• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 11771اخبار امروز : 1
1

رونمایی از راپسودی بختیاری سمفونی شیرعلی مردون

  • کد خبر : 3016
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

هفتم مهرماه نود و دو از ساعت 14 بعدازظهر، مراسم رونمایی از راسپودی بختیاری سمفونی شیرعلی مردون، در باغ موزه قصر تهران برگزار خواهد شد. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- ،هفتم مهرماه از ساعت 14 بعدازظهر، مراسم رونمایی از راسپودی بختیاری سمفونی شیرعلی مردون، در باغ موزه قصر تهران برگزار خواهد شد. به گزارش سايت خبري […]

هفتم مهرماه نود و دو از ساعت 14 بعدازظهر، مراسم رونمایی از راسپودی بختیاری سمفونی شیرعلی مردون، در باغ موزه قصر تهران برگزار خواهد شد.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- ،هفتم مهرماه از ساعت 14 بعدازظهر، مراسم رونمایی از راسپودی بختیاری سمفونی شیرعلی مردون، در باغ موزه قصر تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان دکتر اردشیر صالح پور،در گفتگو با ماهنامه میراث پارس، ضمن اعلام این خبر از عموم علاقمندان برای شرکت در برنامه فرهنگی مذکور دعوت به عمل آورد.

آلبوم موسیقی «راپسودی بختیاری» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با اجرای نوازندگان ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان توسط انجمن موسیقی ایران، وابسته به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است..

این اثر که در آمفی تئاتر خانه آهنگسازان ارمنستان و به خوانندگی پروین عالی پور و همخوانی کوروش اسدپور ضبط شده،شامل مقام «شیرعلی مردان» است که بر اساس اشعاری از روشن سلیمانی ساخته شده است.در این اثر برخی بخش ها توسط اردشیر صالح پور دکلمه شده و آواز بخش پایانی نیز برعهده رضا صالحی بوده است.

پیمان سلطانی در کارنامه این اثر آورده است:در«راپسودی بختیاری»علی مردان خان بهانه ای شده است برای بیان حسی من و این احساس به همراه خود روایتگر نوعی رها شدگی و احترامی همراه با افتادگی است که بی دریغ به علی مردان و تمام مبارزان آزادی خواه پیروز جهان نثار می شود.

اردشیر صالح پور نیز در یادداشت خود در کارنامه «راپسودی بختیاری» نوشته است: مرگ مظلومانه علی مردان خان بختیاری به جان سازها و نواها و نغمات حماسی ایل سپرده شد و اشعار زیادی در سوگ او برجان کلمات افتاد.آهنگ حماسی برای او یکی از سرودهای شاخص و ممتاز موسیقی بختیاری است که در سال 1345 برای نخستین بار توسط پروین عالی پور به شکل صفحه گرامافون در اهواز به همراه ساز و دهل محلی با همان لحن و اصالت خوانده شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

اکنون پس از چهل و هفت سال از اجرای ساده اولیه اش، در فرم راپسودی برای ارکستر سمفونیک،سازهای ملی،سازهای بومی،کر و تک خوان به آهنگسازی پیمان سلطانی خلق شده است.این اثر نمونه ای از موسیقی توسعه یافته محلی و بومی نواحی زاگرس و ایل بختیاری است.

راپسودی بختیاری، آلبومی است در ستایش از قهرمانی‌های «علی‌مردان بختیاری» قهرمان بختیاری که به دستور رضاشاه در زندان قصر کشته شد.

ضبط بخش‌های موسیقی ایرانی این آلبوم در ایران انجام شده و نوازندگی همچون ارسلان کامکار عود، «عباس شایق» نی، «میلاد درخشانی» تار، نیکو یوسفی بم‌تار، «پوریا سرایی» سنتور، «علیرضا دریایی» و «سهیل مخبری» کمانچه نواخته‌اند. گروه کر نامیرا به سرپرست «فرهاد هراتی» اجرای بخش‌ آواز ایرانی را بر عهده داشته‌ و «پروین بختیاری»، «کورش اسدپور» و رضا صالحی به عنوان خوانندگان بخش‌های آوازی حضور داشته‌اند.

دکتر صالح پور در حاشیه این گفتگو،همچنین از رونمایی کاست”ویر”،آخرین اثر زنده یاد بهمن علاءالدین در آینده نزدیک خبر داد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=3016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.