• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
3

از سوي شهروند مسجدسليماني
10 پيشنهاد به دکتر محسنی رييس اداره بهزيستي كشور

  • کد خبر : 24585
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲:۰۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- در خلال جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان محمدرضا مکوندی نماینده تشکل های مردم نهاد و مدیرعامل موسسه خیریه زنده یاد احمد رضایی در حوزه ارتقا کیفی فعالیت های بهزیستی مانند حوزه های مشارکت و آموزش پيشنهاداتي را ارائه كه مورد تایید دکتر محسنی رییس سازمان بهزیستی قرار گرفت. به گزارش سايت […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- در خلال جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان محمدرضا مکوندی نماینده تشکل های مردم نهاد و مدیرعامل موسسه خیریه زنده یاد احمد رضایی در حوزه ارتقا کیفی فعالیت های بهزیستی مانند حوزه های مشارکت و آموزش پيشنهاداتي را ارائه كه مورد تایید دکتر محسنی رییس سازمان بهزیستی قرار گرفت. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان.پیشنهادات مطروحه در این جلسه به شرح زیراست:

1- در دیداری که ریاست محترم جمهوری با مقام معطم رهبری داشتند  رهبرمعطم انقلاب از روند روبه رشدآسیب های اجتماعی در جامعه ابراز نگرانی نمودند و فرمودند هرایرانی ولو مسلمان نباشد باید وارد عرصه مبارزه با آسیب های اجتماعی گردد بنابراین پیشنهاد می شود هرشهرستان می بایست سند آسیب های اجتماعی داشته باشد؛سندی بروز و متکی به واقعبات روز؛مدیران ادارات روز بهتر است بدانند  نقشه راه آسیب ها چیست؛کجای این نقشه هستند و باید سالانه حول محور چه فعابت هایی حرکت کنند.تنظیم سند آسیب های اجتماعی هر شهرستان توسط کمیته متشکل از ادارات دولتی مربوطه اساتید دارایی پژوهش در حوزه آسیب های اجتماعی و تشکل های فعال در این حوزه و ارزیابی سالانه سند و میزان کارکرد ادارات مربوطه در این رابطه می تواند مورد ارزیابی قرارگیرد.

2-تسهیل در زمینه تمدید مجوز مراکز زیر مجموعه بهزیستی؛مراکز همیار بهزیستی مراکز مردم نهاد هستند که باید با حذف مدارکی که برای صدور مجوز مجدد مورد نیاز نمی باشند و اخذ مجد این مجوز ها نه تنها ضرورتی ندارد بلکه پر هزینه و موجب اتلاف صدور مجوز می گردد،مانند گواهی مجدد استحکام بنا یاگواهی ترافیکی و…باید شرایط همکاری گروههای مردمی درمشارکت با بهزیستی تسهیل گردد نه با بوروکراسی اداری دچار مشکل و اتلاف وقت شوند.

3-فقدان دوره های منسجم آموزشی در حوزه مواد مخدر صنعتی آموزش هایی که در حال حاضر ارائه می گردد حول مواد مخدر سنتی است در حالی که نرم گرایش به مصرف مواد  مستمر برگزار گردد،در این زمینه میتوان این دوره ها را در مراکز علمی و کاربردی بهزیستی استانها برگزار کرد.شبکه تهیه و تولید و توزیع مواد مخدر را افرادی باهوش مدیریت می کنند  که برای وابستگی معتادان به مواد مخدر مرتباً مواد مخدر جدید با ماهیت روانگردان و صنعتی را روانه بازار مصرف می کنند درحالی آموزش به مدیران مراکز و دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدرحول و حوش مواد مخدر سنتی است لازم است آموزش ها بروز و منطبق با آخرین یافته های علمی  در حوزه روانگردان ها باشد.

4-حمایت های مالی سازمان بهزیستی از مراکز مختلف مانند: تسهیلات بانکی کم سود برای خرید ساختمان و مراکز،در حال حاضر بسیاری از مراکز برای خرید ساختمان مشکل دارند.

