• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 11997اخبار امروز : 1
2

با حضور جمعی از مسئولین، روحانیون و مردم مسجدسلیمان
جشن گرامی داشت دهه کرامت، دهه بزرگداشت امامزادگان  و مراسم ویژه‌ی تکریم از دو شخصیت خدمتگزار دینی در مسجد بازار تمبی مسجدسلیمان برگزار شد + تصاویر

  • کد خبر : 63812
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
<span style='font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;font-stretch:normal;font-size:9px;color:#666666' title=''>با حضور جمعی از مسئولین، روحانیون و مردم مسجدسلیمان</span><br><span style='font-family:ST;font-size:14px' title=''>جشن گرامی داشت دهه کرامت، دهه بزرگداشت امامزادگان  و مراسم ویژه‌ی تکریم از دو شخصیت خدمتگزار دینی در مسجد بازار تمبی مسجدسلیمان برگزار شد + تصاویر</span>

اساس تمدن اسلامی، اخلاق است؛ زیرا تمدنی که اخلاق در آن جایگاهی نداشته باشد، خانه‌ی بی‌بنیادی است که محکوم به فرو ریختن و فراموشی است/ به ثمرنشستن تلاش‌ها و برقراری تمدن باشکوه اسلامی-ایرانی، علاوه بر نقادی و مطالبه‌گری، نیازمند صبر، تلاش، تحمل و سپاس و تشکر است/ متاسفانه مشکلات آب شرب مردم مسجدسلیمان با گذشت […]

اساس تمدن اسلامی، اخلاق است؛ زیرا تمدنی که اخلاق در آن جایگاهی نداشته باشد، خانه‌ی بی‌بنیادی است که محکوم به فرو ریختن و فراموشی است/ به ثمرنشستن تلاش‌ها و برقراری تمدن باشکوه اسلامی-ایرانی، علاوه بر نقادی و مطالبه‌گری، نیازمند صبر، تلاش، تحمل و سپاس و تشکر است/ متاسفانه مشکلات آب شرب مردم مسجدسلیمان با گذشت سال ها هنوز برطرف نشده است/ مردم تمبی برای تردد به شهر همچنان دچار مشکل هستند و دانش آموزان نیز با این مشکل مواجه اند که امیدواریم اعضای شورای شهر و شهردار به این مسئله رسیدگی کنند.

رویش زاگرس: جشن گرامی داشت دهه کرامت و دهه بزرگداشت امامزادگان همراه با سخنرانی و مولودی، همچنین مراسم ویژه‌ی تکریم و تقدیر از دو شخصیت خدمتگزار دینی (مرحوم حجت‌الاسلام سید ابوالحسن افقه و سید خیرگرد صالحی) با حضور جمعی از مسئولین، روحانیون و مردم مسجدسلیمان در مسجد محله بازار تمبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین امینی ضمن تشکر از زحمات مسئولان دهیاری تمبی، شهرداری مسجدسلیمان، اداره اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و شرکت نفت در برگزاری این مراسم، از خوش‌سلیقگی مسئولان فرهنگی کشور بابت نامگذاری این ایام به «دهه کرامت» و «دهه بزرگداشت امامزادگان» قدردانی کرد و گفت:

این ایام، ایام مبارکی است که آغاز آن با میلاد حضرت معصومه (س)، میانه‌ی آن زادروز حضرت شاهچراغ (ع) و حُسن ختام آن ولادت با سعادت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. در طول تاریخ، ائمه اطهار و خاندان گرامی آن‌ها به هرکجا که قدم گذاشته‌اند، خیر و برکت و کرامت و سعادت را به ارمغان آورده‌اند. حجت الاسلام امینی ادامه داد: در کشور ما، این موضوع به طور ویژه در مورد فرزندان امام موسی کاظم (ع) صدق می‌کند که الحمدلله، اطراف و اکناف ایران به حضور آن‌ها متبرک شده و بسیار مفتخریم که منطقه ما نیز میزبان پیکر پاک هفت تن از این امامزادگان بزرگوار، مشهور به «هفت شهیدان» شده است.

شیخ فرهنگ با اشاره به این که دهه کرامت، زمان بسیار مناسبی برای تکریم و تقدیر از نیکوکاران و فعالان فرهنگی و مذهبی است، ادامه داد: به همین مناسبت اینجا جمع شده‌ایم تا علاوه بر جشن و سرور و گرامی داشت این ایام مبارک، از زحمات و تلاش‌های دو شخصیت خدمتگزار دینی که عمر خود را وقف مکتب اهل بیت (ع) نمودند، قدردانی نمائیم. یکی از این شخصیت‌ها امام جماعت سال‌های دور مسجد محله بازار تمبی، عالم ارجمند، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی افقه است که پیش از انقلاب، بنا به توصیه پدر گرامی همسر خود، فقیه شهیرِ استان ما یعنی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی شوشتری، به مسجدسلیمان آمد و حدود ربع قرن از عمر خود را به عنوان مبلغ دینی در میان مردم سپری نمود. ایشان حدود 20 سال در محله بازار تمبی و حدود 4 سال نیز در محله چهاربیشه، همزیست و همنشینِ بختیاری‌های نجیب و باوفای این خطه بودند.

