• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
کل اخبار 11802اخبار امروز : 2
0

تولید نفت در مسجدسلیمان متوقف شد

  • کد خبر : 11985
  • ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- یک مقام مسئول در شرکت نفت خیز جنوب از توقف تولید نفت از چاه‌های میدان مسجدسلیمان خبر داد و گفت: این توقف تولید نفت پیمانکار چینی به دلیل اشکالات فنی در پمپ‌های درون چاهی به وجود آمده است. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، غلامحسین بابادی در نشستی خبری […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- یک مقام مسئول در شرکت نفت خیز جنوب از توقف تولید نفت از چاه‌های میدان مسجدسلیمان خبر داد و گفت: این توقف تولید نفت پیمانکار چینی به دلیل اشکالات فنی در پمپ‌های درون چاهی به وجود آمده است.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، غلامحسین بابادی در نشستی خبری با اشاره به توقف تولید نفت از میدان مسجدسلیمان، گفت: فعالیت های پیمانکار چینی به دلیل بروز مشکل در پمپ های درون چاهی میدان نفتی مسجدسلیمان در حال انجام است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اعلام این که با به پایان رسیدن تعمیرات تاسیسات موجود چاه های این میدان نفتی به مدار تولید باز می گردند، تصریح کرد: در حال حاضر توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان متوقف شده است.

این مقام مسئول با بیان این که طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان در قالب قرارداد بیع متقابل به یک شرکت چینی واگذار شده بود، اظهار داشت: در ابتدای اجرا به تولید نفت رسید اما تلمبه‌ها دچار اشکال شدند و پروژه متوقف است که با اتمام تعمیرات به مدار باز می‌گردد.

سیدکمال موسوی مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان پیشتر با اشاره به برطرف شدن برخی از اشکالات فنی فاز اول طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان، گفته بود: در کنار توسعه فاز دوم این میدان نفتی، هم اکنون یک طرح ضربتی افزایش تولید نفت در این میدان در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول سابق نفتی با یادآوری تعمیر و نصب تجهیزات درون چاهی “اس. آر. پی” در هشت حلقه چاه قدیمی میدان مسجدسلیمان، یادآور شده بود: تاکنون سه حلقه چاه به طور کامل راه اندازی شده است.

 هدف از اجرای طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان افزایش تولید ۲۵ هزار بشکه در روز نفت خام بوده است، ضمن آن که ارزش قرارداد طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با شرکت چینی حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که با گذشت بیش از پنج سال اجرای این پروژه نفتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

میدان نفتی مسجدسلیمان، نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه در شهرستان مسجدسلیمان و در استان خوزستان واقع شده که در سال ۱۲۸۷ خورشیدی (۱۹۰۸ میلادی) توسط یک شرکت انگلیسی کشف شد.

تاکنون ۳۱۷ حلقه چاه در این میدان پیر نفتی حفاری شده که ۲۸۵ حلقه چاه از این تعداد در مخزن آسماری تکمیل شده است. حداکثر تولید نفت از مخزن آسماری مسجدسلیمان در سال ۱۳۱۲ شمسی به میزان ۱۱۲ هزار بشکه در روز بوده شده که پس از گذشت ۱۰۳ سال از کشف میدان، میزان دبی نفت به تدریج کاهش یافته است.

از سوی دیگر، قرار است بخشی از گازهای همراه نفت میدان مسجدسلیمان توسط خز لوله ای ۲۰ اینچی به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی به بندر ماهشهر ارسال شود.

مرجع/مهر

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=11985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.