• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 3
1

پایان فعالیت موکب ایل بختیاری در مرز چذابه
همدلی خالصانه برای خدمت به زائران حسینی/تقدیر مسئول عتبات عالیات خوزستان از لامردون بختیاری + تصاویر

  • کد خبر : 31070
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۱۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- به منظور خدمترسانی بهتر به زوار ابا عبدالله الحسین علیه السلام در حین بازگشت از کربلای معلی ،خیمه لامردون ایل بختیاری شهرستان مسجدسلیمان تا دو روز بعد از اربعین برپا بود. حجت الاسلام علی قندعلی در گفتگو با سایت خبری باشگاه رونامه نگاران مسجدسلیمان با اعلام این خبر در قالب گزارشی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- به منظور خدمترسانی بهتر به زوار ابا عبدالله الحسین علیه السلام در حین بازگشت از کربلای معلی ،خیمه لامردون ایل بختیاری شهرستان مسجدسلیمان تا دو روز بعد از اربعین برپا بود. حجت الاسلام علی قندعلی در گفتگو با سایت خبری باشگاه رونامه نگاران مسجدسلیمان با اعلام این خبر در قالب گزارشی از فعالیت موکب لامردون افزود؛ در سال های گذشته زوار سیدالشهداء پس از بازگشت با مشکلات فراوانی مواجه بودند وامسال تصمیم گرفتیم تا دو روز بعد از اربعین خدمترسانی در موکب ادامه داشته باشد تا به احسن وجه از زوار عزیز سید وسالار شهیدان پذیرایی کنیم.
وی افزود؛حجت الاسلام سید محمود موسوی مسئول عتبات عالیات خوزستان شب گذشته با حضور در لامردون بختیاری از فعالیت های بسیار خوب موکب شهرستان مسجدسلیمان و تدبیر انجام شده در لامردون به منظور ادامه خدمات تا بعد اربعین حسینی تجلیل وتقدیر به عمل آورد وافزود عتبات عالیات این طرح را به صورت درخواست به سایر مواکب نیز ابلاغ خواهیم کرد تااز زائرین عزیز پس از بازگشت نیز پذیرایی به عمل آید.
گفتنی است تا امروز در هر سه وعده با غذای گرم از زوار پذیرایی به عمل آمده است و مردم ولایت مدار مسجدسلیمان در حمایت از لامردون ایل بختیاری سنگ تمام گذاشتند.
قندعلی گفت؛ صد در صد هزینه های موکب توسط مردم شریف و ولایت مدار شهرستان تهیه گردید و امسال به جز خدمات پشتیبانی توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز و پتروشیمی رازی هیچ هزینه ای از اداره یا نهادی دریافت نکردیم.
وی خاطرنشان کرد؛ توزیع بیش از۲۰هزار پرس غذای گرم، ۱۵هزار آب معدنی،۱۰هزار پرس صبحانه و خدماتی از قبیل توزیع چای ، شربت میوه و خدمات فرهنگی ،مشاوره ای، نظافتی وبهداشتی و اسکان بیش از ۱۰۰۰۰نفر از زوار عزیز ،برپایی مجالس روضه و قرائت ادعیه،نماز جماعت هر سه وعده ،تبلیغات محیطی و نصب بنر شهدای شاخص با فعالیت شبانه روزی ۵۰نفر از خادمان حسینی و بازدید هزاران نفر از زوار حسینی از موکب بخشی از فعالیت های انجام شده در سفره مهربانانه و پرسخاوت ایل بختیاری در مرز چذابه بود.
گفتنی است ظهر امروز با قرائت زیارت عاشورا و طی مراسمی خادمان گمنام سید الشهداء در موکب ایل بختیاری به فعالیت خود پایان دادند .
حجت الاسلام قندعلی در پایان از زحمات وحمایت های همیشگی امام جمعه محترم ،مسئول اجرایی موکب(آقایان علی قنبری و مصطفی روزبه ای)،حاج کریم مکوندی و سید رسول صالحی مسئولین محترم عتبات عالیات شهرستان ،خادمان گمنام ومخلص نیروهای خدماتی،مسئول نیروهای جهادی ،خیرین عزیز و گمنامی که درخواست داشتند تا از ذکر نام آنان خودداری کنیم، رئیس محترم شرکت بهره برداری نفت و گاز ومسئول بسیج شرکت نفت وگاز که تلاش خالصانه داشتند ،همچنین مسئول پتروشیمی رازی ،شهرداری،کارکنان محترم ادارات تامین اجتماعی ،بیمارستان شفا،ریاست محترم ومعلمان عزیز آموزش وپرورش ، فرماندهی محترم و پاسداران سپاه ناحیه مسجدسلیمان ،کارکنان برق وبانک کشاورزی که نهایت همکاری و حمایت را مبذول داشتند تشکر وتقدیر کرد و از برگزاری نشست خادمان اربعین حسینی در آینده نزدیک خبر داد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=31070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. مسجدسلیمان در زمان زلزله تا چه میزان آسیب پذیر است؟

