• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11769اخبار امروز : 2
1

گفتگوی اختصاصی باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان با محمدرضا مکوندی استاد دانشگاه و از فعالان فرهنگی رسانه ای بختیاری.

  • کد خبر : 6993
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

 محمدرضا مکوندی استاد دانشگاه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی و از فعالان فرهنگی رسانه ای بختیاری ست. تولید مقالات متعدد در زمینه فرهنگ و مفاخر بختیاری همچون سردار اسعد و دیگر بزرگان بختیاری و نیز تلاش فراوان در زمینه برگزاری جشنواره های باشکوه ایل بختیاری از فعالیت فرهنگی ماندگار ایشان است. او معتقد […]

 محمدرضا مکوندی استاد دانشگاه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی و از فعالان فرهنگی رسانه ای بختیاری ست. تولید مقالات متعدد در زمینه فرهنگ و مفاخر بختیاری همچون سردار اسعد و دیگر بزرگان بختیاری و نیز تلاش فراوان در زمینه برگزاری جشنواره های باشکوه ایل بختیاری از فعالیت فرهنگی ماندگار ایشان است. او معتقد است: انجام کارهای بزرگ فرهنگی در بختیاری نه تنها دلسردش نمی کند بلکه با انگیزه بیشتری به دنبال انجام کار می رود چرا كه به هدفش در ارج نهادن به قوم بختیاری اعتقاد دارد. سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان سلسله گفتگويي ها را با فعالان سياسي، اجتماعي، فرهنگي بختياري انجام داده است كه به مرور خواهيد خواند.  گفتگوی ما را با محمدرضا مكوندي مي خوانيد:

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان: به عنوان اولین سوال ایده برگزاری کنگره شهيد عليمردان خان چگونه اتفاق افتاد؟

بنام خدا با تشکر از جناب مرادی و سایت وزین باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان من ابتدا یک توضیح خدمت شما و خوانندگان عزیز بدهم بعد از قیام شهید علیمردان خان بختیاری قوم بزرگ بختیاری بشدت مورد عدم اعتماد حکومت پهلوی اول و سیاست های متعددی توسط رضاشاه برای منزوی کردن این قوم به اجرا درآمد اعدام بسیاری از خوانین آزادی خواه و وطن پرست به همراه شهید علیمردان خان توسط رضاشاه؛تخته قاپو عشایر؛ تقسیم سرزمین بختیاری به عنوان یک حکومت قدرتمند محلی با گستره جغرافیایی یک پارچه به پیوست چند استان؛و…بخشی ار این تلاش های خائنانه پهلوی اول بود که ایل بختیاری را به شدت منزوی کرد حتی تحت تاثیر همین برخوردهای آهنین تا همین چند سال پیش هم بزرگان ما در توجیه علل عدم توجه به بختیاری ها و….می گفتند به ما اعتماد ندارند در حالی که به نظر من درد دیگر ما بختیاری ها انفعال و عدم تحرک قابل توجه نخبگان ما بوده که این وضعیت را تشدید کرده بود به هر حال خوشبختانه رویکرد جدی در سال های اخیر که نوعی بازگشت به خویشتن بوده در جامعه بختیاری پدیدارشد و در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی نخبگاه و قلم به دستان و نیز فعالان رسانه ای بختیاری به تدریج در حال شتاب بوده است تولید و تالیف کتب مختلف؛ راه اندازی سایت های خبری تحلیلی با ارزش و صفحات متعدد اجتماعی در فضای مجازی، برگزاری همایش ها و جشنواره ها از جمله این فعالیت ها بوده است و بحث سریال تحریفی و جعلی سرزمین کهن اوج تحقق و همگرایی و همبستگی بی سابقه نخبگان و اهالی بختیاری با هم بود که نه تنها باعث وحدت ماشد بلکه نتیجه داد.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان: آمدن ضرغامی چطور اتفاق افتاد؟

