• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 3
2

فرماندار مسجدسليمان: صاحبان خانه‌های تكميل شده مسجدسليمان مشخص شدند

  • کد خبر : 1890
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- فرماندار مسجدسلیمان گفت: از تعداد 1400 واحد مسکونی مربوط به فاز اول طرح جابه‌جایی ساکنان مناطق‌آلوده به نفت در مسجدسلیمان، تعداد 310 واحد به بهره‌برداری رسیده است که این واحدها براساس قرعه‌کشی صورت‌گرفته به 310 خانوار ساکن در منطقه کوی نفت‌خیز اختصاص یافت. به گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان عبدالله ایزدپناه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- فرماندار مسجدسلیمان گفت: از تعداد 1400 واحد مسکونی مربوط به فاز اول طرح جابه‌جایی ساکنان مناطق‌آلوده به نفت در مسجدسلیمان، تعداد 310 واحد به بهره‌برداری رسیده است که این واحدها براساس قرعه‌کشی صورت‌گرفته به 310 خانوار ساکن در منطقه کوی نفت‌خیز اختصاص یافت.

به گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان عبدالله ایزدپناه در اظهارکرد: کوی نفت‌خیز از مناطق بحرانی مسجدسلیمان به لحاظ آلودگی نفتی و گازی بوده است و به همین دلیل در جابه‌جایی‌ها این منطقه در اولویت قرار گرفت؛ در حال حاضر مشخص شده که صاحبان 310 واحد مسکونی جدید چه کسانی هستند.

وی افزود: هنوز این خانوارها در خانه‌های جدید خود ساکن نشده‌اند زیرا در خصوص اسناد خانه‌های جدید مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

ایزدپناه تصریح‌کرد: زمین خانه‌های جدید متعلق به ارتش است و مطابق قرارداد منعقد شده باید وزارت نفت پول زمین‌ها را به ارتش پرداخت کند اما هنوز پرداخت نشده است و ما پیگیر این موضوع هستیم که پول توسط نفت پرداخت شود.

فرماندار مسجدسلیمان عنوان‌کرد: به‌محض پرداخت پول زمین، اسناد به‌نام سازمان مسکن و شهرسازی صادر خواهد شد و این سازمان نیز هر خانه را به صاحبان جدید منتقل می‌کند.

وي در زمینه انتظارات شهروندان و مسوولان مسجدسلیمانی از دولت یازدهم خاطرنشان‌کرد: مابقی 1400 واحد از فاز نخست با پیشرفت 70 درصدی در حال ساخت است. کار ساخت تعطیل نشده و واحدها در حال ساخت می‌باشند. انتظار داریم در دولت جدید روند این پروژه ادامه یابد تا واحدها به‌طور کامل به بهره‌برداری برسند.

ایزدپناه ادامه‌داد: با توجه به این‌که ما باید 5 هزار خانوار از ساکنان مناطق‌آلوده را جابه‌جا کنیم علاوه بر فاز نخست فازهای دیگری باید انجام شود و امیدواریم دولت این مسایل را در دستور قرار دهد.

لازم به ذكر است بحث جابه‌جایی مناطق آلوده تقریبا از 24 سال پیش و از اوایل دولت سازندگی مطرح شد و در این دولت مصوبه‌ای به تصویب رسید که کل شهر مسجدسلیمان به دلیل وجود نفت و گاز جابه‌جا و تخلیه شود اما عملا در دوره هشت ساله دولت سازندگی هیچ اقدامی صورت نگرفت. بعد نوبت به دولت اصلاحات رسید. در این دولت هم موضوع جابه‌جایی شهر مسجدسلیمان به همان شکل مصوبه قبلی مطرح شد اما باز هم اقدامی در این زمینه برای شهر مسجدسلیمان صورت نگرفت.

با روی کارآمدن دولت نهم و دهم این مصوبه دوباره در دستور کار قرار گرفت اما نه به صورت مصوبه قبلی، بلکه تحت عنوان “جابه‌جایی و انتقال ساکنان مناطق‌آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان به منازل مسکونی جدید”. دولت نهم در جریان اولین سفر به استان خوزستان به این نتیجه رسید که نمی‌توان به‌راحتی 120 هزار نفر جمعیت اين شهرستان را جابه‌جا کرد و به همین دلیل این مصوبه یعنی “جابه‌جایی شهر مسجدسلیمان “را لغو و به جای آن مصوبه جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت و گاز را با اعتبار 120 میلیارد تومان مصوب کرد.

از این رو براساس ارزیابی‌های سازمان محیط زیست و شرکت نفت، پنج نقطه در مسجدسلیمان که شامل مناطق بحرانی و آلوده به نفت و گاز بود شناسایی و تعیین شد و منطقه سی‌برنج، پشت‌برج، کوی نفت‌خیز یا دره خرسون، حوالی چاه نفتي و نفتون به عنوان پنج منطقه آلوده شناخته شدند و بالاخره قرار شد در قالب طرحی 5 هزار خانوار ساکن در مناطق آلوده نفت و گاز به منطقه و خانه‌های جدید منتقل شوند. در شهرستان ستادی برای شناسایی مناطق‌آلوده تشکیل شد تا خانوارها برای استقرار در خانه‌ها ساخته شده، اولویت‌بندی شوند که براساس تصمیم این ستاد ساکنان کوی نفت‌خیز و پشت‌برج به ترتیب در اولویت قرار گرفتند.

این طرح در روند اجرا با مشکلات محلی و ملی همراه است که امیدواریم امسال این مشکلات حل شوند و شهروندان از بلاتکلیفی درآیند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.