• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 3
4

گفتگوی با پارمیس علیخانی کودک شاهنامه خوان بختیاری
شاهنامه شناسنامه ی ما ایرانیان است،با خواندن آن درس انسانیت را آموختم/یکی از آرزوهای من این است که روزی در مقابل مقام معظم رهبری به شاهنامه خوانی بپردازم + تصاویر

  • کد خبر : 40341
  • ۰۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ فرزانه اسدپور: پارمیس علی خانی متولد ۴تیر سال ۱۳۹۰ مسجدسلیمان از کودکان شاهنامه خوانی ست که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. اجرای بی نظیر او زمانی که وزیر نفت به مسجدسلیمان آمده بود مورد تحسین همگان قرار گرفت. پارمیس می گوید: یکی از آرزوهای من این است که روزی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ فرزانه اسدپور: پارمیس علی خانی متولد ۴تیر سال ۱۳۹۰ مسجدسلیمان از کودکان شاهنامه خوانی ست که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. اجرای بی نظیر او زمانی که وزیر نفت به مسجدسلیمان آمده بود مورد تحسین همگان قرار گرفت. پارمیس می گوید: یکی از آرزوهای من این است که روزی در مقابل مقام معظم رهبری به نقالی شاهنامه بپردازم. این گفتگو را می خوانید:

خودتان رامعرفی کنید؟

پارمیس علی خانی هستم متولد ۴تیر ۱۳۹۰

از چه سنی شاهنامه خوانی رابه صورت عمومی شروع کردی؟

از وقتی ۵سالم بود در خانه شعرهای کتاب درسی خواهرم را حفظ می کردم و می خواندم. همین طور ادامه داشت تا این که به کلاس اول رفتم خیلی علاقه داشتم که برم سر صف و شعر بخوانم. همیشه یه مطلبی آماده می کردم و تقریبا هر روز سر صف میرفتم و می خواندم و از ۵سالگی بود که استعداد من در خواندن متن های شاهنامه شکوفا شد.

چطور شد که به شاهنامه خوانی علاقمند شدی؟

خواهرم استعداد خیلی زیادی در نقالی شاهنامه و شاهنامه خوانی داشت و همزمان که خواهرم اشعار شاهنامه را می خواند من نیز آن ها را حفظ می کردم و در خانه برای خانواده ام اجرا می کردم.

اشعار شاهنامه را به چه سَبکی حفظ می کنی؟

ابتدا پدر یا مادرم آن ها را برایم می خواندند و معنی می کردند و پس از آن وقتی معنی کلمات و جملات را فهمیدم آن ها را حفظ می کردم.

مشوق های شماچه کسانی هستند؟

ابتدا پدر و مادرم و بعد از آن مربی خوبم آقای فرهاد جمالپور

کدام قسمت شاهنامه موردعلاقه ی شماست؟

نبرد رستم و سهراب و نبرد گُرد آفرید

کارنقالی هم انجام می دهی؟

بله علاوه بر شاهنامه خوانی نقالی شاهنامه را هم دوست دارم و انجام می دهم و بسیار برایم لذت بخش است.

به عنوان یک دخترِ شاهنامه خوان چه آرزوهایی برای مردم کشورت داری؟

آرزوی سلامتی و سربلندی برای مردم کشورم دارم

تقریبا چند دهه است بانوان ایرانی شاهنامه خوانی را شروع کرده اند کار کدام شاهنامه خوان زن را بیشتر دوست داری؟

خانم نیوشا احمد زاده و خانم فاطمه حبیبی زاد

دو مادر به نام‌های فرانک(مادر ایرانی) و تهمینه (مادر تورانی) در شاهنامه معرفی شده‌اند که فرزندان آنان می‌خواهند نژاد پدر را از آنان جست‌وجو کنند هر کدام با چه نمادهایی باعثِ آگاهی فرزندان ایران زمین است؟

فرانک به عنوان یک مادر ایرانی و نماد و فرهنگ ایرانی فرزند خود فریدون را به درستی راهنمایی و هدایت می کند اما تهمینه به عنوان یک مادر تورانی و به عنوان نماد فرهنگ بیگانه سهراب را به جنگ علیه پدر تشویق می کند.