5- پیشنهاد داده می شود برای آن دسته از معتادانی که در یک پروسه مثلا شش ماهه اقدام به ترک میکنند دفترچه هایی تنظیم گردد مانند دفترچه های درمانی که زمان مراجعه و نوع دارو دریافتی و میزان یارانه تخصیصی سهم بیمار و سایر موارد در آن دیده شود.

6- جهت گیری تخصیص اعتبارات سازمان بهزیستی  باید به سمت حداکثر بهره وری باشد بهزیستی درسراسر کشور کلینیک هایی راه اندازی کرده است که هزینه هنگفتی صرف این کلینیک ها می شود و باید سالانه 10 درصد جمعیت هدف بهزیستی را خودکفا کنند که عمدتا در حصوص به این هدف موفق نبوده اند پیشنهاد می شود سازمان بهزیستی با عقد قرارداد مشارکت و تفاهم نامه با موسسات خیریه جهت توان افزایی خانوارهای  تحت پوشش جامعه هدف بهزیستی به این صورت که موسسه خیریه حداقل 50 درصد هزینه ها را در زمینه جهیزیه و … تقبل کند و سازمان نیز 50 درصد متقبل گردد.اینگونه سرمایه گذاری سازمان حداقل دوبرابر بازده خواهدداشت.

7- یک پیشنهاد برای پیشبرد اهداف بهزیستی که بسیار مقرون به توجه است این است که دولت درحال حاضر به دهک های پایین جامعه به خصوص اقشارآسیب پذیر یارانه می دهد. در مقابل این بارانه پرداختی  باید وظایفی را برای خانوارهای تحت پوشش متصور شد که درنهایت به توان افزایی و بهبود سبک زندگی خود شان منتهی می شود براین اساس برنامه جامع تدوین گردد تا پرداخت یارانه به خانوار های تحت پوشش مددجویان مشروط به اعلام رضایت سازمان از همکاری خانواده مددجو در زمینه شکت در برنامه های توان افزایشی از قبیل حرفه آموزی و کارگاه های آموزشی و …. باشد در صورت عملیاتی شدن این مهم سازمان بهزیستی در ایفای نقش خود در سایه همکاری با خانواده های تحت پوشش میتواند ایفای نقش کند.

8- با توجه به این که استان خوزستان مهم ترین استان صنعتی کشور و در عین حال دارای محرومیت های زیادی می باشد و بخش عمده ای از جمعیت این استان تحت حمایت نهادهای حمایتی همچون بهزیستی می باشند و یقینا مشکلات عددی مددجویان در زمینه احداث مسکن تامین جهیزیه و….مستلزم است،اعتبارات دولتی هنگفتی می باشد که در همین زمینه پیشنهاد داده می شود سازمان بهزیستی با توجه به اختیارات قانونی که دارد با اخذ مجوزهای مورد  واگذار و درآمد قابل توجه حاصل را در امر تامین مسکن و جهیزیه اعمال نماید.

9- با توجه به اجباری شدن آزمایشات ژنتیک که البته از اقدامات بسیار خوب درراستای کاهش معلولیتها  است واین آزمایشات  قبل از ازدواج اجباری شده است ضرورت دارد که نسبت به توسعه مراکز ژنتیک در شهرستانهای مختلف  با فراخوان افراد واجد شرایط مساعدت و اقدام گردد.

10-یکی از مراکزی که با هزینه سنگینی در مراکز بهزیستی راه اندازی شده است اورژانس اجتماعی می باشد که با صرف هزینه سنگین و استخدام های گسترده در سطح کشور و خودرو های گران قیمت ویژه اورژانس راه اندازی شده است در هر صورت این تشکیلات در انجام ماموریت های خود خیلی موفق نبوده است به نظر می رسد که نیاز است در فعالیت این مراکز تجدید نظر گردد که با اتخاذ رویکرد جدیدی فعالیت این مراکز را از نظر کمی و کیفی توسعه بخشید.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=24585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.