• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 0
2

رييس مركز بهداشت خوزستان تشريح كرد: آخرين وضعيت ايدز در خوزستان

  • کد خبر : 1855
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸

 رييس مركز بهداشت، خوزستان را از نظر شيوع بيماري ايذر، در ميانه استان‌هاي كشور دانست و گفت: از سال 1366 كه اولين بار بيماري ايذر وارد كشور شد تا كنون از ميان 1866 بيمار خوزستاني HIV مثبت، 631 نفر وارد مرحله ايذر شده‌اند كه 422 نفر از آنها مرده و 209 بيمار در حال زندگي […]

 رييس مركز بهداشت، خوزستان را از نظر شيوع بيماري ايذر، در ميانه استان‌هاي كشور دانست و گفت: از سال 1366 كه اولين بار بيماري ايذر وارد كشور شد تا كنون از ميان 1866 بيمار خوزستاني HIV مثبت، 631 نفر وارد مرحله ايذر شده‌اند كه 422 نفر از آنها مرده و 209 بيمار در حال زندگي هستند.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- رييس مركز بهداشت خوزستان با بيان اين‌كه نبايد فكر كنيم روابط نامشروع و معضلاتي مانند اعتياد و ايذر در كشور وجود ندارند، گفت: در استان خوزستان از سال 81 تا كنون ميزان شيوع بيماري ايذر، در هر سال دو برابر سال پيش بوده است.

وي در ارتباط با ماهيت ويروس HIV اظهار كرد: ايدز عفونتي است كه بر اثر ويروس HIV ايجاد شده و موجب ايجاد نقص در سيستم ايمني بدن انسان مي‌شود.

وي ادامه داد: ويروس HIV زمينه را براي ابتلاي بيمار به عفونت‌هاي فرصت‌طلب (عفونت‌هايي كه در افراد عادي قابل درمان بوده و تهديد محسوب نمي‌شوند) و همچنين ايجاد سلول‌هاي سرطاني، فراهم مي‌سازد كه اين عامل، دلايل اصلي مرگ‌ و مير بيماران مبتلا به ايذر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: شخصي كه دچار ويروس HIV مي‌شود، بعد از مدتي كه متغير است و به سطح خدمات‌رساني بهداشتي جامعه بستگي دارد، وارد مرحله جديدي از بيماري به نام ايذر مي‌شود. در اين مرحله سيستم ايمني بيمار مختل شده و تا هنگام مرگ تنها چند ماه باقي مي‌ماند.

وي استان خوزستان را از نظر شيوع بيماري ايذر، در ميانه استان‌هاي كشور دانست و گفت: از سال 1366 كه اولين بار بيماري ايذر وارد كشور شد تا كنون از ميان 1866 بيمار خوزستاني HIV مثبت، 631 نفر وارد مرحله ايذر شده‌اند كه 422 نفر از آنها مرده و 209 بيمار در حال زندگي هستند.

رييس مركز بهداشت خوزستان عنوان كرد: ايذر بيماري بدون درماني است كه تمامي افراد جامعه را تحت خطر قرار مي‌دهد اما بعضي افراد با توجه به سبك زندگي كه دارند بيش از ديگران در معرض برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي و در نتيجه آن ابتلا به ايذر، قرار مي‌گيرند.

وي معتادان را يكي از گروه‌هاي در معرض خطر ويروس HIV دانست و اظهار كرد: هنگام استفاده از مواد مخدر تزريقي، معتادان خياباني در گروه‌هاي چند ده نفره جمع شده و اقدام به استفاده از يك سرنگ مشترك مي‌كنند؛ بدين صورت كه ابتدا پيشكسوت گروه، تزريق را انجام داده و با آسپيره كردن سرنگ، خون آلوده خود را وارد پيستون مي‌نمايد، با ادامه اين روال، در پايان تزريق، سرنگ به انواع عفونت‌هاي خوني از جمله HIV آلوده شده است.

علوي افزود: برخلاف باور عامه، تنها معتادان تزريقي نيستند كه در معرض ابتلا به HIV قرار دارند بلكه معتاداني كه مواد مخدر شيشه، كوكايين و كراك مصرف مي‌كنند نيز به علت حالت توهمي كه با مصرف اين مواد ايجاد مي‌شود از حالت طبيعي خارج شده و دست به رفتارهاي پرخطري  مانند تجاوز جنسي مي‌زنند كه امكان گرفتن و يا انتقال عفونت ايذر را ايجاد مي‌نمايد.

وي روابط جنسي را يكي از رفتارهاي پرخطر براي انتقال HIV‌ در مدت اخير دانست و تصريح كرد: در بهداشت پديده‌اي به نام پديده خاكستري وجود دارد، بدين معني كه افرادي هستند كه مانند پل رابط عمل كرده و عفونت را از عده‌اي گرفته و به عده ديگري انتقال مي‌دهند اين افراد همان مردان و زنان غيرپايبند به اصول اخلاقي و مذهبي هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز ادامه داد: شيوع بيماري ايذر از طريق روابط جنسي امري نگران‌كننده براي آينده جامعه است چرا كه وقتي زني آلوده مي‌شود عفونت را به فرزندش منتقل كرده و در واقع يك نسل آلوده شده است.

وي بر لزوم صدور كارت سلامت براي زنان خياباني تاكيد كرد و گفت: از آنجايي كه در كشور، زنان با رفتار پرخطر به صورت زيرزميني كار مي‌‌كنند، شناسايي و دسترسي به آنها مشكل بوده از اين رو اين زنان همواره يك عامل اصلي در انتقال ويروس HIV باقي مانده‌اند.

رييس مركز بهداشت خوزستان، از اقدامات مركز بهداشت استان براي بيماران مبتلا به ايذر به شناسايي اين افراد و معرفي آنها به مركز مشاوره رفتاري و همچنين تاسيس دو مركز گذري (DIC) در شرق اهواز يكي براي زنان و يكي مردان اشاره كرد و گفت: بنا است به زودي يونيت‌هاي دندان‌پزشكي در مركز مشاوره رفتاري يا دانشكده دندان‌پزشكي براي بيماران مبتلا به ايذر اختصاص مي‌يابد تا اين افراد بدون آسيب‌رساني به جامعه به صورت رايگان از خدمات دندان‌پزشكي بهره ببرند.

وي افزود: دولت به تنهايي نمي‌تواند تمامي مخارج بالاي بيماران HIV را تقبل نمايد بلكه بايد سازمان‌هاي خيريه مردم‌نهاد و NGOها در زمينه ايذر به فعاليت بپردازند. در حال حاضر برخلاف ساير استان‌ها، هيچ سازمان مردم‌نهاد فعالي در استان خوزستان در زمينه ايذر وجود ندارد.

علوي همچنين با اشاره به گران بودن داروهاي بيماران HIV بر لزوم قرار گرفتن اين افراد زير پوشش بيمه تاكيد كرد و گفت: تنها يك دوره يك ماهه درمان با داروهاي Anti HIV حدود 3 ميليون تومان هزينه دارد.

وي تصريح كرد: علي‌‌رغم اين‌كه در حال حاضر تمامي داروهاي بيماران HIV و ايذر رايگان هستند، اين افراد با توجه به سيستم ضعيف ايمني بدنشان نياز به پوشش بيمه‌اي براي ديگر بيماري‌ها نيز دارند اما در حال حاضر هيچ سازمان بيمه‌گري اين قشر را تحت پوشش نمي‌گيرد. البته بنا است كميته امداد امام خميني(ره) در اين زمينه اقداماتي صورت داده و بيماران HIV را بيمه نمايد.

منبع/ ايسنا

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.