• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 0
1

روایت محرومیت اندیکا
کودکان قربانی عقرب،جاده‌های خطرناک، دریغ از بیمارستان

  • کد خبر : 50277
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
<span style='font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;font-stretch:normal;font-size:9px;color:#666666' title=''>روایت محرومیت اندیکا</span><br><span style='font-family:ST;font-size:14px' title=''>کودکان قربانی عقرب،جاده‌های خطرناک، دریغ از بیمارستان</span>

رویش زاگرس: شهرستان اندیکا در استان خوزستان با وجود وسعت زیاد دارای محرومیت‌هایی همچون کم‌آبی، بی‌برقی‌، عدم وجود جاده‌های استاندارد، نبود بیمارستان برای درمان عقرب‌گزیدگی است. اندیکا از محروم‌ترین شهرستان خوزستان و جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور محسوب می‌شود. در کنار چهره زیبای اندیکا که در دشت و کوه قرار گرفته مردم خونگرم آن با […]

رویش زاگرس: شهرستان اندیکا در استان خوزستان با وجود وسعت زیاد دارای محرومیت‌هایی همچون کم‌آبی، بی‌برقی‌، عدم وجود جاده‌های استاندارد، نبود بیمارستان برای درمان عقرب‌گزیدگی است. اندیکا از محروم‌ترین شهرستان خوزستان و جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور محسوب می‌شود. در کنار چهره زیبای اندیکا که در دشت و کوه قرار گرفته مردم خونگرم آن با صدها مشکل رو‌به‌رو هستند. جاده‌های سخت و زندگی عشایری در این شهرستان عاملی بر اضافه شدن محرومیت‌ این شهرستان بوده‌است.

جاده‌های خطرناک که سالانه تعداد بسیاری تصادف منجر به مرگ را در پی دارد همچنین نبود مراکز درمانی برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان از جمله نیازهای این شهرستان است.مخاطبان فارس من با ثبت سوژه‌های متعدد همچون «عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت در شهرستان اندیکا»،«درخواست بهسازی جاده اندیکا به مسجدسلیمان»،«بی‌آبی در شهرستان محروم اندیکای خوزستان» خواهان رسیدگی به مشکلات این شهرستان شده‌اند.

شایان قادری، شهروند اندیکایی درباره معضلات و محرومیت‌های این شهر به خبرنگار ما گفت: اینترنت در این شهر اصلا خوب نیست، خط دهی تلفن همراه هم با مشکلاتی همراه‌است. اینترنت ما اکثرا قطع است، گاهی تا ۲۴ ساعت اینترنت قطع است. جاده‌های برون شهری اندیکا صعب‌العبور و وضعیت مناسبی ندارند اکثر جاده‌های اندیکا خطرناک است، چند نفر در چند روز گذشته در این جاده‌ها در حوادث رانندگی کشته‌ شده‌اند. جاده اندیکا به مسجدسلیمان استاندارد نیست و آسفالت آن خراب است.

وی افزود: آسفالت جاده‌های داخل شهر هم خوب نیست حتی در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی هم آسفالت نیست و این باعث شده خاک بسیاری حاصل از حرکت ماشین‌ها در شهر وجود داشته باشد، بلوارسازی در شهر به صورت نیمه‌کار مانده است، گفته می‌شود به دلیل بدهکاری شهرستان اندیکا نتوانسته‌اند آسفالت خریداری کنند. خصوصا در آبژدان اوضاع بدتر است بافت شهری دارای بهم‌ریختگی است و باید فکر اساسی برای آن شود فاضلاب شهری وجود ندارد و خانه‌ها از چاه استفاده می‌کنند.

البته اوضاع گازرسانی بهتر بوده و علمک‌ها تا درب خانه‌ها رسیده‌است، آبژدان پرجمعیت‌تر از بخش‌های دیگر ولی محروم‌تر است. با وجود اینکه اندیکا شهرستان است، ولی بسیاری از ادارات در آن وجود ندارد، شغل مردم این منطقه اکثر کشاورزی و دامپروری است ولی این شهرستان پهناور است و پتانسیل ساخت شهرک‌های صنعتی را دارد ولی تا کنون شهرک صنعتی در آن وجود ندارد، با اینکه شهرستان است ولی امکانات آن در حد روستا است.

وی در خصوص بی‌آبی و بی‌برقی در اندیکا اظهار داشت: آب در اندیکا بسیار کم است، ساعت‌ها در طول روز آب با قطعی همراه است بعضی از خانه‌هایی که نزدیک سد شهید عباسپور هستند، آب آشامیدنی دارند. در هوای گرم خوزستان مشکل بی‌برقی‌داریم، دو سد در نزدیکی این شهرستان قرار دارد، ولی روزانه چند ساعت بی‌برقی داریم. در این گرما واقعا گرما بدون برق غیرقابل تحمل است.از سد شهید عباسپور برق کشیده شده است ولی برق ثابتی نیست.

