• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 11771اخبار امروز : 0
0

آغاز روند ثبت جهانی چاه شماره يك مسجدسليمان به عنوان اولين ميراث صنعتی ايران

  • کد خبر : 1983
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

اكنون با گذشت بيش از 100 سال از قدمت چاه شماره يك، كه در اين سال‌ها به عنوان نمادي از اكتشاف نفت  و سر آغاز فعاليت‌هاي نفتي مورد بازديد عموم قرار مي‌گيرد قرار است اين اثر صنعتي به عنوان اولين ميراث  صنعتي در ايران ثبت جهاني شود. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- با فوران چاه شماره […]

اكنون با گذشت بيش از 100 سال از قدمت چاه شماره يك، كه در اين سال‌ها به عنوان نمادي از اكتشاف نفت  و سر آغاز فعاليت‌هاي نفتي مورد بازديد عموم قرار مي‌گيرد قرار است اين اثر صنعتي به عنوان اولين ميراث  صنعتي در ايران ثبت جهاني شود.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- با فوران چاه شماره يك خاورميانه در سال ١٢٨٧ خورشيدى (١٩٠٨ ميلادي) فعاليت مهندسان شركت نفت دارسى آغاز شد تا سر فصل جديدى در حيات سياسى، اجتماعى و اقتصادى كشورمان به وجود آيد. در اين سال در پي تلاش چندساله حفاران و كاوشگران نفت در مناطق شمال‌ ـ غرب و جنوب كشور، اين چاه با توليد اقتصادي، در ميدان نفتون مسجدسليمان حفر و در عمق 338 متري به نفت رسيد.

چاه‌هاى نفت يكى پس از ديگرى حفر شده و به بهره‌بردارى مى رسيدند. جويندگان كار از اقصى نقاط كشور به اين محل هجوم آورده و مدنيت آن را تشكيل دادند و بدين ترتيب نخستين شهر صنعتى ايران به وجود آمد.

 این اتفاق، که نخستین اکتشاف نفت در خاورميانه به شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی مسجدسلیمان و ایران را دگرگون کرد چنان که از این چاه روزانه 36 هزار لیتر نفت استخراج می‌شد و بعدها در این شهر حداقل ۳۰۰ چاه نفت حفر شد. این شهرک باستانی به یک شهر مدرن و پر رونق تبديل شد. جمعیت آن افزایش یافت، خانه‌ها و محله‌های جدید برای کارکنان شرکت نفت از مدیران ارشد گرفته تا کارگران ساخته شد.

اكنون با گذشت بيش از 100 سال از قدمت چاه شماره يك، كه در اين سال‌ها به عنوان نمادي از اكتشاف نفت  و سر آغاز فعاليت‌هاي نفتي مورد بازديد عموم قرار مي‌گيرد قرار است اين اثر صنعتي به عنوان اولين ميراث  صنعتي در ايران ثبت جهاني شود.

اين چاه سال‌ها پيش ثبت ملي شده است و در حال حاضر تحت مالكيت مناطق نفتخيز جنوب نگه‌داري مي‌شود.

افشين حيدري، مدير كل ميراث فرهنگي استان خوزستان، در اين رابطه اظهار كرد: در برنامه است كه با تشكيل پرونده‌اي چاه شماره يك را كه پيش از اين‌ها ثبت ملي شده است به عنوان اولين ميراث صنعتي در خاورميانه به ثبت جهاني برسانيم.

وي افزود: در حال حاضر پرونده مقدماتي آماده و به تهران ارسال شده است و وقتي پرونده در سطح نهايي بسته شد براي ثبت جهاني معرفي خواهد شد.

حيدري تصريح كرد: معتقد هستيم اين چاه شرايط لازم براي ثبت جهاني شدن را دارد. اما انتظار داريم شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در اين زمينه با ما همكاري لازم راداشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: قدمت اين چاه به بيش از 100 سال مي‌رسد و اولين چاه نفت خاورميانه است. اين چاه  داراي منظومه قدرتمندي در زمينه مسايل صنعتي است كه اين منظومه آثاري همچون بيمارستان نفت، اولين زمين فوتبال، اولين زمين گلف، كارخانه گوگرد و اولين كارخانه آسفالت را در خود جاي داده است.

حيدري اظهار كرد: تاكنون ميراث صنعتي در كشور به ثبت نرسيده است و اين چاه اولين اثر در اين زمينه خواهد بود. ثبت جهاني اين چاه به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي استان و موافقت سازمان مركزي صورت مي‌گيرد و از 2 ماه پيش تاكنون در حال پيگيري است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.