شخصیت دوم نیز آقای سید خیرگرد صالحی عزیز است که 35 سال در کمال تواضع و فروتنی به عنوان خادم مسجد بازار تمبی فعالیت کرد و خدمات بی‌وقفه‌ او سبب شد تا در طول این 35 سال، نوای روح‌بخش اذان در هر سه وعده از مناره‌های این مسجد مبارک، طنین‌افکن شود.

استاد حوزه علمیه مسجدسلیمان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح سیره امام رضا (ع) و نقش ایشان در توسعه تمدن اسلامی پرداخت و گفت:

باید توجه داشته باشیم که اساس تمدن اسلامی، اخلاق است؛ زیرا تمدنی که اخلاق در آن جایگاهی نداشته باشد، خانه‌ی بی‌بنیادی است که محکوم به فرو ریختن و فراموشی است. لذا پیامبرِ دین آسمانی ما فرموده: «من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به بالاترین درجه برسانم» و قرآن نیز در وصف ایشان می‌فرماید: به راستی‌که تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته‌ای هستی.

امام رضا (ع) نیز در ادامه‌ی راه نورانی پیامبر و سایر امامان شیعه، اخلاق را محور و مبنای تمدن اسلامی قرار داد و به دنبال تربیت یک جامعه‌ی اخلاقی بود. این موضوع، هم در سخنان آن حضرت و هم در سیره عملی‌ ایشان کاملا آشکار بود. به همین خاطر است که ایشان را با القابی همچون «رضا» و «رئوف» می‌شناسند و در فرهنگ عمومی ما نیز اگر دقت کنید، لقب زیبای «ضامن آهو» به خوبی انعکاس‌دهنده‌ی همین رأفت اخلاقی حضرت رضا (ع) است. لذا باید اذعان کنیم که بخش زیادی از سنت‌های پسندیده و صفات رفتاری نیکو که در مردمان مؤمن ایران ریشه دوانده، مرهون همین تلاش‌ها و تعالیم پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) در نشر معارف اخلاقی بوده است.

شیخ محمدصادق امینی در ادامه جهت توضیح بیشتر سخنانش با ذکر مثال‌هایی از قرآن کریم، سه کلیدواژه مهم اخلاقی یعنی «عفو» و «صدق» و «شکر» را مطرح کرد و گفت: قرآن برای هر یک از این مفاهیم، الگوهای متعددی را در اختیار ما قرار داده؛ به طور مثال یکی از الگوهای عفو و گذشت که همه داستان او را شنیده‌ایم، یعقوب نبی (ع) است که علی‌رغم تحمل مرارت‌های فراوان در فراق یوسف (ع) و جفایی که فرزندانش در حق او روا داشتند، در پایان همه آن‌ها را مورد بخشش قرار داد.

همچنین در مورد «شکر»، قصه نوح نبی (ع) را می‌خوانیم که سال‌ها رنج دعوت کفار را به جان خرید و با وجود این که همسری ناسازگار، فرزندی منحرف و امتی ناهمراه داشت که او را سخت می‌آزردند، و با وجود این که پس از صدها سال تبلیغ و دعوت به خدا تنها تعداد کمی از افراد به او گرویدند، هرگز لب به گلایه نگشود؛ تا آنجا که قرآن کریم از او به عنوان «عبد شکور» یاد می‌کند.

«صدق» نیز مفهوم دیگری است که در قرآن تشبیه به «حق» شده است زیرا حقیقت همواره از دل صداقت و راستگویی، متولد می‌شود. لذا اگر می‌خواهیم تمدن ما یک تمدن الهی باشد باید این سه وصف اخلاقی را در خود بپرورانیم: اول اهل عفو و گذشت باشیم، دوم شاکر باشیم و سوم صادق…

حجت‌الاسلام امینی در ادامه‌ی صحبت، با اشاره به صبر مثال‌زدنی اهل بیت (ع) در راه هدایت و رهبری جامعه، افزود: حقیقتاً باید از امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و شاهچراغ و سایر امامزادگان (علیهم‌السلام) یاد بگیریم که چهارهزار کیلومتر مسیرِ مشقت‌بارِ قدیم را صبورانه طی کردند و برای ترویج و توسعه تمدن اسلامی، از مدینه به شهرهای مختلف ایران آمدند که بحمدالله ثمره این صبر نیز در شکل‌گیری و تعمیق فرهنگ ناب دینی در نقطه‌نقطه‌ی کشور ما، کاملاً مشهود است.

امام جمعه سابق مسجدسلیمان، سخنانش را با گریزی به مسائل جاری کشور ادامه داد و گفت: ما باید این صبر را سرلوحه همه فعالیت‌های خود در شرایط دشوار کنونی قرار دهیم. لذا من از باب تکریم انقلاب و نظام اسلامی باید بگویم که اگر منصفانه قضاوت کنیم، این 45 سال که پر از تهدید و تهاجم و تحریم هم بوده، عمر چندانی به حساب نمی‌آید. البته منکر ضعف‌ها و کاستی‌ها نیستیم و در جای خود، آن‌ها را به مسئولان گوشزد کرده و می‌کنیم؛ اما باید با تأسی به اخلاق نبوی و رضوی، حوصله کنیم و بدانیم که به ثمرنشستن تلاش‌ها و برقراری تمدن باشکوه اسلامی-ایرانی، علاوه بر نقادی و مطالبه‌گری، نیازمند صبر و تلاش و تحمل و توکل نیز هست.

