• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 11776اخبار امروز : 2
2

درخواست جمعی از فعالان فرهنگی از رئیس جمهور: اقوام ایرانی منتظر اجرای بیانیه نهم خرداد شما هستند

  • کد خبر : 2205
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰

آرایش رای دکتر روحانی در استانهای مختلف و از جمله مناطق مختلف زاگرس، بعنوان بخش عمده استقرار چهار گروه قومی ترک، کرد، لر و فارس و همچنین مناطق استقرار اقوام سنی مذهب در سیستان و بلوچستان و اعراب خوزستان و حاشیه جنوبی خلیج فارس؛گویای اقبال ویژه اقوام ایرانی به برنامه ها و شعار های دکتر […]

آرایش رای دکتر روحانی در استانهای مختلف و از جمله مناطق مختلف زاگرس، بعنوان بخش عمده استقرار چهار گروه قومی ترک، کرد، لر و فارس و همچنین مناطق استقرار اقوام سنی مذهب در سیستان و بلوچستان و اعراب خوزستان و حاشیه جنوبی خلیج فارس؛گویای اقبال ویژه اقوام ایرانی به برنامه ها و شعار های دکتر روحانی در عرصه های مختلف و از جمله حقوق اقوام بود. گو اینکه این اقبال عمومی در تمامی اقوام ساکن مناطق دیگر ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب نیز به چشم می خورد.

نهم خرداد ماه و چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری،دکتر حسن روحانی در کسوت کاندیدای کسب این مسئولیت با انتشار بیانیه ای که به بیانیه شماره یک معروف گردید،ضمن اشاره به اصول سوم،دوازدهم،پانزدهم،نوزدهم و بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،بر لزوم توجه بیشتر به حقوق مدنی ایرانیان و خصوصاً وضعیت اقوام ایرانی و اقلیت های دینی تاکید کردند. این بیانیه،موجی از امید را در بین اقوام مختلف ایرانی و اقلیت های دینی بوجود آورده و منتج به حضور حماسی ایشان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دکتر حسن روحانی گردید.

آرایش رای دکتر روحانی در استانهای مختلف و از جمله مناطق مختلف زاگرس، بعنوان بخش عمده استقرار چهار گروه قومی ترک، کرد، لر و فارس و همچنین مناطق استقرار اقوام سنی مذهب در سیستان و بلوچستان و اعراب خوزستان و حاشیه جنوبی خلیج فارس؛گویای اقبال ویژه اقوام ایرانی به برنامه ها و شعار های دکتر روحانی در عرصه های مختلف و از جمله حقوق اقوام بود. گو اینکه این اقبال عمومی در تمامی اقوام ساکن مناطق دیگر ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب نیز به چشم می خورد.

پیگیری مطالبات و رسیدگی به حقوق اقوام مختلف ایران،یکی از تعهداتی بود که دکتر روحانی در بند دهم بیانیه مذکور،به تعهد خود بدان تاکید کرد.در این بند از واگذاری مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی پیگیری مطالبات مدنی اقوام و اقلیت های مذهبی به یکی از معاونت های رئیس جمهور وعده داده شده بود.

جمعی از فعالان فرهنگی با تنظیم و ارائه درخواستی به دفتر ریاست جمهوری خواستار تحقق وعده های مذکور شده اند.در این نامه سرگشاده که نسخه ای از ان در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته،آمده است:

؛؛جناب آقای دکتر حسن روحانی،ریاست محترم جمهوری.با سلام و آرزوی توفیق در تحقق برنامه های دولت تدبیر و امید،چنانچه خود پیشتر فرموده اید؛کشور عزیز ما،ایران؛بوستانی عطر آگین از اقلیم ها،زبان ها، ادیان و مذاهب گوناگون است.و ما سخنان ارزشمند شما در قالب بیانیه شماره یک مورخ نهم خردادماه یکهزار و سیصد و نود و دو را به خاطر داریم که فرموده بودید؛متعهد و مصمم هستید که درصورت کسب رای اعتماد مردم واستقرار دولت تدبیر وامید با اجرای بندهای ده گانه بیانیه مذکور بخشی از فصل حقوق ملت را که از مهمترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده وهست را از شعار به عمل درآورید تاشاهد ایرانی آزاد وآباد با مشارکت ایرانیان باشیم.

اکنون که به فضل الهی و حضور حماسی آحاد ملت ایران از اقوام و مذاهب مختلف،مسئولیت خطیر ریاست دولت یازدهم را دارید،اینجانبان بعنوان بخش کوچکی از فرزندان اقوام مختلف ایرانی ضمن آروزی توفیق و آمادگی هرگونه همکاری شهروندی پیگیری و تحقق بندهای ارزشمند بیانیه مذکور،شامل موارد ذیل را از شما خواستاریم:

1- تدوین قوانین لازم برای اجرای کامل قانون اساسی بویژه اصول 3و12و15و19و22و….دردولت تدبیر وامید به منظور رفع تبعیض

2- مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب درمدیریت های کلان کشور و اجرای اصل شایسته سالاری در همه سطوح سیاسی-اداری به گونه ای که تمامی شهروندان و هم میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت وتصدی در کلیه سطوح اداری را تا عضویت کابینه داشته باشند .

3- انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست های مدیریتی مناطق مختلف کشور و حمایت تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی و منطقه ای به آنان در قالب سیاست های عمومی دولت

4- تدریس زبان مادری ایرانیان  (کردی؛آذری؛عربی و….)بطور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاهها در اجرای کامل اصل 15قانون اساسی.

5- تقویت فرهنگ و ادبیات اقوام ایرانی و پیشگیری از زوال آنان بمنظور حفظ و نگهداشت این میراث کهن ایرانی .

6- رعایت حقوق پیروان سایر ادیان و مذاهب و عدم دخالت در امور دینی و مذهبی آنان با تامین آزادی در عقاید دینی ومذهبی و ایجاد امکان اجرای آداب وفرایض …دینی مذهبی آنان در شرایط یکسان.

7- انجام مطالعات علمی و تدوین برنامه های بلند مدت وکوتاه مدت در بخشهای زیر بنایی ,عمرانی ,اقتصادی واجتماعی و…..در مناطق محروم ومرزی بویژه استانهای درگیر درجنگ تحمیلی با اختصاص بودجه های جهشی بمنظور جبران عقب ماندگی ها .

8- رفع تبعیضات ناروا درهمه ابعاد واشکال آن

9- تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ های ایرانی و تبدیل ساختار و روشهای سیاسی-امنیتی به نظام مدیریت علمی وکارآمد ،به منظور استفاده بهینه از منابع بکر وسرشار مادی وانسانی این مناطق.

10- واگذاری مسئوولیت برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به یکی از معاونین رئیس جمهور برای تحقق بندهای نه گانه فوق؛؛

فرشیدخدادادیان،روزنامه نگار و فعال فرهنگی و از امضاء کنندگان درخواست مذکور در رابطه با درخواست فوق گفت:”ما،جمعی از فعالان فرهنگی از اقوام و مناطق مختلف ایران که عمدتاً از رای دهندگان به برنامه های دولت تدبیر و امید نیز بوده ایم با توجه ویژه به شرایط ابتدایی و آغاز بکار دولت،وظیفه خود می دانیم،وعده های داده شده قبلی را به ریاست محترم دولت یادآوری نماییم تا خدای ناکرده شاهد تکرار اتفاقات مشابه در دولت های قبل نباشیم.”

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.