• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 11776اخبار امروز : 0
1

همایش آسیب شناسی بدعت های ناروا و ناهنجاری های فرهنگی در مسجدسلیمان

  • کد خبر : 13752
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- اولین همایش آسیب شناسی بدعت های ناروا و ناهنجاری های فرهنگی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان در سالن همایش های این اداره برگزار گردید. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از آسماري نيوز این همایش با حضور و استقبال بزرگانی از طوایف بختیاری ,مداحان بختیاری […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- اولین همایش آسیب شناسی بدعت های ناروا و ناهنجاری های فرهنگی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان در سالن همایش های این اداره برگزار گردید. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از آسماري نيوز این همایش با حضور و استقبال بزرگانی از طوایف بختیاری ,مداحان بختیاری ,هنرمندان و کارشناسان فرهنگی و جمعی از مسئولین شهرستان مسجدسلیمان همراه بود.

در ابتدای این همایش بیژن حسینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان ضمن خیر مقدم به حاظرین در همایش اظهار داشت : گذشتگان و نیاکان ما در مسیر پر پیچ و خم زندگی طوفان های بسیاری را گذراندند تا توانستند درختی سبز و خرم به نام درخت فرهنگ را بنشانند اما امروز ما را چه شده که پا جای پای پدرانمان نگذاشته ایم و این همه مشکلات گریبان مان را گرفته است.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این همایش این است تا با حضور کارشناسان فرهنگی و بزرگان طوایف به شناسائی آسیب های بدعت های ناروا و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی بپردازیم و از جامعه دستگیری کنیم.

حسینی ادامه داد: یکی از این ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی راه اندازی کاروان های عزاداری که البته جزئی هم از فرهنگ ما نیست در سطح شهر است که با توجه به طولی بودن شهر مسجدسلیمان و تک خیابانه بودن مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: هدف ما انجام عملی بر ضد فرهنگ بختیاری نیست بلکه هدف این است تا فرهنگ پاک بختیاری بدون کج روی ها باشد .

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان خاطرنشان کرد : شلیک گلوله در مراسم خاکسپاری عزیز از دست رفته ما را زنده نمی کند اما احتمال اینکه جان فرد دیگری گرفته شود وجود دارد. نصب بنر های مراسم عزاداری در سطح شهر روحیه نشاط را در جامعه از بین می برد و جامعه را تبدیل به یک ماتم کده می کند.

علیرضا گوروئی فرماندار مسجدسلیمان در ادامه این همایش طی سخنانی اظهار داشت : متاسفانه در مساجد به جای آنکه آیه قرآن بخوانیم نی می زنیم که این کار اشتباهی است و حرمت مسجد باید حفظ شود .

وی افزود : بخش درست و صحیح رسم و رسومات را باید اجرا کنیم چرا که جز فرهنگ غنی ایل و تبار بختیاری است و باید به عنوان یک سنت صحیح تقویت شود اما باید تلاش کنیم بدعت های ناروا همچون تیراندازی در مراسم ها که در گذشته هم رسم نبوده است از بین برود.

علی ادبی دادستان مسجدسلیمان نیز گفت : با توجه به جغرافیای مسجدسلیمان راه اندازی کاروان های عزاداری موجب اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم می شود و بارها شهروندان در این خصوص به ما مراجعه کرده و شکایت کرده اند.

وی افزود : بزرگان طوایف این پیام را منتقل کنند که طبق قانون تیراندازی در مراسم عزاداری و راه اندازی کاروان عزا اخلال در نظم و آرامش عمومی بوده و مجازات دارد و دستگاه قضایی قصد دارد که پس از انجام اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی وظیفه قضائی خود را اجرا کند .

پیمان چعباوی ریاست دادگستری مسجدسلیمان نیز در صحبت های خود اظهار داشت : هدف این است که سنت های درست اجرا شوند و با سنت ها و آداب و رسوم غلط مبارزه کنیم . همه ما مراسم هایی داریم و این مراسم ها را باید حفظ کنیم و زندگی در شهر نباید همه این آداب و رسوم را از ما بگیرد ولی آداب و رسومی که درست است را باید اجرا کنیم مثل رسم سرباره که در بین بختیاری ها رواج دارد و یک سنت حسنه است.

وی ادامه داد: تیر اندازی در مراسم خاکسپاری هیچ سودی ندارد و سنت غلطی است که علاوه بر ایجاد سر و صدا خطرات جانی هم در پی دارد . به عزیزان مداح بیان می کنیم که می توانند در محل برگزاری مراسم خاکسپاری مراسم خود را اجرا کنند اما در خیابان ممنوع است.

حجت الاسلام امینی امام جمعه شهرستان طی سخنانی در این همایش اظهار داشت : از نگاه اقتصادی اگر به این مقوله توجه کنیم باید فکری برای سفره هایی که در مراسم های عزاداری می اندازیم بکنیم. سفره هایی با چند هزار غذا در فاتحه خوانی ها می اندازیم اما خانواده هایی هستند که چند ماه از خوردن غذای خوب محروم اند . اما در بعد فرهنگی مداحان را تشویق می کنم که گویش دلنشین بختیاری نباید غروب کند و باید حفظ شود اما در محتوای مداحی ها باید توجه بیشتری داشته باشند.

در ادامه این همایش چند تن از مداحان شهرستان نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با موضوع راه اندازی کاروان های عزاداری در سطح شهر بیان کردند.

بیژن حسینی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان نیز ابراز امیدواری کرد تا حداقل هر یکماه یکبار چنین همایش هایی برگزار شود و آسیب های یک معضل اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

3

8712

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=13752

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.