• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11777اخبار امروز : 0
2

پول کثیف..یار جفاکار انتخابات ! بر پول کثیف نه بگوییم!

  • کد خبر : 20055
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ پريسا خليفه زاده: جمهوریت، مبنا و مبدایی مردم سالارانه است که پیوندی عمیق و ناگسستنی با مشارکت همگانی،کثرت گرایی، اهتمام به برآورده شدن سلایق مختلف بلکه متغایر، و گرایش به انعکاس چند صدایی در فضای سیاسی جامعه دارد. موارد مذکور از اصیل ترین بن مایه هایی نظام های دموکراتیک است و […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ پريسا خليفه زاده: جمهوریت، مبنا و مبدایی مردم سالارانه است که پیوندی عمیق و ناگسستنی با مشارکت همگانی،کثرت گرایی، اهتمام به برآورده شدن سلایق مختلف بلکه متغایر، و گرایش به انعکاس چند صدایی در فضای سیاسی جامعه دارد. موارد مذکور از اصیل ترین بن مایه هایی نظام های دموکراتیک است و مشخصاً فقدان هر کدام از ماهیت اصیل آن می کاهد..

در تعریف دموکراسی و نظام مردم سالار نیز، تاویلات مختلفی وجود دارد که استناد بر رای مردم، مهم ترین و ملموس ترین مولفه آن به شمار می آید.

اشارات فوق منتج به برداشتی روشن دال بر این که نمایندگان، عصاره ی امکانات، توانایی و نگرش نیازهای ملت خود هستد ایجاد خواهد کرد.

در تاریخ سیاسی مدرن، بسیاری از گردانندگان جریانات کلان سیاسی از تزریق پول کثیف به کالبد انتخابات، و تبدیل احتمالی این امر موهون به نوعی”اهرم کنترلگر” نگران و آزرده اند. پول کثیف تعابیر متفاوتی دارد اما قدر مسلم به پولی گفته می شود که از مجاری ناسالم و مبتنی بر فساد نشات یافته باشد و مستقیماً لایه ها و طبقات کم برخوردار را آماج فریب قرار می دهد.

پول کثیف درفرایند انتخابات، مشخصاً با استیلای نادرست بر اقشار مردمی، تاثیر جریانات و طیف های مختلف را دچار ایستایی کرده و از تحقق راستین مبانی دموکراسی جلوگیری می کند. تاثیرات این پول بی تقوای بادآورده، جلوه های دموکراسی را صوری و غیر واقعی جلوه می دهد و القای حس مخرب رقابتی نبودن فضای انتخابات را به همراه دارد. این پدیده شوم جایگزین عملکرد احزاب و تشکل های سیاسی می شود، بدان مفهوم که در فقدان احزاب گسترده، یک یا چند نفر با محوریت قدرت مادی آن هم از نوع غیرمتعارفش، ماهیت حزبی پیدا می کنند.

فرد یا جریاناتی که با سو استفاده از چالش های اقتصادی-اجتماعی منطقه انتخاباتی خود، دست به دلالی آرا می آلایند به دنبال طرح خود به عنوان تنها جریان کنشگر سیاسی هستند، آن هم نه از طریق خردورزی و آگاهی اجتماعی، صرفا با هدف قرار دادن نقاط ضعف و نیازهای اولیه اقشار و طبقات جامعه که در نهایت الامر برآیندی جز تنگ کردن عرصه بر جریانات مردمی و سلب آزادی اندیشه شهروندان در انتخابات ندارد.

کاندیدایی که با پول کثیف و ثروت های کلان، آرا را دلالی کند ضمن تاثیرگذاری عمده بر روند جریانات سیاسی اجتماعی منطقه، فی الواقع شان خود را از یک تصمیم گیرنده در مسایل کلان کشوری بشدت تنزل داده و وامدار همان افرادی می شود که اندیشه ،خرد و قدرت تصمیم گیری آنان را سلب کرده است.

از سوی دیگر چنانچه نگرش و کنکاش خود را فراتر بریم، طی این فرایند، بزرگ جلوه دادن مسایل منطقه ایی بدون لحاظ کردن مسایل ملی، امکان سواستفاده از دستگاههای دولتی را به نفع یا علیه یک فرد یا جناح، زمینه سازی می کند و یا منجر به سواستفاده از جایگاه کسانی است که به لحاظ موقعیت مادی یا نفوذ اجتماعی، در مصدر امور مردم هستند. و این بستری جهت هدایت انتخابات منطقه مذکور به گرایشات ناصحیح از پیش مهندسی شده است.

در واقع دلالی آرا بر اقتدار نظام سیاسی هم خدشه وارد خواهد کرد زیرا: حضور بیشینه جریانات سیاسی، تنوع و تکثر سیاسی، گسترش میزان مشارکت ها را به همراه دارد بدیهی ست که این مشارکت گسترده از مولفه های هماره چشمگیر نظام های مردم سالارانه است.

موضوع حق الناس و لزوم مشارکت سیاسی حداکثری، از موکدات مقام معظم رهبری است لهذا مجریان و ناظران انتخاباتی جهت برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی بیش از پیش احساس خطر کنند.

بر نخبگان و پیشگامان اجتماعی نیز بایسته است که با جریان سازی و حضور در متن جریانی که شاکله آن بر مواعید اجتماعی نباشد، آرا را هدایت و از فرایند تاثیرگذاری آرا ناپاک و ویرانگر جلوگیری کنند.

نتیجه قهری و اجتناب ناپذیر این هماره کابوس انتخابات، نهایت الامر متوجه همان محرومان خواهد شد زیرا شایسته سالاری و شایستگان و بایستگان، توسط نامدیران گردن زده می شوند!

لزوم برقراری سختگیرانه انضباط مالی برهزینه های تبلیغاتی نامزدها به ویژه از سوی چهره های مطرح مذهبی و مردمی از روش های کنترل این ناهنجاری اجتماعی ست.

بر این پول کثیف نه بگوییم…

این اعانات را نپذیریم.. در بسط آگاهی سیاسی مشارکت کنیم.. پول کثیف برآمده از حقوق ناحق شده خود ماست، نوعی اهانت آشکار است به شعور سیاسی و میزان برخورداری ما از حق رای در نظام دموکراتیک سرزمین مان همت کنیم و با معرفی و تخریب این عناصر منافی خردگرایی، منطقه را از این کابوس دیرین نجات دهیم..

(زمان، زمان دیگری ست..زمانی ست برای بیداری و تحول.)

آیا با استانی شدن انتخابات، خواه ناخواه سطح و شدت نابرابری امکانات رقابتی برخواسته از تمکن مالی موجب انزوای بیشتر اقشار مستعد اما کم برخوردار نخواهد شد؟

این امر احتمالی در تبیین نظام سیاسی مبتنی بر آرای عمومی مطلوب خواهد بود؟؟

زمانی ست برای دگرگون اندیشیدن… بر پول کثیف نه بگوییم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=20055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ولی با استانی شدن اتخابات موافقم .حداقل دیگه توانتخابات تهمت به اسکناسهای دلار آمریکا رو شاید دیگه نبینیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.