• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 0
1

دکتر فریدون مجلسی: زبان بختیاری،اصیل ترین و نزدیک ترین زبان به زبان پارسی باستان است

  • کد خبر : 2841
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۴۹

ایشان زبان پارسی باستان را دارای ویژگی های خاص دانسته و از بین زبان ها و گویش های موجود امروز،زبان قوم بختیاری را اصیل ترین و نزدیک ترین زبان به زبان پارسی باستان معرفی کردند. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ فرشيد خداداديان: دکتر فریدون مجلسی،دانش‌آموخته دانشگاه‌ های جانز هاپکینز و جرج‌ تاون در زبان‌ شناسی و […]

ایشان زبان پارسی باستان را دارای ویژگی های خاص دانسته و از بین زبان ها و گویش های موجود امروز،زبان قوم بختیاری را اصیل ترین و نزدیک ترین زبان به زبان پارسی باستان معرفی کردند.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ فرشيد خداداديان: دکتر فریدون مجلسی،دانش‌آموخته دانشگاه‌ های جانز هاپکینز و جرج‌ تاون در زبان‌ شناسی و علوم سیاسی دارای تالیفات زیاد از جمله ترجمه کتاب«هویت و خشونت»نوشته‌ی آمارتیاسن هستند.

این نویسنده و مترجم پژوهشگر در نشست علمی برگزار شده به مناسبت روز گفتگوی تمدن ها تحت عنوان”ایران چه حرفی برای گفتن دارد؟”با اشاره به پیشینه فرهنگی و تمدن ایرانی فرهنگ و زبان را از مهمترین مولفه های تمدن ارزشمند ایرانی دانسته و ارائه تز گفتگوی تمدن ها توسط ایران به جهانیان را به واسطه این پیشینه تاریخی ارزشمند و کهن بسیار بجا و مناسب دانست.

دکتر مجلسی با اشاره به اقوام و طوایف مختلف حاضر در ایران،زبان امروزی که به عنوان زبان رسمی مورد استفاده قرار می گیرد را بخشی از زبان پارتی دانست که از شرق خراسان امروز ریشه دارد و اطلاق زبان فارسی بدان را به این دلیل دانست که در زمان حمله اعراب،مهاجمان تمامی زبان ها و گویش های موجود در امپراتوری ساسانی را تحت عنوان فارسی نام می بردند.

ایشان زبان پارسی باستان را دارای ویژگی های خاص دانسته و از بین زبان ها و گویش های موجود امروز،زبان قوم بختیاری را اصیل ترین و نزدیک ترین زبان به زبان پارسی باستان معرفی کردند.

دکتر مجلسی با اشاره به علاقه و ارادت بختیاری ها به فردوسی و شاهنامه،ترویج و توجه به شاهنامه خوانی در بین بختیاری ها را بدلیل این نزدیکی و هم ریشه گی زبانی دانسته و آنرا شاهدی برای اصالت زبان و فرهنگ این اقوام زاگرس نشین معرفی کردند.

نشست«ایران چه حرفی برای گفتن دارد»،روز پنجشنبه بیست و هشتم شهریورماه توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز و مؤسسه فرهنگی هنری خورشید،در تهران برگزار شد و علاوه بر دکتر مجلسی،سخنرانان و اساتید دیگری از ایران و آلمان در آن حضور و سخنرانی داشتند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. زنده باد دکتر مجلسی و پاینده باد فرشید عزیز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.