• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 0
2

نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس: «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» کتاب ناگفته‌هاست

  • کد خبر : 798
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

 به گزارش خبرگزاري فارس سید حیدر موسوی یکی از رزمندگان گردان حضرت سلمان مسجدسلیمان است که در سال 1339 در روستای هفت شهیدان دیده به جهان گشود. با آغاز جنگ تحمیلی به صف رزمندگان اسلام پیوست و از طریق گردان سلمان به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد و پس از پایان جنگ نیز به […]

 به گزارش خبرگزاري فارس سید حیدر موسوی یکی از رزمندگان گردان حضرت سلمان مسجدسلیمان است که در سال 1339 در روستای هفت شهیدان دیده به جهان گشود. با آغاز جنگ تحمیلی به صف رزمندگان اسلام پیوست و از طریق گردان سلمان به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد و پس از پایان جنگ نیز به شغل معلمی پرداخت و بازنشسته شد. وی چند سالی است که به نویسندگی کتاب می‌پردازد و دو کتاب ارزشمند «وقتی خمپاره‌ها دهل می‌کوبیدند» و «مسجدسلیمان و روزهای حماسه» را منتشر کرده است. کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» نیز به عنوان سومین کتاب سید حیدر موسوی نویسنده مسجدسلیمانی منتشر و روانه بازار شد که برای معرفی بیشتر این کتاب، با وی گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

در مورد مشخصات ظاهری کتاب کمی توضیح دهید؟

این کتاب در 160 صفحه با کاغذ گلاسه و به صورت تمام رنگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

تیراژ کتاب چند نسخه است؟

کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» در 2 هزار جلد و توسط انتشارات دلا در مسجدسلیمان منتشر شده است.

نام مسجدسلیمان با گردان حضرت سلمان در دفاع مقدس گره خورده، آیا در مورد این گردان و شهدای والامقامش در این کتاب یادی شده است؟

بله، در کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» خوانندگان با شهدای گردان حضرت سلمان همچون شهید محمد محبی، شهید سید ولی صالحی، شهید عبدالعلی بهرامی، برادران شهید یعقوب و یوسف رویور و صیدمراد اشرف‌پور آشنا خواهند شد. همچنین از شهید فرزاد حافظی، شهید محمدرضا کیانی‌زاده، شهید کوروش باقری، شهید اکبر قاسمی‌پور، شهید داریوش شهنی‌خواجه، شهید حسن کریم‌پور، شهید بابک چراغی، شهید خیبر بهرامی، شهید آرش بارانی و شهید منصور لندری نیز یاد شده است. برادران شهید مهران و اسفندیار صالحپور، برادران شهید هوشنگ و منوچهر الهی، برادران شهید مسعود و ایرج سهرابی، برادران شهید محمدحسین و عبدالحسین میرقائد و برادران شهید کاووس، زال و محراب بردبار از دیگر شهدایی هستند که در کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» معرفی شده‌اند.

هوانیروز مسجدسلیمان نیز در دوران دفاع مقدس به کمک رزمندگان شتافت، آیا در این رابطه نیز مطلبی نگاشته‌اید؟

بله، در بخشی‌ از کتاب از حضور هوانیروز مسجدسلیمان در جبهه‌های نبرد مطالبی آورده شده و خاطراتی نیز از سرلشکر خلبان سید نصرت‌الله آسیایی فرمانده شهید هوانیروز مسجدسلیمان، خلبان شهید محمدرضا نمکی، خلبان شهید حسین فرزانه، خلبان شهید علی رضا حرّاف و خلبان شهید علی اصغر داوطلبی ذکر شده است.

در مورد نقش و شهدای مرکز تعمیرات شهید فرخ‌نیا مسجدسلیمان چطور؟

موسوی: نقش مرکز تعمیرات شهید فرخ نیا مسجدسلیمان در دوران جنگ تحمیلی یکی دیگر از بخش‌های کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» است که در این قسمت برخی از شهدای مرکز از جمله شهید جعفر پوپ، شهید ابراهیم زندی، شهید اردشیر مکوندی، شهید خدایار شهبازی و شهید عبدالرضا توکلی فرد به خوانندگان معرفی شده‌اند.

در مورد جانبازان هم مطلبی در کتاب خود آورده‌اید؟

یاد کردن از جانبازان سرافراز مسجدسلیمان و خاطرات آن‌ها یکی دیگر از بخش‌های کتاب است که از جمله می‌توان به سید رسول صالحی، غلام نقدی، اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی، ابراهیم سمالی، غلامرضا سیاه‌پور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مسجدسلیمان اشاره کرد.

