• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 11775اخبار امروز : 1
1

دکتر جلیلی: اجرای مصوبه مجمع مغایر با رای دیوان عدالت اداری است

  • کد خبر : 1484
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹

اجرای مصوبه مجمع بانک مرکزی قطعا انتظارات تورمی ناشی از افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی را در پی دارد؛ هر چند این اتفاقات بیشتر به صورت دفتری و در صورت های مالی خود را نشان می دهد اما اثرات خود را در جامعه گذاشته است. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه […]

اجرای مصوبه مجمع بانک مرکزی قطعا انتظارات تورمی ناشی از افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی را در پی دارد؛ هر چند این اتفاقات بیشتر به صورت دفتری و در صورت های مالی خود را نشان می دهد اما اثرات خود را در جامعه گذاشته است.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به اظهارت معاون وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه از نظر دولت تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی در مورد تسعیر نرخ ارز لازم‌الاجرا است، گفت: دیوان عدالت اداری رای به لغو مصوبه مجمع بانک مرکزی داده است واین مصوبه نباید اجرایی شود.

دکتراسماعیل جلیلی تصریح کرد: مصوبه مجمع بانک مرکزی باید بر اساس رویکردی که قانون تهیه و تدوین کرده اجرا شود که این رویکرد قانونی در بند (ب) ماده 26 قانون پولی و بانکی اشاره دارد که نرخ برابری قانونی ارز باید در قالب سود احتمالی برای جایگزین کردن بدهی های دولت قرار گیرد اما  در اینجا این سوال مطرح است که آیا برابری قانونی ارز در مصوبه مجمع بانک مرکزی تعیین شده بود؟

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه برابری قانونی در سال ۱۳۹۱ مشخص نیست و بر اساس نظر کارشناسی بانک مرکزی این نرخ ۱۲۲۶ تومان است چطور نرخ ۲۴۵۰ تومان محاسبه شده است ؟

وی ادامه داد: بانک مرکزی اذعان دارد که در سال ۱۳۹۱ نرخ برابری ارز که در قالب قانون بودجه نیز مبنای محاسباتی بوده، ۱۲۲۶ است اما اینکه با چه ساز و کاری ۲۴۵۰ تومان محاسبه شده جای سوال دارد.

اجرای مصوبه مجمع بانک مرکزی انتظارات تورمی و رشد نقدینگی دارد

دکترجلیلی افزود: اجرای مصوبه مجمع بانک مرکزی قطعا انتظارات تورمی ناشی از افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی را در پی دارد؛ هر چند این اتفاقات بیشتر به صورت دفتری و در صورت های مالی خود را نشان می دهد اما اثرات خود را در جامعه گذاشته است.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه با بدهی هایی که ایجاد شد دولت یکسری پول ها را به جامعه تزریق کرد و باعث افزایش تورم و نقدینگی شد، گفت: دولت بدون جبران آن بدون اینکه پولی رد و بدل کند از محل دارایی های بانک مرکزی طلب خود را باز پرداخت می کند که ایرادات اساسی زیادی بر آن حاکم است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در پایان با بیان اینکه شورای نگهبان طرح پیشنهادی مجلس رو عودت داده و باید بررسی شود به طوری که منافع ملی قربانی بازی ها  و شعارهای سیاسی نشود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری رای به لغو مصوبه مجمع بانک مرکزی داده این مصوبه نباید اجرایی شود و دیوان عدالت اداری نیز این حق را دارد تا مصوبه را تا زمان تعیین تکلیف قانونی متوقف کند.

 

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.