• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 11776اخبار امروز : 0
1

هرمز علیپور: شما را خدا شاعر خلق می‌کند/ در تشخیص شاعر خوب عنصر زمان بسیار موثر است

  • کد خبر : 18234
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- این شاعر پیشکسوت اظهار کرد: شما را خدا شاعر خلق می‌کند. سپس شما به وسیله کارگاه‌ها میان‌بر می‌زنید و از تجربیات شاعران دیگر کمک می‌گیرید و زحمت خود را برای فرا گرفتن اصول کمتر مي‌کنيد به شرطی که ذهن و زبان و جان شما که هویت شما است تحت تاثیر مدرس […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- این شاعر پیشکسوت اظهار کرد: شما را خدا شاعر خلق می‌کند. سپس شما به وسیله کارگاه‌ها میان‌بر می‌زنید و از تجربیات شاعران دیگر کمک می‌گیرید و زحمت خود را برای فرا گرفتن اصول کمتر مي‌کنيد به شرطی که ذهن و زبان و جان شما که هویت شما است تحت تاثیر مدرس قرار نگیرد و استقلال هویتی خود را حفظ کنید و فقط شگردها را بیاموزید.

وی ادامه داد: در سال‌های ۵۳ ـ ۵۴ در مجله فردوسی که آن زمان روشنفکرترين مجله شناخته می‌شد و مسؤول آن آقای اسماعیل نوری‌علاء بود بالای سطر شعر نوشته شده بود “کارگاه شعر” که خیلی‌ها آن را به تمسخر گرفتند که مگر خراطی است که آموزش داده شود اما امروزه تعداد کارگاه‌ها زیاد شده و اگر کسی شاعر باشد این کارگاه‌ها بدون شک برای او موثر است اما هیچ کارگاهی شاعرآفرین نیست. برای مثال استادي بر همه اصول عروض و قافیه و فنون شعر مسلط است اما غزل‌سرای خوبی نيست. پس به کارگاه رفتن بدون جوهره بسی بیهوده است.

شاعر “الواح شفاهی” تاکید کرد: برگزار شدن این کارگاه‌ها بهتر از برگزار نشدن شان است چون حداقل حسنی که می‌توانند داشته باشند این است که جوانان با صاحبان کارگاه که اغلب شاعران صاحب سبک‌اند ارتباط بی‌واسطه‌تری پیدا می‌کنند. با این همه، مدرس این کارگاه‌ها باید شاعر و از تجربیات عینی و ملموس برخوردار باشد. همچنین خوی معلمی داشته باشد و با صداقت محض و غم‌خوارانه تجربیات خود را منتقل کند و صرفا مساله اقتصادی یا قرار دادن دیگران به عنوان معبری برای کسب شهرت مطرح نباشد.

علی‌پور در تعریف شاعر خوب گفت: در تشخیص شاعر خوب عنصر زمان بسیار موثر است. گاهی جوانی همراه با شور خاصی است و گاهی با بالا رفتن سن شاعران خودشان را نقد می‌کنند. جوان‌ترها گاهی تجربه سنی کمی دارند اما در حد ظرفیت خود می‌توانند موثر باشند. ولی گاهي شاعر درخشانی هستی اما نمی‌توانی کلاس‌داری کني. هر مدرسی ویژگی‌های خود را دارد. آن چه مسلم است کسی که تجربه بیشتری دارد و عمر بیشتری صرف شعر و شاعری خود را ثابت کرده می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی شاعری جوان هستی و کار کسی را قبول نداری اما با گذشت زمان خودت را نقد می‌کنی و به آرامش درونی بدون رقابت می‌رسی و تجربه‌های بسیاری کسب می‌کنی. این مطلب را بدون قصد نصیحت به جوانان می‌گویم؛ کار شعر کار یک روز و دو روز نیست. تمام جان را می‌طلبد تا شعر جواب دهد. در کار هنر گاهی پشتکار و خواستن مترادف نبوغ است. شاید با چاپ کتابی که با استقبال مواجه نشده سرخورده شوید اما هر شاعری باید بدون ترس و براي رضایت درونی خود کار کند وگرنه اگر کسی بخواهد حساب باز کند که با شعر چه‌ها شود قربانی و سیاهی لشکر شاعران دیگر می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=18234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.