شاهنامه یک کتاب نیست بلکه یک کتابخانه است، که نکات تربیتی زیادی به کودکان و به طور کلی همه ی انسان ها میِ آموزد شما از شاهنامه چه درس هایی آموخته ای؟

شاهنامه شناسنامه ی ما ایرانیان است و من با خواندن شاهنامه با فرهنگ و آداب و رسوم و ادبیات کشورم آشنا شدم ودرس انسانیت را آموختم.

به نظر شما اوجِ شاهنامه در کدام داستان اتفاق می افتد؟

نقطه اوج داستان یعنی جایی که داستان به نهایت حساسیت خودش میرسه .در شاهنامه هم داستانهای زیادی هست که هر کدام نقطه اوج مربوط به خود را دارند اما از نظر من نقطه اوج شاهنامه درداستان  نبرد رستم و سهراب آنجایی است که رستم می فهمد که سهراب پسر اوست .

نقش شاهنامه در کتاب‌های درسی مدارس ایران خیلی کمرنگ است،دراین زمینه چه پیشنهادی برای مولفان کتب درسی دارید؟

به نظر من مولفان کتاب ها باید داستان های شاهنامه را به صورت روان در کتاب های درسی بیاورند تا دانش اموزان از همان مقطع ابتدایی با فرهنگ و ادبیات کشور عزیزمان ایران آشنا شوند.

در شرایطی که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در ایران، حتی در بین کودکان وضعیت رضایت‌ بخشی ندارد، چه صحبتی با کودکانِ ایران زمین دارید؟

از بچه های سرزمینم می خواهم که به شاهنامه و شاهنامه خوانی روی بیاورند و خوشحالم اینو بگم که توی مدرسه ای که من درس می خوانم دوستانم نسبت به شاهنامه علاقه مند شده اند و داستان های شاهنامه را می خوانند.

آقای فرهاد جمالپور چه نقشی در پیشرفت شما داشتند؟

اولین بار برای افتتاحیه مدرسه شهیدان تقی زاده بود که آقای جمالپور اومدن مدرسه ما و یه متنی رو آماده کردن و به من دادند تا در کنار شاهنامه خوانی آن متن را برای خوش آمد گویی به مهمانان اجرا کنم و آشنایی ما از آن جا شروع شد بعد از ان آقای جمالپور از کار من خوشش اومد در کلی برنامه های دیگر در کنار آقای جمالپور بودم و هستم و باید بگویم که ایشان بهترین مربی برای من بودند .

تابه حال چند اجرای عمومی داشته اید؟ استقبال مردم و مسئولین از شما چطور بود؟

بیش از ۱۰ اجرای عمومی داشتم و مردم و مسئولین واقعا لذت می برند و با دیده ی تحسین نگاه می کردند من را مورد لطف خود قرار می دادند. اجرایی که برایم خیلی ماندگار است اجرایی بود که در مقابل وزیر نفت جناب آقای زنگنه داشتم

و یکی از آرزوهای شما؟

یکی از آرزوهای من این است که روزی در مقابل مقام معظم رهبری به نقالی شاهنامه بپردازم.

در پایان چه صحبتی دارید ؟

از تمامی کسانی که در این راه مشوقم بودند و راهنماییم کردند ممنون و سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانم پله های ترقی را یکی پس ازدیگری طی کنم جا دارد از جناب اقای فرهاد جمالپور و سرکار خانم دکتر آزیتا قولی گله تشکر کنم آن ها باعث شدند من محکم تر و قوی تر در این راه قدم بردارم….

 

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=40341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. درود بر پارمیس جونم ان شا الله که به درجات عالی از موفقیت برسی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.