• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
0

سریا داودی حموله:
در جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN «دانشنامه قوم بختیاری» تنها اثر مکتوب بود

  • کد خبر : 10282
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN از 16 تا 20 مهرماه با موضوع صیانت و محافظت از میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان برگزار شد. سازمان بین المللی ICCN از زیر مجموعه های سازمان یونسکو است و با هدف صیانت و پاس داری از میراث فرهنگی ناملموس شکل گرفته که فرصتی برای معرفی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN از 16 تا 20 مهرماه با موضوع صیانت و محافظت از میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان برگزار شد.

سازمان بین المللی ICCN از زیر مجموعه های سازمان یونسکو است و با هدف صیانت و پاس داری از میراث فرهنگی ناملموس شکل گرفته که فرصتی برای معرفی و ثبت فرهنگ های قومی و بومی در سراسر جهان می باشد. در این اجلاس 60 کشور از جمله ایران،ایتالیا،آلمان،فرانسه،کرواسی،هند،اسپانیا، ،پرتغال،الجزایر،برزیل،سوییس،روسیه،مصر،کره شمالی و…. عضو دایمی هستند.

جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN در سطح بین المللی و در راستای اهداف فرهنگی در حوزه ی مردم شناسی فعالیت دارد که هدف اصلی آن پیام صلح و دوستی در جهان می باشد.

در این جشنواره علاوه براساتید و مدیران گردشگری و نهادهای مختلف فرهنگی دکتر «هی کیونگ چوی» دبیر کل سازمان ICCN در موضوع حضور زنان در میراث فرهنگی ناملموس به نقطه نظرات خویش پرداخت و پروفسور جعفر جعفری استاد دانشگاه ویسکانسین در مورد گردشگری میراثی سخنرانی کرد. پروفسور گالا مدیر اجرایی انستیتو بین المللی موزه جامع در مورد توسعه شهری و گردشگری تاریخی پایدار هم سخنرانی داشت. هم چنین یداله پرمونی رییس مرکز منطقه ای غرب و مرکز آسیای در زمینه حفظ میراث فرهنگی ناملموس در مورد میراث فرهنگی ناملموس نکات ارزشمندی را ذکر کردند. اولین نشست بین المللی سازمان ICCN در سال 2004 در گانگ نئونگ کره جنوبی برگزار گردید، اصفهان در 21 سپتامبر 2011 به عضویت این سازمان در آمد که اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس برای اولین بار در ایران برگزار شده است. دکتر«هی کیونگ چوی »دبیرکل سازمان بین المللی ICCN ابراز خرسندی کرد و اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس را جز رویدادهای فرهنگی مهم در اصفهان دانست و امید وار است که این رویداد جهانی در شهرهای دیگر ایران هم برگزار شود.

جشنواره میراث فرهنگی ناملموس در سه بخش اجلاس مجمع عمومی، اجلاس بانوان و جشنواره برگزار شد. که در این جشنواره تنوع شگفت انگیزی به چشم می خورد؛ غذاهای بومی،بازی های بومی،لباس های بومی،موسیقی بومی، مسابقه چوگان،نمایش دست ساخته و دست بافته های قومی و بومی و اجرای زنده ی موسیقی سنتی و موسیقی آیینی و نمایش های آیینی و همچنین تصاویر زیبایی از آداب و رسوم اقوام به نمایش در آمد.

سریا  داودی  ICCNمحل اجلاس مجمع عمومی «مهمانسرای عباسی» و محل نمایشگاه و جشنواره در« باغ غدیر» اصفهان برگزار شد که موزه ای زنده از آیین و سنت ها ی اقوام مختلف ایرانی بود. خوزستان هم با توجه به تنوع اقلیمی اقوام ، فرهنگ های آیینی و سنت های ملموس و ناملموس و دستاوردهای ارزشمندی را به نمایش گذاشت که قوم بختیاری در حوزه ی موسیقی،بازی های نمایشی و لالایی ها و تنوع پوشش از بهترین های فرهنگ سنتی و آیینی در این دوره بود.

از نظر کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس هدف حفظ هویت فرهنگی همه ی اقوام در جهان می باشد. جوامع با زبان های مشترک از اشتراکاتی آیینی و سنتی برخوردارند که به مروز زمان آیین و سنت ها تبدیل می شوند و تطبیق می یابند و شکل می گیرند. آیین و سنت ها در زندگی انسان ها ملموس می باشد. این میراث گوهربار از گذشتگان به جا مانده است،این چنین است که اقوام از تولد تا مرگ آیین و سنت هایی را اجرا می کنند که در گذشته های دور شکل گرفته است.آیین و سنت ها دارایی های معنوی شمرده می شوند و نشان از هزاران سال عبور تاریخ دارند.

اهداف جشنواره معرفي و توسعه ميراث فرهنگي ناملموس شهرهاي عضو سازمان ICCN به جهانيان است که رشته هاي مورد پذيرش در دومين جشنواره بين المللي ميراث معنوي ICCN ۲۰۱۴ اصفهان شامل هنرهاي تجسمي،ورزش و بازيهاي بومي محلي،موسيقي فولكلوريك، صنايع دستي،هنرهاي نمايشي و آييني ،معماري و هنرهاي تزئيني،آداب و رسوم و باورداشت های زيبايي شناسانه و معنوي …بود که در جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN «دانشنامه قوم بختیاری» سریا داودی حموله تنها اثر مکتوب بود.

جشنواره میراث فرهنگی ناملموس ICCN دریچه ای گشوده به جهان است که برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس شکل گرفته است و برای ارتقاع آگاهی های ملی و بین المللی در تلاش است زیرا رسانه های امروزی تاثیر مخربی بر سنت های شفاهی همه اقوام و جوامع می گذارند.

پس افرادی از سراسر جهان برگزیده شده اند تا فولکلور قومی را باز نمایند که از گزند باد و باران در امان بماند. کسانی که دنیا را می نوردند و رنج راه را بر خویش هموار می کنند تا در سرزمین های دیگر به ثبت ریشه ها بپردازند، از ارتباط بین طبیعت و انسان بگویند،با علایق و رفتارهای مختلف آشنا شوند تا با ثبت میراث های کهن روح انسان ها جاودانه بماند.

اصفهان پایتخت میراث فرهنگی ناملموس در2014بود که گروه و تشکل های مختلفی با بیش از 300 نفر از کشورهای خارجی در این اجلاس حضور داشتند. دوره بعد میراث فرهنگی ناملموس قرار است در الجزایر برگزار شود که با شادی و شعف بسیار پرچم جشنواره ی سازمان به نماینده ی این کشور تقدیم شد.

1

Untitled-1

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=10282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.