• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 11776اخبار امروز : 0
1

تكرار ريخته شدن غير اصولي پسماندهاي عفوني در مسجدسليمان/انتظار مردم پيگيري و برخورد شديد با عوامل اين تخلف و اطلاع رساني توسط مسئولين است( تصاوير)

  • کد خبر : 11527
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان: سعيد مرادي/ امين كاشاني: عليرغم مطالب و پيگيري هايي كه در ارتباط با دفع اصولي پس ماندهاي عفوني، بيمارستاني، آزمايشگاهي شده است متاسفانه شاهد تكرار ريخته شدن غير اصولي پسماندهاي عفوني در اطراف شهر ( مسير جاده تلبزان) هستيم. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان در 28 مهرمان سال […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان: سعيد مرادي/ امين كاشاني: عليرغم مطالب و پيگيري هايي كه در ارتباط با دفع اصولي پس ماندهاي عفوني، بيمارستاني، آزمايشگاهي شده است متاسفانه شاهد تكرار ريخته شدن غير اصولي پسماندهاي عفوني در اطراف شهر ( مسير جاده تلبزان) هستيم. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان در 28 مهرمان سال 93 مطلبي در اين سايت منتشر شد با عنوان « هیچ کس مسئولیت رها شدن پسماندهای عفونی در شهر را به گردن نمی گیرد!» كه در آن مقاله نوشته شد زباله های عفونی در صورتی که به درستی دفع نشوند، نوعی تهدید مستقیم و فوری برای سلامت افراد جامعه هستند. و اين كه اغلب موارد، مقدار بسیاری از زباله های دفع شده عفونی و بیمارستانی به عنوان عوامل بیماری زا محسوب می شوند و اگر به درستی دفع نشوند، در محلی که دفع شده اند باقی می مانند و زمین و آب آن منطقه را آلوده می کنند و ممکن است هر نوع محصول کشاورزی که از آن زمین به عمل می آید نیز تحت تاثیر این آلودگی قرار بگیرد و پس از مدتی می توانند (از طریق آب و هوا و خاک) خود را به بافت های موجودات زنده و حیوانات و یا انسان های دیگر برسانند و باعث بیماری های مختلف شود. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان پس از آن مهندس گوروئي فرماندار محترم مسجدسليمان در جلسه اي با مسئولين بهداشت و درمان، محيط زيست، شهرداري و … تشكيل و خواستار رسيدگي عاجل به اين معضل شدند و در آن جلسه تصميماتي نيز گرفته شد.

مهندس نجاتي رييس اداره محيط زيست مسجدسليمان در مصاحبه خود با سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان مورخ نهم آبان نود و سه اعلام كرد: « با پیگیری های به عمل آمده محرز گردید کم کاری و عدم رعایت ضوابط و مقررات تبیین شده، از جانب پیمانکار صورت گرفته است» وي گفت: با پیگیری های به عمل آمده از طریق ادارات محیط زیست و بهداشت محرز گردید کم کاری و عدم رعایت ضوابط و مقررات تبیین شده در مفاد انعقاد قرارداد، از جانب پیمانکار ذیربط صورت گرفته که با بررسی های به عمل آمده دلایل اصلی این تخلفات نیز ریشه یابی و بررسی گردید. وی ادامه داد: در این راستا در خصوص نحوه بازخورد عملی اعضاء کمیته تخصصی پسماندهای عفونی، کمیته تخصصی مربوطه در مورخ ۳/۸/۹۳ در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم و اعضای محترم کمیته از جمله شبکه بهداشت و درمان، نظام پزشکی، شهرداری و رؤسای بیمارستان ها تشکیل که در این جلسه مصوب شد با توجه به وضعیت بحرانی دفع پسماندهای پزشکی، شهرداری تا مشخص شدن یک پیمانکار خصوصی و واجد شرایط، نسبت به انعقاد یک تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام پزشکی نهایت همکاری را به عمل آورد. وي ادامه داد: طبق تعاملات به وجود آمده با بیمارستان های شهرستان مقرر گردید سازمان نظام پزشکی با خرید کیسه های مخصوص دستگاه امحاء و در اختیار قراردادن آن ها به شهرداری معضل تحویل آن ها را به بیمارستان های شهرستان مرتفع سازد. در نهایت ماحصل این جلسه بر آن شد شهرداری پس از جمع آوری کلیه پسماندهای عفونی شهرستان و قراردادن آن ها در کیسه های مخصوص امحاء به بیمارستان های شهرستان انتقال دهند. بنابراین در حال حاضر تا معرفی یک پیمانکار مخصوص از جانب سازمان نظام پزشکی، روند امحاء پسماندهای عفونی شهرستان بدین منوال صورت خواهد پذیرفت….

اما متاسفانه متوجه شديم اين اتفاق مجدداً تكرار شده است و اين بار علاوه بر مكان قبلي با چند صدمتر جابجايي زباله هاي عفوني در مكان مسجد قديمي و مخروبه دره خرسان رها شده است بدون آن كه اصول بهداشتي را رعايت كرده باشند و اين مي تواند يكي از عوامل بيماري زا براي همشهريان مان باشد.

