• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 0
2

مراسم نکوداشت هنرمند ایل بختیاری نورالله مومن نژاد در تهران برگزار شد + تصاویر

  • کد خبر : 40969
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ پرویز دوید خسروی: مراسم نکوداشت استاد نورالله مومن نژاد در فرهنگ سرای ارسباران در استان تهران برگزار شضد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان با حضور دکتر مرادی قائم مقام نظارت صدا و سیما ، معاونت وزیر فرهنگ و هنر ، دکتر اردشیر صالح پور پژوهشگر و تاریخ شناس […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ پرویز دوید خسروی: مراسم نکوداشت استاد نورالله مومن نژاد در فرهنگ سرای ارسباران در استان تهران برگزار شضد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان با حضور دکتر مرادی قائم مقام نظارت صدا و سیما ، معاونت وزیر فرهنگ و هنر ، دکتر اردشیر صالح پور پژوهشگر و تاریخ شناس بختیاری و جمع کثیری از چهره های هنری و ملی مراسم نکوداشت هنرمند ایل بختیاری نورالله مومن نژاد  برگزار گردید.

در این مراسم باشکوه که به مجری گری بانو پریچهر بهروان ازگویندگان رادیو ایران برگزار شد خطبا، ادبا، شعرا پژوهشگران حوزه موسیقی و سنن فولکلور ایلات لر خصوصاً موسیقی با ساز کرنا در وصف نوازندگی کرنا و نقش تاریخی و موسیقیایی آن در بطن جامعه الوار خصوصاً جامعه بختیاری مطالبی را ایراد کردند.

دکتر اردشیر صالحپور پژوهشگر و مورخ نامی کشور در خصوص موسیقی در ایلات و عشایر و نقش بسزای آن در متون جوامع بومی گفت: نوازندگان و کرنا به دستان از زمان شکل گیری طوایف در غم ها، شادی ها و جنگ ها بخش مهمی از زندگی آنان را تشکیل می دادند. حجت الاسلام ایران رام از دیگر سخنرانان این همایش به نقش و جایگاه چند قرن تشمال ها پرداخت و گفت :تشمال ها یکی از بختیاری ترین طوایف ایل بختیاری محسوب می شوند و ریشه تشمال ها در ایل بختیاری یکی ست و ما در ایل بختیاری دو نوع تشمال نداریم.ایشان ادامه دادند که امروزه پس از قرن ها طایفه تشمال با داشتن بیش از ده تیره پرجمعیت حضور و نقش خود را در قالب ایجاد یک طایفه به نام طایفه تشمال قوی تر از گذشته در ایل بختیاری با ثبات می رساند و همواره اعلام می دارد که تشمال ها عضوی جدا ناشدنی از ایل بزرگ بختیاری می باشد.

ایشان با انتقاد از کسانی که تاریخ تشمال ها را به دوره نادرشاه گره می زنند گفت تاریخ تشمال ها به اندازه تاریخ ایل بختیاری گسترده و وسیع است.

هوشنگ فرجی روزنامه نگارودبیرهمایش های زنده یادآبهمن علاءالدین نیز دراین آیین باشکوه بااعلام این مطلب که توجه به فرهنگ هاوآیین های اقوام ایران زمین خاصا”درپاشنه زاگرس سدمحکمی دربرابرتهاجم ضدفرهنگی برخی کشورهای بیگانه می باشدگفت :متاسفانه صداوسیمای کشوردربسط وگسترش فرهنگ های بومی ضعیف عمل کرده و ازپشت همین تریبون تذکرمی دهم به جای پخش سریال های بی محتواوخسته کننده که هیچگونه بارفرهنگی مفیدی برای جامعه نداردفیلم هاوبرنامه هایی تولیدکندکه بوی غیرت ووطن پرستی بدهد.

در ادامه این نکوداشت آریا عظیمی نژاد از هنرمندان برجسته موسیقی کشور نیز بیاناتی را ایراد و پس از آن هنرمندان محبوب فولکلور بختیاری هچون بهمن حسینی و جلیل ازاد در این نکو داشت هنرنمایی کردند.

لازم به ذکر است سید علی صالحی و هرمز علیپور از شاعران برجشته کشوردر این مراسم حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=40969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.