 پشت پرده اعتراضات مدنی گسترده نخبگان اعم از رسانه های وزین بختیاری و قلم بدستان استراتژی فعالانه ای هم در جریان بود جلسات شورای امنیت کشور؛ سه مورد صدور اخطار وزیر محترم کشور به رییس سازمان صدا و سیما و نیز پیگیری موضوع از طریق دفتر مقام معظم رهبری بخشی از این تلاش ها بوده که توسط مخصوصا دکتر محسن رضایی بدور از هرگونه حاشیه سازی انجام گرفته بود نقش نمایندگان محترم بختیاری در مجلس شورای اسلامی در پیگیری موضوع حائز اهمیت و حمایت های ائمه جمعه ای همچون حجت الاسلام امینی امام جمعه محترم شهرمان موثر بوده است به عنوان کسی که با همکاری سایت ارزشمندایبنانیوز اولین مطلب هشدار به صدا و سیما را بعد از پخش اولین قسمت این سریال نوشته بودم استنباط من از مطالبات همتباران اول معذرت خواهی رسمی رییس صدا و سیما دوم توقف سریال سوم تولید برنامه ها با محوریت فرهنگ و مفاخر بختیاری بود که خوشبختانه هر سه مطالبات به دنبال حضور آقای ضرغامی در مسجدسلیمان که با مشورت دکتر محسن رضایی انجام گرفت به سرانجام رسید و دلیلی برای ادامه این اعتراضات مدنی و غیر سیاسی وجود نداشت که اسباب سوءاستفاده دشمنان و تخریب چهره نجیب قوم بختیاری گردد. که البته این هم نشان دیگری از درک فرصت ها توسط بختیاری ها بوده است.

ایده برگزاری کنگره شهید علیمردان خان در جلسه مشترک با دکتر محسن رضایی دبیر محترم مجمع تشخیص در مهرماه ۹۲ مطرح و ایشان استقبال و حمایت نمودند ستاد اولیه در تهران اهواز و مسجدسلیمان راه اندازی؛ احکام اعضای ستاد و کمیته ها صادر و بنا بر درخواست دکتر محسن رضایی از مقام معظم رهبری وقت ملاقاتی تنظیم که به اتفاق اعضای ستاد کنگره خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و دیدار با ایشان بسیار دلگرم کننده و نقطه عطف مهمی در توجه به قوم بختیاری بوده است.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان: برگزاری کنگره چه پیامدهایی برای جامعه بختیاری داشته است؟

-اول: نمایش اتحاد و انسجام باشکوه و بی سابقه بختیاری ها فارغ از هر فکر و گرایش مخصوصا بعد از همت موثر این قوم در توقف سریال جعلی سرزمین کهن که از همه شبکه ها به نمایش درآمد.

دوم: نمایش همگرایی نخبگان و توده های اجتماعی در جامعه بختیاری برای اولین بار و همراهی موثر و متقابل ایشان با هم.

سوم: پیام مقام معظم رهبری به کنگره شهید علیمردان خان اتفاق مهم و تاریخی و فرخنده ای بود که نشان از توجه نظام به بختیاری ها است.

چهارم: پاسداشت یک قیام تاریخی و وطن پرستانه بختیاری ها بعد از گذشت ۸۰سال در سطح ملی و به صورت گسترده امروز همه اقوام به خوبی شهید علیمردان خان بختیاری و سردار مریم را می شناسند.

پنجم: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره باعث شد راه برای معرفی و گرامیداشت سایر مفاخربختیاری بازشود و اکنون برگزاری برنا مه های متعدد درهمین راستا با انگیزه بیشتری درجریان است.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان:چه برنا مه هایی پیش رو دارید؟

-اول از همه تشکیل یک تشکل فرهنگی اجتماعی با حضور نخبگان فرهنگی اجتماعی بختیاری به نام هیات اجتماعیه بختیاری که برگرفته از تشکل شهید علیمردان خان و خوانین آزادی خواه و وطن پرست بختیاری است که هم اکنون عضو گیری غیر رسمی و ثبت در مراجع قانونی آغاز و با راه اندازی سایت هیات عضوگیری گسترده در آینده نزدیک انجام خواهدشد.

باشگاه روزنامه نگاران:چه اهدافی را این تشکل دنبال می کند؟

– شناسایی و سازماندهی نخبگان بختیاری و تشکیل اطاق فکرقوی؛ برنامه ریزی یک تقویم سالانه فعالیت ها؛گسترش فعالیت های فرهنگی رسانه ای و اجتماعی در بختیاری؛ شناسایی تخصص های مختلف در جهت خدمت به همتبارات در مناطق محروم ؛ حمایت از آثار پژوهشی و تحقیقی در حوزه بختیاری و…..

باشگاه روزنامه نگاران: مرکزیت این تشکل کجا خواهدبود؟

-مرکزیت این تشکل شهر مسجدسلیمان اما در تمام شهرهای بختیاری و تهران دفتر خواهد داشت.

باشگاه رورنامه نگاران مسجدسلیمان: برای امسال چه برنامه هایی داريد؟

-برنامه های خوبی با گستره کل قوم بختیاری طراحی که به موقع اعلام خواهدشد تا زمینه اي باشد برای شناساندن هر چه بیشتر قوم عزیزبختیاری و تلاش های وطن پرستانه این قوم در طول تاریخ.که با استقبال فراوانی همراه خواهد بود.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان: ما هم امیدواریم در این مسیر فرهنگی با همراهی همه فعالان و قلم بدستان بختیاری این تشکل جدید که بارقه امیدی است بتواند نقش آفرینی موثری داشته باشد.