علي ايحال سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان خود را مؤظف به پيگيري اين مسئله مي داند انتظار مردم پيگيري و برخورد شديد مسئولين شهرستان و استان با عوامل اين تخلف و اطلاع رساني توسط مسئولين ذيربط است.

قوانین مدیریت پسماندهای عفونی مطب ها

قابل توجه کلیه مسئولین فنی مراکز درمان سرپایی (مطب پزشکان عمومی و متخصص ، دندانپزشکان، آزمایشگاهها، درمانگاهها و دفاتر کار مامایی)

با عرض سلام و احترام

با توجه به اهمیت موضوع جمع آوری و دفع اصولی پسماندهای عفونی سطح شهر ،خلاصه ای از قوانین مدیریت پسماندهای پزشکی جهت استحضار و اقدام لازم حضورتان ایفاد می گردد.

ماده 13 قانون مدیریت پسماندها : مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است

ماده 18 قانون مدیریت پسماندها : در شرایطی که آلودگی، خطر فوری برای محیط و انسان دارد، با اخطار سازمان مدیریت پسماند و وزارت بهداشت و درمان، متخلفین و عاملین آلودگی موظفند فورا اقداماتی را که منجر به بروز آلودگی و تخریب محیط زیست می شود، متوقف نموده و بلافاصله مبادرت به رفع آلودگی و پاکسازی محیط نمایند. در صورت استنکاف ، مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و متخلفین و عاملین را علاوه برپرداخت جریمه تعیین شده، ملزم به رفع آلودگی و پاکسازی خواهد نمود.

ماده 7 آیین نامه مدیریت پسماندهای پزشکی: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به تاسیس مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه و کلینیک می نمایند، موظفند برنامه مدیریت اجرایی پسماند واحد یاد شده را به تایید وزارت بهداشت و درمان برسانند.

ماده 10 آیین نامه مدیریت پسماندهای پزشکی: کلیه مراکز تولید کننده پسماند پزشکی (اعم از بیمارستانها، درمانگاهها، مراکز بهداشت، آزمایشگاهها، مراکز تزریق، رادیولوژی ها، دندانپزشکی ها، فیزیوتراپی ها، دفاتر کار مامایی؛ موظفند در مبداء تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خودرا با رعایت موارد قانونی تفکیک، جمع آوری و بسته بندی کنند. ونیز در ادامه متذکر می شود:

ماده 21: پسماندهای تفکیک شده باید در ظروف و کیسه های مورد تایید قرار داده شوند

ماده 22:کلیه پسماندهای تیز و برنده باید در ظروف safety box جمع آوری و نگهداری شوند.

( در توضیح ماده اخیر یادآور می شود که ظروف مذکور به رنگ زرد و نشان زباله خطرناک در بازار ارائه می شود. بنابراین از قرار دادن ظرف بطری آب مصرف شده، جعبه مقوایی و… که در گذشته بصورت سنتی این روش ها مورد استفاده بوده است، خودداری فرمایید.)

ماده 40 : محل ذخیره و نگهداری موقت باید در داخل مرکز تولید زباله طراحی شود. بنابراین از رها کردن زباله های مذکور در کوچه و خیابان و در معرض معابر عمومی خودداری شود.

فصل پنجم آیین نامه مدیریت زباله های بیمارستانی: تولید کنندگان پسماند پزشکی موظفند پسماندهای تولیدی خودرا شناسایی و آمار تولید را به تفکیک “عفونی”،”تیز و برنده”،”شیمیایی” و”عادی” بصورت روزانه ثبت نمایند

ماده 62: هر تولید کننده پسماند پزشکی ویژه می بایست یکی یا تلفیقی از روش های بی خطر سازی ، تصفیه و امحاء را انتخاب و پس از تایید وزارت بهداشت و درمان، به اجرا گذارد.

a12233445566

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=11527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 8
  1. به نظر من همه كساني كه دارند كوتاهي مي كنند بايد از كار بركنار شوند وبه قوه قضاييه نيز معرفي شوند.

  2. آقا مردم بچه دارند. ما به اندازه كافي از آلودگي هاي گاز و نفت آسيب مي بينند ديگه تو رو خدا آلودگي هاي عفوني بيمارستاني را كنترل كنيد/ آخه اين چه وضعييه

  3. شبكه بهداشت، اداره محيط زيست، پزشكي قانوني، شهرداري همه بايد پاسخگو باشند. ممنون از دوستان خوب و پيگيرمان

  4. یعنی واقغاکسی نیست که دلش واسه سلامت مردم بسوزه

  5.  باتشکر از جناب مرادی بخاطر انجام رسالت ارزشمندو خطیر اطلاع رسانی…..جناب مهندس نجاتی عزیز:تخلف شبکه بهداشت وشهرداری درخصوص آلوده کردن محیط زیست وبه خطر انداختن سلامت جامعه محرز است لطفا از طریق حقوقی قدام فرمایید …

  6. از اين به بعد كوتاه اومدن ظلمي ست بر مردم مسجدسليمان

  7. آقاي فرماندار دارند با جان مردم بازي مي كنند. مگه پيدا كردن متخلفين كار سختييه !!!!!

  8. بی خیال.زیاد ناراحت نشید0طبیعیه؟؟؟؟؟؟//

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.