• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 11773اخبار امروز : 1
2

کتاب «دانشنامه قوم بختیاری» اثر سریا داودی حموله منتشر شد

  • کد خبر : 7051
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

کتاب «دانشنامه قوم بختیاری» اثر سریا داودی حموله که به صورت دانشنامه موضوعی و رده ای و در ۲۰ بخش و ۱۰۵ تدوین شده، توسط انتشارات معتبر در ۹۵۰ صفحه و قیمت ۴۵ هزار تومان روانه بازار شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از ایبنانیوز، سریا داودی حموله، با اعلام […]

کتاب «دانشنامه قوم بختیاری» اثر سریا داودی حموله که به صورت دانشنامه موضوعی و رده ای و در ۲۰ بخش و ۱۰۵ تدوین شده، توسط انتشارات معتبر در ۹۵۰ صفحه و قیمت ۴۵ هزار تومان روانه بازار شد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از ایبنانیوز، سریا داودی حموله، با اعلام این خبر افزود: این اثر پیمایشی و اسنادی به صورت دانشنامه موضوعی و رده‌ای تدوین شده است، مجموعه مقالاتی است که ذیل عناوین بخش و فصل – و مشتمل بر ۲۰ بخش و ۱۰۵ فصل – پشت سر هم قرار گرفته اند.

سریا داودی گفت: در کتاب «دانشنامه قوم بختیاری» به تحلیل آیین، سنت، باورداشت ها پرداخت شده است. در این کتاب، فرهنگ، آداب، سنت و مناسبات قومی به روش جزنگارانه بررسی شده است.

داودی گفت: در این کتاب، خاستگاه نژادی، جغرافیای تاریخی، نمادها و نشانه های سنتی و فرهنگی بختیاری در بستری تاریخی مورد کنکاش قرار گرفته است. در این اثر پژوهشی، همچنین برای حفظ و صیانت از میراث معنوی و نمودهای فولکلور، به نمودهای شفاهی از جمله افسانه و متل، ادبیات قومی، نمودهای قالبی و موسیقی، آیین و سنت و باور داشت ها پرداخت شده است.
این پژوهشگر گفت: سنت های قوم بختیاری در عشایر کوچ نشین و یک جا نشین در طول زمان از یک موجودیت بکر برخوردار بوده و هستند و زمان نتوانسته است بر سنت های آیینی تاثیر مهلکی بگذارد.

وی در مورد انگیزه تحقیق چند ساله خود و پدرش – مرحوم نادر داودی حموله – که به تدوین این کتاب منجر شده است گفت: ریخت شناسی آیین های اعتقادی و باورهای قومی بختیاری از نوجوانی برایم جذابیت داشت. همچنان که در این پژوهش قوم نگاشتی، محور اصلی نوشتار تحلیل رفتار و اعمالی ست که علت‌های آیینی دارند. پس از دانشگاه با هم اندیشی پدرم به طور جدی شروع به جمع آوری فیش‌هایی راجع به قوم بختیاری کردم. به این امر یقین داشتم هر اندیشه‌ای که ثبت نشود به مرور زمان از بین خواهد رفت. داودی افزود: در تدوین کتاب دانشنامه‌ی قوم بختیاری راه پر پیچ و خمی را طی کردم؛ و امروز نتیجه‌ی سال‌ها کار مستمر پیش روی علاقمندان قرار گرفته است. هرچند پیشتر از این هم، گاهی گزیده‌ای از مقالات را در نشریات به چاپ مي‌‌رساندم؛ تا بازخورد مخاطب را راجع به تاریخِ فرهنگی قوم بختیاری ببینم. گفتنی است این کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در غرفه انتشارات معتبر ارائه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. خسته نباشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.