• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11769اخبار امروز : 2
2

رييس سازمان تبليغات اسلامي مسجدسليمان:
اعتکاف فرصتی استثنایی برای خلوت با معبود، خودسازی وجلای دل

  • کد خبر : 21029
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- حجت الاسلام علي قندعلی رييس اداره تبليغات اسلامي گفت: عمر با ارزش انسان به سرعت در حال سپری شدن است و در میان هیاهوی زندگی روزمره و گرفتاری هایش گاهی اوقات مشاغل مختلف آن قدر انسان را به خود مشغول می سازند که به تنها مطلبی نمی تواند رسیدگی کند، پرداختن […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- حجت الاسلام علي قندعلی رييس اداره تبليغات اسلامي گفت: عمر با ارزش انسان به سرعت در حال سپری شدن است و در میان هیاهوی زندگی روزمره و گرفتاری هایش گاهی اوقات مشاغل مختلف آن قدر انسان را به خود مشغول می سازند که به تنها مطلبی نمی تواند رسیدگی کند، پرداختن به تربیت نفس و خود سازی است. وي ادامه داد: غفلت از خودسازی و معبود بی همتا بستر مرگ ارزش های والای انسانی و سرآغاز سقوط از جایگاه رفیع کمالات معنوی و عامل سقوط به جایگاه پست خود مداری وزندگانی حیوانی است. در این میان اما لحظاتی ناب و استثنایی وجود دارد که برای برگرفتن زنگار از دل و خلوت با معبود بهترین فرصت است.

پیامبران بزرگ الهی و انبیاء اولوالعزم همچون حضرت نوح، موسی، ابراهیم، عیسی و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ع)در عین حالی که با واسطه و یا بی واسطه در هر زمان و مکانی با خالق یکتا تکلم می کردند، برای خود زمان ها و مکان های خاصی را برای پردازش به روح و برخورداری از لحظات عرفانی قرار می دادند، همانند عبادات حضرت موسی کلیم الله در کوه طور ویا نبی اکرم حضرت محمد(ص)درغارحرا و یا آنچع در خصوص مسجد “الخیف” در منا نقل شده که عبادتگاه ۷۰پیامبرالهی بود.

از میان عبادتگاه ها،معابد و کلیساها، مساجد از اهمیت خاصی برخوردارند ودر یک جمله خانه های امن الهی برای برقراری ارتباط بندگان با خدای متعال محسوب می شوند که ازاین میان نخستین خانه ی توحیدی طبق فرمایش قرآن مسجدالحرام است. این محل امن الهی توسط اولین پیامبر الهی حضرت آدم علیه السلام بنا نهاده شد وتوسط حضرت ابراهیم (ع)ترمیم و باز سازی شد.

با دقت و مراجعه به تاریخ وحوادث در می یابیم که مسیحیان مومن برای پرستش خداوند و در امان ماندن از آزار یهودیان وبت پرستان، گوشه هایی خلوت و پاک را برای عبادت و راز ونیاز برمی گزیدند.

در خصوص این نوع عبادت و معتکف شدت به اولین نکته ای که در آیات نورانی قرآن می رسیم آیه۱۶سوره کهف و داستان اعجاب انگیز اصحاب کهف است وبعد از آن صریح ترین آیه ۱۲۵از سوره مبارکه بقره است ، آنجا که خداوندمتعال به حضرت ابراهیم وفرزندش اسماعیل علیها السلام دستور می دهد که خانه ی مرا پاک کنید از برای طواف کنندگان، معتکفان ونمازگزاران.

چنین آیات صریحی و همچنین مطالبی همانند آنچه علامه مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی می نویسد: سلیمان ( ع ) در مسجدبیت المقدس اعتکاف می کرد، آب و خوراک برای آن حضرت فراهم می شد و او در آنجا به عبادت می پرداخت؛ همه  گواه بزرگی است است برای اهمیت عباداتی همچون حج، نماز و اعتکاف. در احوالات حضرت موسی(ع)با آنهمه مسولیت سنگین رهبری  وهدایت امت که به کوه طور رفت وهمچنین عبادات خالص حضرت مریم سلام الله علیها ومشاهدات اعجاب انگیز حضرت زکریا از خلوتگاه آن بانوی بزرگوار در محراب عبادت؛ نیز در می یابیم که عمل اعتکاف همواره در میان سالگان اهل دل وشیفتگان قرب الهی بعنوان سنتی دیرینه جاری وساری بوده است.

این سنت الهی چندین سال است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی وفرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ، با شکوه خاصی برگزار می گردد وهر ساله علاقه مندان زیادی را به وادی دلدادگی واعتکاف در حریم الهی می کشاند. قندعلي در پايان سخنان خود اظهار داشت:

امیدوارم همه ی علاقه مندان بخصوص جوانان و نوجوانان عزیز با درک عظمت اعتکاف از این فرصت استثنایی بهترین بهره را ببرند و با حضور در این مراسم معنوی راه خود سازی را برخود هموار و دل های خود را برای درک ماه های شعبان وبخصوص رمضان آماده سازند تا به به برکت نیایش های عاشقانه آنها رحمت واسعه الهی بر امت اسلامی گسترده ونسیم معنویت ،ذکر ودعا مناجات در جامعه طنین انداز شود. گفتنی است مراسم اعتکاف در سطح شهرستان مسجدسلیمان هر ساله با استقبال پرشور جوانان و نوجوانان خواهر و برادر در مساجد جامع برگزار می گردد.

علاقه مندان به شرکت در مراسم معنوی اعتکاف جهت ثبت نام و کسب اطلاعات همه روزه و در ساعات اداری به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه فرمایند.ضمنا همشهریان عزیز جهت مشارکت در این امر معنوی، هرگونه کمک و نذورات خود را به منظور برپایی هرچه باشکوه تر مراسم اعتکاف به دفتر امام جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه فرمایند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=21029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.