• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11778اخبار امروز : 1
0

موزه مسجدسلیمان در انتظار بازگشت اشیاء تاریخی

  • کد خبر : 13589
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۵:۵۹

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مسجدسلیمان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان خوزستان به‌شمار می‌رود. این منطقه که سال هاست مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته به‌دلیل نداشتن موزه‌ اشیاء خود را به انبار، موزه شوش و موزه ملی ایران انتقال می‌داد. حال با گذشت چند دهه موزه مسجدسلیمان افتتاح شده است هر چند که گفته می‌شود، این […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مسجدسلیمان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان خوزستان به‌شمار می‌رود. این منطقه که سال هاست مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته به‌دلیل نداشتن موزه‌ اشیاء خود را به انبار، موزه شوش و موزه ملی ایران انتقال می‌داد. حال با گذشت چند دهه موزه مسجدسلیمان افتتاح شده است هر چند که گفته می‌شود، این موزه همچنان نیاز به اقدامات تکمیلی دارد با این حال مردم مسجدسلیمان پیگیر و در انتظار بازگشت اشیاء‌ تاریخی خود هستند.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي، مسجدسلیمان شهری تاریخی در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان ایران است. این شهرستان با این که پیشگام حفاری نفت در ایران محسوب می‌شود اما هیات باستان‌شناسی فرانسوی سال 2007 موفق به کشفیات مهمی در این منطقه شد به‌طوری‌که از آن زمان تاکنون کاوش‌های متعددی توسط تیم‌های باستان‌شناس ایرانی و خارجی در مسجد سلیمان آغاز شد.

«فاطمه یوسفی» فعال میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان در رابطه با کشفیات باستان‌شناسی و اهمیت آثار تاریخی در این شهرستان می‌گوید: شهرستان‌های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی دارای قدمت چند هزار ساله هستند چنانچه آثار به‌دست آمده از دوران ماقبل تاریخ، تاریخی، اسلامی گواهی بر این مدعاست. به همین دلیل پس از کاوش‌های صورت گرفته در این مناطق، تمامی آثار کشف شده این شهرستان به‌دلیل نداشتن موزه به موزه ملی، موزه شوش و انبارها انتقال پیدا کرد.

این فعال میراث‌فرهنگی ادامه می‌دهد، انتقال آثار تاریخی مسجدسلیمان و دیگر شهرهای اطراف آن از دهه چهل تاکنون ادامه دارد در حالی که قرار بود بنگله 21 تبدیل به موزه و تمامی آثار دوباره به شهرستان بازگردانده شوند اما به دلایل مختلف موزه مسجدسليمان افتتاح نشد تا این که بعد از تلاش‌های بسیار این موزه در سال 93 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم‌اکنون مردم این شهرستان منتظر بازگرداندن آثار تاریخی خود هستند. یوسفی می‌افزاید: «از زمان افتتاح موزه مسجد سلیمان تاکنون تنها چند شی تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود.»

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=13589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.