شیخ فرهنگ در ادامه سخنانش مجددا به موضوع تکریم دو خدمتگزار دینی در مسجد محله تمبی بازگشت و خاطرنشان کرد: از باب همان صدق و شکری که خدمتتان عرض شد، وظیفه می‌دانیم که سپاس خالصانه و صادقانه خود را نثار مرحوم حجت‌الاسلام افقه و سید خیرگرد صالحی کنیم که زندگی‌شان را در خدمت مسجد و محراب و منبر گذراندند. اگرچه پاداش اصلی این عزیزان نزد خدای رئوف و رحیم است که فرموده: ««إن الله لایضیع أجرالمسلمین»؛ و شاید از باب همین سنت الهی است که با گذشت پنجاه سال، اکنون به دل جمعی از روحانیون و مسئولین شهر افتاده تا نام و یاد این دو بزرگوارِ خدمتگزار را زنده کرده و از خانواده محترم آن‌ها تقدیر به عمل آورند.

حاج آقا امینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بعضی مشکلات موجود در شهرستان و منطقه تمبی گفت: متاسفانه مشکلات آب شرب مردم مسجدسلیمان با گذشت سال ها هنوز برطرف نشده است به نوعی که در بعضی مناطق شهرستان از جمله بازار تمبی مردم باید تا ساعت 1 بامداد صبر کنند تا بتوانند آبگیری کنند که امیدوار هستیم این مسئله در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. همچنین مردم تمبی برای تردد به شهر همچنان دچار مشکل هستند و دانش اموزان نیز با این مشکل مواجه اند که امیدواریم اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم به این مسئله رسیدگی کنند.

پس از سخنرانی حجت‌الاسلام امینی، دکتر «سید محسن افقه»، مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان که به عنوان یکی از فرزندان مرحوم حجت‌الاسلام افقه و به نمایندگی از سایر فرزندان ایشان در این مراسم حضور یافته بود، به بیان خاطراتی شنیدنی از دوران حضور پدر ارجمندش در مسجدسلیمان، پرداخت…

گفتنی است در پایان این مراسم، حجت‌الاسلام امینی به نمایندگی از روحانیون و ائمه جماعات و مردم شریف مسجدسلیمان به ویژه اهالی محترم محله بازار تمبی، لوح تقدیری را تقدیم فرزند مرحوم سید ابوالحسن افقه و خانواده سید خیرگرد صالحی کرد.

متن این تقدیرنامه که در مراسم نیز قرائت شد، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (هود، 115)

دوچیزحاصل عمر است نام نیک و ثواب

واز این دو درگذری، کلُّ من علیها فان

(شیخ اجل، سعدی)

خاندان سادات معزّز افقه

با سلام و احترام

کشور عزیز ما ایران، هویت دینی خود را وامدار علما و روحانیونی است که با مجاهدت مؤمنانه‌ی خویش، رسالت جاودانه‌ی انبیای الهی را امتداد بخشیده و چراغ هدایت و دیانت را در تیرگی‌های عصر غیبت، روشن نگه داشته‌اند.

بدون ترديد والد ارجمند شما، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن افقه رضوان الله تعالی علیه، یکی از همین عالمان متقی و مردمی بود که با اقتدا به سیره‌ی جد بزرگوارش رسول اکرم صلوات‌الله علیه و بنا به توصیه‌ی پدرِ همسرِ مکرّمه خود، فقیه عالی‌قدر مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدتقی شوشتری رضوان الله علیه، سالیان متمادی از عمر با برکتش را در میان مردم شریف شهرستان مسجدسلیمان سپری کرد. او در کمال تواضع و فروتنی، هم‌نشین آئین‌های سوگ و سُرور مردم بود و همچون طبیبی دوّار، با خوش‌خلقی و خوشروئی، به آموزش معارف دینی و اخلاقی و اقامه‌ی احکام شرعی در این خطه‌‌ی پر خاطره، پرداخت.

این حقیر و جمعی از روحانیون و ائمه جماعات مساجد شهرستان، بر خود لازم می‌‎دانیم تا به نیابت از مردم وفادار مسجدسلیمان بویژه اهالی شریف محله بازار تمبی، مراتب قدردانی عمیق خویش را خطاب به شما خانواده و فرزندان محترم آن فقید سعید که علی‌رغم چالش‌ها و دشواری‌های زیستن در یک منطقه‌ی محروم، با او همراه و هم‌قدم بودید، ابراز داریم.

در پایان، از درگاه خداوند متعال برای آن سید و عالِم سفر کرده، رحمت و رضوان الهی، و برای بازماندگان، اجر و توفیق و تندرستی را مسئلت می‌نماییم.

 محمدصادق امینی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=63812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.