    بار دیگر حادثه تلخ زلزله در ایران نشان داد ما علارغم همه دور اندیشی ها و پیش بینی ها در مقابل بروز چنین حوادثی به چه میزانی آسیب پذیریم.به قول پرفسور عکاشه همشهری خوبمان و استاد مسلم ژئوفیزیک دانشگاه تهران اگر این زلزله در ساعات اولیه صبح یا شب اتفاق می افتد میتوانست به چه میزان خسارات و کشته به بار آورد.اما جای سوال همیشگی اینست که خودمان در مقابل بروز چنین حوادثی به چه میزان دور اندیشی کرده ایم و در یک دید عمیق تر مسئولین شهری و استانی و ستادهای بحران تا چه حد می توانند حوادث ناشی از این بلایا را مدیریت کنند.

    بر همین اساس شاید بد نباشد نگاهی کوچک به شهر خودمان و حوزه های نزدیک آن در بروز احتمالی چنین حوادثی بندازیم.آنچه در پی می آید تنها حدس های احتمالی و کارشناسی های محتمل در بروز چنین حوادثی است .امید است مسئولین ضمن بررسی جمیع موارد با بهره گیری از کارشناسان ،سازه ،عمران ومنابع طبیعی در خصوص جلوگیری از بروز حوادث احتمالی تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

    در صورت بروز هر گونه حادثه طبیعی در هر ساعت از شبانه روز سیل عظیمی از مردم سرازیر بیمارستانها یا تلاش در جهت خروج از شهرها خواهند کرد.بنا بر این سه بیمارستان اصلی مسجدسلیمان یعنی نفت،نمره ۲ و شفاء کانون اصلی تجمع مردم خواهند بود.در این بین با توجه به راه دسترسی و وجود پل در مسیر بیمارستان نمره ۲ احتمال هر گونه مشکل در حمل و نقل ذر این مسیر و مسدود شدن آن خود باعث افزودن باری بر مشکلات در زمان حادثه را خواهد کرد.شاید شاید مشکل اصلی در بیمارستان شرکت نفت که بیش از ۱۰۰ سال از عمرش میگذرد بروز کند .هر چند به گواه منطق ساختمان قدیم بیمارستان نفت هنوز پایدار تر از هر نوع سازه معماری است .اما به هر حال بررسی کارشناسی و دریافت تاییدیه های ایمنی قطعا به جلوگیری از هر گونه بحرانی در آینده برای کلیه سازهای اصلی شهری شامل بیمارستانها ،ورزشگاه ها و مدارس به عنوان محل های اسکان موقت مردم خواهد انجامید.

