• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 11775اخبار امروز : 1
2

تنگ تلفن مسجدسلیمان آب ندارد/پروژه های انتقال آب هم چنان جولان می دهند

  • کد خبر : 22063
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

تنگ تلفن تنها 4 کیلومتر با شهر مسجدسلیمان فاصله دارد اما بیش از 20 سال است که از نعمت آب آشامیدنی محروم است؛ ضمن این که این روستا جاده ی مناسبی برای وصل شدن به مرکز شهرستان نیز ندارد. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/سپیده اسکندری: روستای تنگ تلفن مسجدسلیمان آب ندارد. این مطلبی است که مردم […]

تنگ تلفن تنها 4 کیلومتر با شهر مسجدسلیمان فاصله دارد اما بیش از 20 سال است که از نعمت آب آشامیدنی محروم است؛ ضمن این که این روستا جاده ی مناسبی برای وصل شدن به مرکز شهرستان نیز ندارد.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/سپیده اسکندری: روستای تنگ تلفن مسجدسلیمان آب ندارد. این مطلبی است که مردم این روستا با چشمانی دردمند و پر خواهش به خبرنگار صدا و سیما اعلام می کنند.

تنگ تلفن تنها 4 کیلومتر با شهر مسجدسلیمان فاصله دارد اما بیش از 20 سال است که از نعمت آب آشامیدنی محروم است؛ ضمن این که این روستا جاده ی مناسبی برای وصل شدن به مرکز شهرستان نیز ندارد.

یکی از ساکنان تنگ تلفن می گوید: این روستا که پیش از انقلاب آب لوله کشی داشته است، پس از انقلاب از نعمت آب محروم شد زیرا سال ها پیش به دلیل عملیات راهسازی، آب رسانی به روستا قطع و هرگز وصل نشد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر آب رسانی به این روستا با تانکر انجام می شود و هر لود آب که تا پارسال 250 هزار ریال بوده، امسال به 700 هزار ریال رسیده و به صورت آزاد، 2 میلیون ریال به فروش می رسد.

گفتنی است به دلیل نبود آب آشامیدنی برای مردم روستا و احشام، علاوه بر مشکلات بسیار برای ساکنان تنگ تلفن، پروژه های دامداری و مرغداری روستا که می توانستند به مراکز مهم اشتغال این ناحیه تبدیل شوند، با وجود میلیاردها ریال هزینه، تعطیل شده اند.

علاوه بر نبود آب، عدم وجود جاده های شوسه ی مناسب، صنعت دامداری و فعالیت های تولیدی این روستا را با بحران مواجه کرده است.

بدون اعتبارات، از لوله ی آبرسانی خبری نیست!

معاونت بهره برداری و نظارت آبفای روستایی استان خوزستان در این باره توضیح داد: لوله ی آب روستای تنگ تلفن که پیش از انقلاب توسط شرکت نفت ملی ایران احداث شد، پس از انقلاب به دلایل مختلف جمع آوری شده است.

وی عنوان کرد: منطقه ی گل گیر که این روستا در آن واقع شده است، یک منطقه ی خشک و بی آب است و منابع تامین آب آشامیدنی برای این روستا وجود ندارد و با توجه به این که شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، هر کدام برنامه های مجزا دارند، برای احداث هر گونه لوله ی آب آشامیدنی، باید درخواست جداگانه ای به این سازمان ارسال شود و با وجود این که چندین بار درخواست صورت گرفته است، به دلیل نبود اعتبارات، امکان آب رسانی به این روستا میسر نشده است.

علیداد کیانی هفت لنگ درخصوص پروژه ی آبرسانی به این روستا گفت: در این خصوص پروژه ای تعریف شده و مطالعات اولیه آن انجام شده است اما به دلیل مسافت زیاد این روستا با منابع اولیه و عدم امکان تامین 80 میلیارد ریال اعتبار از منابع داخلی، این پروژه بلاتکلیف مانده است.

وی زمان آغاز پروژه ی آبرسانی به این روستا را منوط به تامین اعتبار دانست و گفت: تا زمانی که اعتبارات لازم به این طرح تعلق نگیرد، امکان آغاز این پروژه وجود ندارد.

تنگ تلفن، روستایی که وجود ندارد!

تنگ تلفن روستایی فراموش شده است که در هیچ کدام از سایت های اینترنتی وجود ندارد. حتي در ویکی پدیای گوگل و در لیست روستاهای مسجدسلیمان، اثری از این روستا مشاهده نمی شود. مسئله وقتی جالب می شود که حتا شهروندان مسجدسلیمانی یا هم وطنان با ریشه ی مسجدسلیمانی نیز نام این روستا به گوش شان نخورده است؛ مسدله ای که به شدت تعجب آور و حیرت انگیز است.

گفتنی است روستای تنگ تلفن در منطقه ی گل گیر مسجدسلیمان قرار دارد. در این منطقه 7 روستا وجود دارد که بیش از 500 نفر را در غالب 120 خانوار در خود جای داده است. به گفته ی قنبری، بخشدار گلگیر، ساکنان این روستا در زمان برداشت محصول 50 خانوار و پس از این زمان 15 خانوار هستند.

نکته ی قابل توجه این است که این روستا ثبت دهیاری نشده و لذا در این روستا هیچ دهیاری وجود ندارد.

در حالی که این روزها پروژه های انتقال آب بر عرصه ی سیاسی کشور جولان می دهند و کمتر از سه هفته ی پیش رییس جمهور با حضور در استان کرمان، به طور رسمی انتقال آب از سرشاخه های کارون به این استان را کلنگ زد، روستای تنگ تلفن که حتا وجه تسمیه نام اش، برخورداری از نعمت تلفن و ارتباطات در گذشته ای نه چندان دور بوده، به دلیل نبود آب، مهاجرت، بیکاری و ورشکستگی اقتصادی نصیب اش شده است.

مرجع/آراس نيوز

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=22063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.