مشکلات بخش آبژدان خیلی بیشتر است در آبژدان آب ندارند، قرار بود از سد شهید عباسپور لوله‌کشی آب شود ولی هنوز انجام نشده‌است.یکی دیگر از مشکلات شهرستان اندیکا این است که مشکل مدرسه هم دارند و اکثر مدارس شهرستان فرسوده شدن و نیاز به بازسازی دارند.

وی با گلایه از این که در این شهرستان هیچ بیمارستانی وجود ندارد، تصریح کرد: در این شهرستان هیچ بیمارستانی وجود ندارد، بسیاری از مردم تابستان‌ها دچار عقرب گزیدگی می‌شوند اما چون بیمارستانی در این شهر نیست یا در راه فوت می‌کنند و یا باید به بیمارستان‌های اهواز و یا مسجد سلیمان بروند.

همچنین هیچ دکتر متخصصی وجود ندارد، بسیاری از زنان باردار با مشکل مواجه شده‌اند که باید با بالگرد آنها را به بیمارستان‌های شهرهای دیگر رساند. کسی را می‌شناختم که آپاندیس وی بر اثر دیر رسیدن پاره شد و فوت کرد. تا مسجد سلیمان حدود ۳۵ کیلومتر است که به دلیل پیچ‌و‌خم جاده حدود ۴۵ تا یک ساعت طول می‌کشد، به مسجدسلیمان برسیم. این جاده به دلیل این که در کنار سد است، خطرناک است.

در کنار نبود مراکز درمانی آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری وجود ندارد بسیاری از ساکنین چون دامدار و یا کشاورز هستند دچار حادثه می‌شوند اما فاصله تا مراکز درمانی طولانی است.

قادری اضافه کرد: تا اهواز حدود ۱۵۰ کیلومتر است در این شهرستان دو  بانک فقط وجود دارد، یکی در یک روستا است و دیگری بانک کشاورزی است چنانچه کار بانکی داشته باشیم باید به اهواز یا مسجد سلیمان برویم.

یکی دیگر از معضلات اصلی شهرستان؛ نبود پایانه مسافربری در این شهرستان است که برای رفت و آمد ساکنان به شهرهای مجاور از جمله مسجدسلیمان، لالی، اهواز و دیگر شهرستان‌ها مثل شهرکرد و اصفهان و…با مشکل مواجه می‌شوند. در فصل‌های مختلف سال، ساکنانی که قصد دارند به شهرهای مجاور بروند باید ساعت‌ها و یا روزها منتظر بمانند.

ادیب ظاهری هم که با سوژه‌ای با عنوان «لزوم تجهیز امکانات درمانی برای جلوگیری از تلفات عقرب‌زدگی در اندیکای خوزستان» در فارس من، در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: من ساکن تهرانم ولی خانواده‌ام در اندیکا هستند. سالانه دو تا سه کودک بر اثر عقرب گزیدگی فوت می‌کنند و آمار عقرب گزیدگی در این شهرستان زیاد است که باید به بیمارستان مسجد سلیمان مراجعه کنند.

بیشتر کودکان دچار عقرب گزیدگی‌ می‌شوند و چون در خانه‌ هستند، فردای آن روز متوجه می‌شوند که بر اثر تورم مشخص می‌شود که عقرب بوده‌است. در این شهر دو نوع عقرب وجود دارد یکی هلاهل و دیگری گادیم که باید خود عقرب را به بیمارستان ببرند تا درمان لازم انجام شود و این به صورتی است که گاهی اصلا نمی‌دانند دچار چه نوع عقربی بچه‌ها را  و این دو عقرب کشنده است و باید بخش عقرب گزیدگی حداقل در این شهر باشد تا بتوانند به موقع درمان کنند.

کسی در اندیکا نیست که دچار گزیدگی نشده باشد و هیچ مرکز درمانی در اندیکا نیست و فقط خانه بهداشت وجود دارد که برای درمان عقرب‌گزیدگی امکاناتی ندارد و حتی برای زایمان هم باید به مسجد سلیمان بیایند و هفته پیش هنگام انتقال یک زن باردار با بالگرد در مسیر زایمان کرد. ما درخواستی که داریم با توجه به وسعت منطقه و مسیر سخت این شهرستان به سایر شهرستان‌ها توسعه امکانات بهداشتی هستیم/فارس

 

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=50277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. کمک این شهرستان کنید. چه وضعیه.مگه میشه یک شهرستان درمانگاه نداشته باشه.همش شعار همش شعار.برای جان مردم ارزش قائل باشید. دلتون بدرد بیاد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.