گذشته نيز به وقوع پيوست و تعطيلي مجدد باعث تحميل هزينه ها ي بيشتر به پروژه شده و باعث هدر دادن زمان بيشتر در ادامه و اجراي کار شده است.

در حال حاضر مطالبات دستگاههاي اجرايي و پيمانکاران در حدود ده ميليارد تومان تخمين زده شده است که علي رغم پيگيري هاي به عمل آمده از سوي نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي تاکنون نيز پرداختي صورت نگرفته است.

ولي با توجه به اهميت و اجرا و اتمام پروژه مذکور و نقش آن در جايگزيني ساکنين مناطق آلوده به نفت و گاز شهرستان مسجدسليمان که از مصوبات مهم دولت گذشته است و همچنين دور نمودن شرايط کاري پروژه از مسائل حاشيه اي از قبيل نگراني هاي مشابه و اخراج حدود ششصد نفر از پرسنل کاري و پيوستن به خيل بيکاران شهر رکود بازار مصرفي را نيز رقم زده است که قطعاً به صلاح صنعت نفت و ساکنين مناطق مربوطه نخواهد بودکه به نظر مي رسد دولت يازدهم به ويژه وزير نفت نسبت به اجراي به موقع تعهدات مالي خود اقدام و در خصوص پرداخت مطالبات دستگاههاي اجرايي و پيمانکاران و انجام به موقع نقل و انتقال اسناد مالکين اقدام عاجل نمايند تا هدف اصلي که خدمت به اقشار محروم و کم در آمد اين منطقه بوده است به صورت عاجل صورت گرفته و همچنين انتقال ساکنين مناطق آلوده شهر به واحدهاي آماده و مهيا نمودن ساير واحدهاي نيمه تمام نيز محقق شود. اميدواريم که دولتمردان دولت يازدهم با در دستور کار قرار دادن اين پروژه موجبات شادماني مردم قدرشناس اين شهر قديمي در انتقال ثروت به کشور را فراهم آورند.

منبع/آريا

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=3308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. با سلام. ممنونم از اين كه به اين مشكل اشاره اي داشته ايد. آقاي مرادي يكي بايد از اين آقايون سوال كند كه ما تو خونه ي خودمون نشسته بوديم و داشتيم زندگي مون رو مي كرديم. آقا بيشتر مردمان مناطق آلوده از وضعيت مالي مناسبي برخوردار نيستند. اينا اومدن خونه هاي ما رو گرفتن، بعد ميگن خونه شما اينقدر بيشتر نمي ارزيد بايد مابقي پول رو شما پرداخت كنيد. آخه يكي نيست به اين آقايون بگه اصلا خونه ما 1 ريال مي ارزيد حداقل ما داشتيم توش زندگي مي كرديم. مردمي كه دارند با يارانه زندگي مي كنند از كجا بيارن 20 ميلون وام پرداخت كنند 10 /20 ميلويون هم پول بدن تا اين خونه هايي كه ميگن رو واگذار كنند. آقاي دكتر جليلي عزيز نداريم… آقاي فماندار نداريم… خونمون رو گرفتن گفتن به جاش بهتون خونه ميديم … حالا ميگن بايد 30 /40 تا هم سر بدين…

  2. در اين رابطه فقط مسئولين بلند پايه شهر مي توانند كمك كنند تا اين مشكل حل بشود. اين مسئله دارد خيلي طولاني مي شود. تنها وعده وعيد است كه مي شنويم.

  3. ما هم با چنين وضعيتي روبرو هستيم. يه جوري شده پدرم مي گويد آپارتمان را نمي خواهم. ميگ هخونه ام را دادم يه چيزي هم بزارم روش.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.