– بنده هم درپایان از این فرصتی که شما در اختیار بنده قرار دادید تشکر و قدردانی می کنم همچنین از حمایت های همه مدیران و فعالان بختیاری و اساتید دانشگاهها و به خصوص سایت های با ارزش درحوزه قوم بختیاری؛صدا و سیما؛ امام جمعه فرهیخته شهرمان حجت الاسلام والمسلمین امینی ؛استانداران عزیز خوزستان و چهارمحال و بختیاری دکتر مقتدایی و دکتر سلیمانی ؛اعضای زحمتکش ستاد مسجدسلیمان و… از برگزاری کنگره شهید علیمردان خان تقدیر و تشکر می کنم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 31در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 31
  1. انصافا مكوندي از افراد بسيار زحمت كش مسجدسليماني ست و زماني هم كه در بهزيستي مسئوليت داشت شاهد تحولات خوبي در آن اداره بوديم.

  2. بسيار عالي. كنگره كه محشر بود. از الطاف كريمانه ولي امر مسلمين رهبر يزرگوار انقلاب(دام عزه) بسيار متشكريم كه پيام دادند.ومسر را باز كردند و مانند هميشه با سخنانشان را عده اي منحرف را بسته اند.

  3. آ محمد رضا دستت درد نكنه. زحمات شما در برگزاري همايش هاي مختلف طي اين سال ها مثل همايش آسماري و شير عليمردان خان قابل تقدير است… از شما دست اندركاران باشگاه روزنامه نگاران هم به خاطر سايت پر بارتان تشكر مي كنم. دمت گرم آقاي مرادي عزيز. لطفا در صورت امكان با آقاي روشن سليماني هم مصاحبه اي انجام بدهيد. ممنون از تلاش هايتان.

  4. از همه زحمات شما که برای اعتلای بختیاری متحمل می شوید به نوبه خودم سپاسگزارم دراین جشنواره که به اتفاق تعدادی از همکاران فرهنگی حضورداشتیم شاهد تلاش های بی وقفه شما بودیم خداوکیلی بختیاری خودش را نشان داد به همت شما و همه دلسوزان انشالله که درخدمت به ایل بختیاری همچنان موفق باشید

  5. از زحمات حضرت حجت الاسلام اميني امام جمعه محترم مسجدسليمان كه براي اولين بار مسئله شير عليمردان را مطرح و دنبال كردند تا به عنوان شهيد نام ايشان را ثبت كردند بسيار تشكر مي كنيم. در برگزاري كنگره افراد بسياري زحمت كشيدند از جمله حاج آقا اميني، حاج محسن رضايي، حجت الاسلام روشن سليمان، دكتر اردشير صالحپور و آقاي مكوندي به عنوان دبير اجرايي اين همايش همچنين ادارات و سازمان هاي بسياري در اين كار عظيم دخيل بوده اند كه از تمام آن ها متشكريم.

  6. دوست ارزشمندم جناب آمحمدرضا مکوندی امثال شما فرزندان واقعی علیمردان هستید همیشه با انگیزه باشیدانشالله

  7. استاد عزیز یک مورد را از پیامدهای جشنواره اشاره نکردید من تا قبل از جشنواره اصلا تمایلی نه به فرهنگ بختیاری نداشتم اما روز جشنواره با خانواده ام با لباس محلی البته با نگرانی آمدم ولی بسیار خوشحال شدم که درجمع دهها هزارنفری بختیاریهای باسواد و بااخلاق هستم شما عشق به قوم بختیاری را در وجود امثال من شعله ور کردید به خود می بالم که بختیاری هستم با غرور از بختیاریها با دوستانم صحبت می کنم زنده باشید وجود شماها به همه بختیاریها تعلق دارد

  8. زنده باد بختیاری چقدرزیبا و شلوغ بود

  9. کاربزرگ از اندیشه های مردان بزرگ است با اینکه رییس کمیته اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت هستیدبا زهم در شهرمحرومتان ماندید درصورتی که مثل خیلی ها می توانستیدازاین شهربروید …عمرتان مستدام انشالله با همکاری همه فعالین درآینده کارهای بزرگ تری صورت بدهیدعلیمردانی باشیدسرداراسعدی عمل کنید

  10. تقدیر و تشکر  از خانم آبناز(کریمیجو) و خانم طهماسبی (نصیری)در برگزاری جشن باشکوه شهید علیمردان خان بختیاری در2فروردین

  11. اقاي مكوندي متشكريم واقعا وحدت ميان امام جمعه و آقامحسن باشد مشكلات حل ميشود عده اي در شهرستان مسير را كج نكنند.

