• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 0
2

سرمایه های انسانی و مدیریت بحران زلزله

  • کد خبر : 31137
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱:۰۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محسن حیدری: مدیریت بحران (Crisis management) مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌ها است که هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. در بحران های طبیعی همچون زلزله اخیر کرمانشاه که شوربختانه منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان گردید، نهادهای مختلف از جمله هلال احمر، بسیج، ارتش، سپاه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ محسن حیدری: مدیریت بحران (Crisis management) مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌ها است که هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. در بحران های طبیعی همچون زلزله اخیر کرمانشاه که شوربختانه منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان گردید، نهادهای مختلف از جمله هلال احمر، بسیج، ارتش، سپاه و وزارتخانه های دولتی به همکاری برای کمک به مردم می پردازند.

مهمترین نقطه ضعف کشورمان در مدیریت بحران، ضعف امکانات مادی و تعدد مراکز تصمیم گیری است. مهمترین نقطه قوت ما نیز برخورداری از تجربه فشرده بحرانهایی نظیر جنگ است. حضور افراد با تجربه مثل سردار موسوی فرمانده ارتش و سرلشگر جعفری فرمانده سپاه و سرلشگر محسن رضایی (فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس که اگرچه امروزه مسئولیت و امکانات مادی خاصی در حل بحران ندارد ولی از وزانت شخصی و کارنامه احترام آمیز و قابل قبول در بحران های قبلی همچون جنگ تحمیلی هشت ساله برخوردار می باشد)، موجب همگرایی تیم های مختلف درگیر در حل بحران زلزله و اخذ تصمیمهای بهتر شده است.

در بحران زلزله اخیر مشاهده کردیم که فرمانده ارتش و فرمانده سپاه در روز اول به منطقه شتافتند و امکانات نیروهای مسلح را به خدمت آسیب دیدگان درآوردند. همچنین سرلشگر محسن رضایی به عنوان چهره مورد اعتماد و احترام نهادهای مختلف، توانست نقش مهمی در برقراری همدلی و هماهنگی بین نهادهای مختلف امدادرسان ازجمله ارتش و سپاه و بسیج ایفا کند.

برای تحلیل صحیح و تصمیم درست نیازمند تجربه هستیم و از این رو حضور چهره های باتجربه می تواند ضریب اطمینان از صحت تصمیمات اتخاذشده را بالاتر ببرد. گاهی یک تصمیم پخته و سنجیده مثلاً در «مکان یابی» کمپ اسکان موقت آسیب دیدگان، می تواند میلیاردها تومان صرفه جویی به همراه داشته باشد. همچنین یک تحلیل نادرست از روند حوادث و اسکان آسیب دیدگان، می تواند خسارت های جبران ناپذیر نظیر آتش سوزی یا سیل در کمپ اسکان موقت را به همراه داشته باشد. امید که بتوانیم با هم افزایی تمام سرمایه های انسانی، به بهبود شرایط مدیریت در این هنگامه های حساس دست یابیم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=31137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.