    مسیرهای ارتباطی شاهرهای شهری و بین شهری و در آخر جاده های روستایی اصلی ترین مشکل مردم در زمان حادثه اند.جاده مسجدسلیمان به اهواز در حد فاصل ۱۵کیلومتری خود کوه هایی را دارد که پس از هر بارندگی خطرناک اند چه بسا در زمان بروز هر گونه زلزله ای غیر قابل استفاده شوند.مسیر دستری به جاده جدید لالی که در زمان بارندگی دو سال پیش برای چند ساعت مسدود شده بود در زمان بروز یک زلزله به قدرت بالاتر از ۵ ریشتر عملا فرصت کمک رسانی حیاتی را برای نجات گرفتار شدگان نخواهد داد.این مشکل برای مسیر دسترسی به جاده اندیکا،پشت سد ها و جاده گلگیر نیز احتمالا اتفاق خواهد افتاد.

    نا ایمنی موجود در خود شهر مسجدسلیمان بیشتر از هر جای دیگری است بعنوان مثال پل هوایی مسیر بی بیان و مسیر آن که کوه گچی مجاور هر زمان احتمال ریختن را دارد و پل عایر پیاده که متاسفانه پوسیده و مقاومت ناچیزی در برابر حادثه دارد.

    کل مسیر درون شهری درصورتی که شبکه برق روکش شده نباشد(که در چند سال اخیر اساسا کارهای خوبی در این زمینه انجام شده)حادثه بزرگی را رقم خواهد زد.

    مسیر فاضلاب از نمره یک تا پیچ هشت بنگه دره های خطرناکی دارد که متاسفانه منازل بسیاری خارج از اساسی ترین قواعد ساختمان سازی بر روی آن بنا شده و خود بزرگترین بحران در زمان حادثه خواهد بود.

    مسیرهای منازل در حوزه کلگه و نمره چهل و بخشی از نمره هشت به دلیل صعب العبور بودن و کوچک بودن خیابان ها امکان کمک رسانی به مصدومین را نخواهد داشت.این مشکل زمانی جدی تر می نماید.که در زمانهای عادی با کوچکترین مراسمی در حاشیه خیابانهای اصلی کوهی از مشکلات را ایجاد خواهند کرد.

    آب و برق و پس از آن تلفن در ساعت های اولیه بروز حادثه اصلی ترین نیازهای مردم خواهند بود که شبکه های اساسی تامین آن قطعا در همان ساعت اولیه از دسترس خارج میشوند.بنابراین لزوم جانمایی مکان های امن تامین آب شرب و تجهیزات تامین برق سیستم های مخابراتی مهم و اساسی خواهد بود.

    به نظر میرسد فرآیندی که درسالهای اولیه جنگ در مسجدسلیمان در مواجه با بمبارانهای عراق جواب خوبی داد در زمان بروز حادثه نیز قابل مطرح شدن باشد.

    اول پادگان قدس سپاه در تمبی ،زمین های چمن نمره چهل و بی بیان و مین آفیس شرکت نفت نقاط طلایی تجمع مردم در زمان حادثه و کمک رسانی جمعی خواهند بود.تغییر ساختار مدیریت در زمان حادثه با تکیه بر مدیریت بحران گام نخست مقابله با چنین حوادثی است.در این بین دسترسی به روستاها ودها مبحث اساسی در زمان بروز حوادث شهری مهم به نظر میرسد.به فرماندار محترم پیشنهاد میکنم.کتابی به عنوان هماهنگی در زمان حادثه تهیه و در فرمانداری و اساسی ترین سازمانهای مدیریت کنننده بحران توزیع نماید.حتی اگر یک بار در طول حیات این شهر چنین رویکردی اتفاق بیفتند قطعا با در دسترس بودن چنین مکانیزمی میزان خطرات وآسیب های آن به حداقل خواهد رسید.

    امید است نگارش این مطلب تلنگری برای مدیریت بحران پیش از آن باشد.انشالله

    حسین سریع کار

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.