  12. آقای نجف پور کسانی که ر این شهر به قول شما میمانند حقوق دریافت میکنند بدون هزینه توی ین دوره زمونه کسی پیدا نمیشه بمونه فعالیت کنه ما مردم این شهر بیکار هستیم آقایون هران خوردن  وخود را بستن حالا فیلشون یاد هندوستان افتاد اون هم با ستمزد نه رایگان

  13. انصافا كسي نميتونه تلاش هاي دكتر جليلي رو در مسئله سرزمين كهن ناديده بگيره. حالا ديگران هي بيان به اسم خودشون سند بزنن اما مردم كه واقعيت را مي دانند. تلاش هاي جليلي و همراه كردن مجمع نمايندگان خوزستان و سخنراني ايشان در صحن علني مجلس و نامه هايي كه به رييس و مسئولين صدا و سيما نوشت را كه نمي تونيد منكر بشيد. همچنين دور زدن ايشان در ملاقات با رهبر معظم انقلاب بر دل هيچ كس حتي مخالفان ايشان هم ننشست… آقاي مرادي لطفا پيام من را منتشر كنيد. ممنون

  14. آقاي حاجتي دور زدن؟ يعني چي؟ امام جمعه محترم اقاي اميني هم حضور داشتند يعني ايشون هم نماينده محترم شهر رو دور زدند؟آقاي حاجتي جو رو الوده نكن .

  15. اي بابا آقاي ورناصري اينو كه ديگه همه مي دونند… امام جمعه محترم هم كه خودش لحظه آخر متوجه اين دعوت شد. ورناصري جان نمي خواد توپ رو تو زمين ديگران بندازيد. همه مي دونن جريان چيه..

  16. باتشکر ار زحمات استاد عزیز جناب آقای مکوندی

  17. حاجتی جان نماینده محترم دراین حرکت بزرگ نه تنها نقشی نداشت بلکه عالیرغم دعوتی که ازایشان شد التفاتی نکردند و اهمیتی ندادند وقتی خودشان علاقمند به همکاری نبودند و حتی حاضر به یک تماس تلفنی ساده نبودند ببینند به سهم خودش آیا کاری هست انجام بدهد نماینده های شهرهای مختلف پای کار بودند اما بعضی ازسیاسیون اداره کل کار را تهدید کردند که ورزشگاه ندهید برای کنگره…

  18. مبادا دلسرد شوید بختیاری اگر از درون ضربه نخورد هیچوقت هیچکس حریفش نخواهدشد

  19. تلاش های ارزشمند اقایان رضایی امینی مکوندی و نماینده محترم برهیچکس پوشیده نیست وحدت شما اعتلای بختیاری هست

  20. جلیلی هم یکی از مردان بختیاری است که در برنامه (((سانسور))) شد

  21. اقاي حاجتي چرا فرا فكني ميكني؟ از امام جمعه محترم ميخوايم كه شفاف سازي كنند/ايا واقعا از اين دعوت اطلاع نداشتند؟البته كه همه مردم ميدو نن چه خبره. از استاد مكوندي.سردار رضايي.مدير حوزه علميه شهرستان و….تشكر ميكنيم.اقاي جليلي هم تلاشي نكردند براي اين كنگره.فقط اومدن اونجا وبعد هم تو جلسه هاي خونگي كه تشريف ميبردن بيان ميكردند كه چه لزومي داره پول خرج بشه تا يه نفر تو كشور مطرح بشه ولي نگفتن منظورش از يك نفر كيه.

  22. خدا را گواه می گیرم من در انتخابات گذشته به جلیلی رای ندادم اما در انتخابات آینده حتما این کار را خواهم کرد و تا آنجا که بتوانم برای ایشان تلاش خواهم کرد. چرا که می بینم چه هجمه ای بعضی ها! علیه ایشان بلند کرده اند. در ارتباط با ملاقات با مقام معظم رهبری و آن برخوردی که ازطرف بعضی مسجدسلیمانی ها با نماینده مسجدسلیمان شد باعث آزردگی همه مردم گردید و غیر قابل کتمان است که یک پوئن منفی بود برای……..در ضمن همه مردم می دونند که بانی اصلی کنگره شهید شیر علی مردان خان بختیاری حاج آقا امینی و حاج محسن رضایی بودند و تلاش های این عزیزان به همراه جناب دکتر صالحپور و حجت الاسلام سلیمانی و البته آقای مکوندی هم به عنوان مدیر اجرایی برنامه بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر چه بعضی ها خیلی تلاش کرده و میکنند از این کنگره بهره برداری سیاسی کنند اما مردم همه واقعیت ها را می دانند. ضمن آن که این تبلیغات زود هنگام برای آقای رضایی خود نشان از این می دهد که ……….

