• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 3
2

سلاحی که این روزها به صلاح ایل نیست

  • کد خبر : 20815
  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ حسن كريمي: گاهی اوقات لازم است در پایان هر پاراگراف یک نقطه بگذاریم و یک مکث کنیم و به پاراگراف نگاه کنیم و با نگرشی نو به خط بعدی برویم … کاری که ما خیلی کم انجام می دهیم و بیشتر به دنبال هیجان اتفاقات پیرامونمان هستیم و بیشتر به لذت […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ حسن كريمي: گاهی اوقات لازم است در پایان هر پاراگراف یک نقطه بگذاریم و یک مکث کنیم و به پاراگراف نگاه کنیم و با نگرشی نو به خط بعدی برویم …

کاری که ما خیلی کم انجام می دهیم و بیشتر به دنبال هیجان اتفاقات پیرامونمان هستیم و بیشتر به لذت بردن دلخوشیم …

در سالهای اخیر مسئله تیر اندازی در مراسمات شادی و غم عزیزانی را از ما گرفت و متاسفانه روند این اتفاقات رو به افزایش نیز بوده است و این روزها واقعا زنگ خطری برای فرهنگ بختیاری بصدا درآمده است …

اما آیا واقعا تیر اندازی یک فرهنگ غلط است ؟

به نظر نگارنده هیچ رسمی در بختیاری غلط نیست و بختیاری سرشار از رسومات ارزشمند است اما نکته قابل توجه اینجاست که چه کسی و چگونه از این رسم ها استفاده کند !؟  همانطور که می دانید رسم تیر اندازی ریشه در فرهنگ بختیاری دارد و با استناد به گفته های ریش سفیدان و بزرگان طوایف این رسم مایع غرور و نشانه عظمت یک واقعه بوده است . اما کجای کار دچار مشکل شده است که یک فرهنگ صحیح به یک ضد فرهنگ تبدیل شده است ؟

عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا امروز شرایط اینگونه به تصویر کشیده شوند و در واقع باید بجای اینکه بگوییم تیراندازی یک فرهنگ غلط است ، تلاش کنیم تا این فرهنگ را به وضعیت و شرایط ایده آل خودش بازگردانیم . بدین شکل که در گذشته اولا در هر مراسمی و در هر جشنی از تفنگ استفاده نمی شد و این شلیک ها در مراسمات خاص استفاده میشدند . دوما افرادی که اقدام به شکیلک می کردند افرادی ماهر و توانمند بودند که در اصل جز برجسته ترین افراد ایل در جوانمردی و شجاعت بودند .   سوما تعداد کسانی که تیر اندازی می کردند بسیار محدود بود .

حالا با توجه به شرایط بالا هرگز نمی توان شرایط حال را با گذشته مقایسه کرد . و به گونه ای می توان گفت اولا  امروزه تیراندازی در تمامی مراسمات شادی و غم و با توجه به وضعیت موجود خارج از ذهن نیست که در آینده در جشن های تولد نیز این عمل انجام شود . دوما افرادی که امروز در مراسمات اقدام به شلیک می کنند نه شرایط سنی مناسبی دارند نه از مهارت خاصی برخوردارند و گاها مشاهده می شود نوجوانان کم سن و سال نیز از این سلاح های گرم استفاده میکنند . سوما تعداد کسانی که امروز در مراسمات اقدام به تیراندازی می کنند در واقع بسیار زیاد می باشد .

حال با این مقایسه می توان به این نتیجه رسید که فرهنگ و رسم و رسومات هیچگونه مشکلی ندارند و استفاده نا صحیح و عدم وجود نظم باعث شده است تا این رسم ریشه دار امروز در اذهان عمومی به یک ضد فرهنگ تبدیل شود .

بر این اساس نگارنده از همه کسانی که در این زمینه دست به قلم می شوند خواهشمند است تا اصل فرهنگ و رسم تیراندازی را که یک فرهنگ قدیمی و ریشه دار در ایل بختیاریست را زیر سوال نبرند و در واقع تحلیلشان را بر مبنای بررسی عوامل تغییر چهره این رسومات قرار دهند . در ادامه از تمامی دستگاه های اجرایی و انتظامی و قضایی و رسانه ها  که به هر نحوی می توانند باعث جلوگیری از ایجاد این ضد فرهنگ ها شوند خواهشمندیم تا با اهرم های مورد نیاز و با تدابیر لازم کمک شایانی به فرهنگ بختیاری کنیم .

امیدواریم در پایان ضمن برخورد قاطع با اینگونه بی نظمی ها و عاملین ایجاد وحشت در بین عموم ، مواظب باشیم تا خدشه ای به فرهنگ اصیل ایلمان وارد نشود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=20815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. احسنت بر این قلم گردانی و این تیز بینی شما جوان ارزشمند …
    واقعا مسجدسلیمان نیازمند این چنین جوانان تحلیل گر و خوش فکر می باشد .
    درود بر شما مهندس کریمی

  2. درود برشما مهندس کریمی کاش تمام جوانان ما مانند شما روشن فکر بودند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.