حوزه علمیه مسجدسلیمان یکی از حوزه‌های مطرح در سطح کشور است که در دوران دفاع مقدس نیز طلاب و روحانیون این حوزه به جبهه اعزام شدند در این رابطه مطلبی در کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» درج کرده‌اید؟

بله، یکی دیگر از بخش‌های کتاب معرفی شهدای حوزه علمیه و نقش این حوزه در دوران جنگ تحمیلی است که 14 شهید از جمله استاد شهید حسین واعظی، طلبه شهید حسین صادقی، طلبه شهید مراد جعفری‌راد و طلبه شهید محمود جولاپور را تقدیم به ارزش‌های انقلاب اسلامی کرده است. طلبه شهید حمید قربانی، طلبه شهید عبدالرضا معرف، طلبه شهید ابراهیم مرادی، طلبه شهید حبیب‌الله عصاره، طلبه شهید غلامرضا دهقانی و طلبه شهید مصطفی امینی از دیگر شهدای حوزه علمیه مسجدسلیمان هستند. از دیگر شهدای حوزه علمیه مسجدسلیمان می‌توان طلبه شهید سید ابراهیم مرتضوی، طلبه شهید عبدالطاهر خدادادی، طلبه شهید حسین نوری و طلبه شهید سید کرامت‌الله صالحی را نام برد.

از شهدای نوجوان چگونه تجلیل کرده‌اید؟

معرفی سردار شهید بهنام محمدی‌راد یکی از شهدای ورزشکار مسجدسلیمان بخش دیگری از کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» است، این شهید 13 ساله نخستین شهید نوجوان دفاع مقدس است که در رشته کشتی فعالیت می‌کرد و پس از خلق حماسه‌ای به یاد ماندنی در 28 مهرماه سال 1359 در شهر خرمشهر قهرمان، شربت شهادت را نوشید.

از شهدای ورزشکار چطور؟

شهید سید شاپور سیدی از مربیان فوتبال شهرستان مسجدسلیمان از جمله شهدای ورزشکاری است که در سال 1384 در بمبگذاری منافقین در شهرستان اهواز به فیض عظیم شهادت نائل آمد، پیکر مطهرش با حضور پرشور مردم در گلزار شهدای چهاربیشه آرام گرفت که در این کتاب معرفی شده است.

مسجدسلیمان در زمان جنگ تحمیلی بار‌ها مورد بمباران موشکی دشمن قرار گرفته است در این موضوع نیز مطلبی نوشته‌اید؟

بله، شهدایی مانند شهید محمدرضا آذر، شهید جهانگیر دانش، شهیده سمیه اسفندیاری، شهیده معصومه صالحی، کودک شهید عادل محمدی و کودک شهید عمار محمدی از جمله شهدای بمباران در مسجدسلیمان هستند که در مورد آن‌ها مطالبی در کتاب نگاشته‌ایم.

سربازان سرافراز در طول دفاع مقدس نقش پررنگی داشته‌اند که متاسفانه کمتر از آن‌ها یاد می‌شود آیا در کتاب شما هم این قشر مظلوم واقع شده‌اند؟

خیر، در این کتاب مطالبی در مورد سرباز شهید حسن بادریان‌پور، سرباز شهید علی مراد مرادی، سرباز شهید کوروش بخشنده‌فر، سرباز شهید نادر حافظی، سرباز شهید مراد فرجی و سرباز شهید یدالله یحیایی آورده شده است. همچنین شهید حمید رحیم‌پور، شاهرخ رستمی، شهید محمدرسول اکبری، شهید شاهپور دهقانی و شهید منصور لندری نیر از دیگر شهدای سرباز مسجدسلیمان هستند که در این کتاب از آن‌ها یاد کرده‌ایم.

از عناوین دیگر کتاب بگوئید؟

شبی که رزمندگان فرار کردند، شکوه ایثار، پرواز در شب، شبی که ملائک خدا تا صبح گریه کردند از جمله عناوین دیگر کتاب «مسجدسلیمان و دفاع مقدس» هستند.

از اینکه شهدای شهر خود را به جامعه معرفی می‌کنید چه حسی دارید؟

کاری که ما انجام می‌دهیم در مقابل ایثار و از جان گذشتگی آنان چیزی نیست ولی با این حال خوشحالم که قدمی کوچک در این راه برداشته‌ام.

برای چاپ و انتشار کتاب‌ها از جایی هم کمک گرفته‌اید؟

به جز کمکی که امام جمعه محبوب مسجدسلیمان، حجت الاسلام امینی داشته‌اند هیچ ارگان و اداره دیگری در این راه مرا یاری نکرد.

سخن آخر…؟

با توجه به اینکه کتاب‌های منتشر شده با کاغذهای مرغوب و به صورت رنگی و گلاسه منتشر می‌شوند و هزینه‌های آن سنگین است که خودم آن را می‌پردازم امیدوارم برای کتاب‌های بعدی مسئولان به یاری‌ام بشتابند تا بتوانم کارهای بهتری را ارائه دهم.

گفت‌و‌گو از: حسین یزدی/خبرگزاري فارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.