  23. بهر حال نقش نماینده شهر پاک شدنی نیست حتی اگر دیگران بخواهند…

  24. از حجت الاسلام روشن سلیمانی عزیز هم سپاسگزاریم که آن شعر بسیار بسیار زیبا را سرودند و خواندند.
    امیدواریم در آینده این همایش ها برنامه ریزی دقیق تری داشته باشه و برای هر دقیقه از وقت مراسم برنامه ریزی کنند تا خروجی خوبی بدست آید و این همه همتباران مشتاق که از شهرها و استانهای دور و نزدیک دعوت برگزارکنندگان را قبول می کنند و خود را به مسجدسلیمان می رسانند با دستی پر به خانه برگردند و از پیمودن این همه راه پشیمان نشوند .

  25. خب بعد چند سال انتظار داشتي اميدوار رضايي هنوز ازت حمايت كنه كه در فلان اداره بموني كافيت بود ديگه.حالا كسي گفته اين دوره به دكتر جليلي راي نده؟ازاده هرنفر براي ا نتخاب. سمت جديد مبارك.

  26. اصل گفته های استاد مکوندی درخصوص تشکل جدید فرهنگی اجتماعی دربختیاری است که امیدواریم همه نخبگان و قلم بدستان بختیاری فارغ از هردیدگاه سیاسی یاد بگیرند درحوزه مسایل ایلی می توان با وجود همه سلایق گرد هم آمد وموجب غنای فرهنگی اجتماعی بختیاری شد

  27. امام جمعه محترم مسجدسلیمان دراین کنگره واقعا همکاری کردند از برادر عزیز مکوندی هم سپاسگزاریم دستتان درد نکند اخلاق و منش شما باید سرمشق برای همه آقایان باشد

  28. به اندازه جنگ سپید دشت بختیاریها دراین کنگره تیر اداختند!! مخصوصا هنگام استقبال از دکترمحسن رضایی

  29. خروجی های این برنامه برای کل ایل بختیاری خیلی مهم است بختیاری بعنوان قومی وطن پرست که خدا رو شکر در همه مقاطع تاریخی مدافع وطن بوده حقش اونطور که باید و شاید درسالهای اخیر ادا نشد این برنامه باشکوه که من از درفول اومدم و شرکت کردم در کناربازتاب گسترده رسانه ای که داشت جایگاه اجتماعی بختیاریها در کشور را خیلی افزایش داده است من به نوبه خودم از همه دست اندرکاران این کنگره دکتر محسن رضایی اقای مکوندی امام جمعه دانشمند مسجدسلیمان حاج اقا امینی وهمه کسانی که زحمت کشیدند تشکر می کنم بخت یارتان باد

  30. با سلام وتشکر از جناب آقای مرادی عزیز که همیشه روشنگری میکنند
    نکته ای هست که باید عرض کنم
    باید تأسف خورد که خیلی ها مسائل فرهنگی را سیاسی کردند
    آنهایی که در سیاست موفق نبودند حالا گلاویز فرهنگ شده اند
    فرهنگ هم برای خودتان این گوی و این میدان
    ببینم چه میکنید،باید دید دست روی احساسات مردم گذاشتن مثل جریان علیمردان خان و بیبی مریم وزنده یاد آ بهمن علاءالدین تا چه حد به نفع شماست
    همانهایی که یک روز شهر را با توهینات وهجمه های وحشتناک وتوهینات علیه یکدیگر بر سر منصب ها به ویرانه تبدیل کردند و اخلاق را به کلی فراموش کردند حالا در جریان فرهنگ به چه توافق ناجوانمردانه ای رسیده اند.
    صحبت های منتشر نشده آقایان فرهنگی علیه هم موجود است
    روزی به موقعش انتشار پیدا میکنند
    متأسفم برای کارهای فرهنگی باید اخلاق را اول درست کرد بعد کار فرهنگی کرد.
    تو خود بخوان از این مجمل حدیث مفصل را

  31. محمدرضا جان نگران نباش اگر میبینی جریانات سیاسی شهر با هم کنارآمدند تو چیزی را می ترسی از دست بدهی؟ این همگرایی به نفع شهراست شما هم بیایید خودتان را هماهنگ کنید فارغ ازهر مرده بادبرای شهرتان تلاش کنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.