• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
14

«بلال خوان» پیشکسوت ایل بختیاری دار فانی را وداع گفت

  • کد خبر : 62891
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
«بلال خوان» پیشکسوت ایل بختیاری دار فانی را وداع گفت

رویش زاگرس: یکی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه بازفت از توابع استان چهارمحال و بختیاری که از او به عنوان یکی از آخرین بلال خوان های این منطقه یاد می شد، دار فانی را وداع گفت. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس، حسین قاسمعلی وند معروف به «مودال موری» از بلال خوان‌های پیشکسوت منطقه […]

رویش زاگرس: یکی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه بازفت از توابع استان چهارمحال و بختیاری که از او به عنوان یکی از آخرین بلال خوان های این منطقه یاد می شد، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس، حسین قاسمعلی وند معروف به «مودال موری» از بلال خوان‌های پیشکسوت منطقه بازفت استان چهارمحال و بختیاری درگذشت.

در دهه ۵۰ تا اواخر دهه ۶۰ «مودال موری» به همراه مرحوم سوزوار گندایی و سلبناز موسوی یک تیم سه نفره بودند که آخرین تیم بلال خوانان را تشکیل می‌دادند و اکنون با مرگ «مودال موری» آخرین نسل بلال خوانان نیز دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند پیشکسوت هیچ وقت هم در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرد اما در مجموعه منتشر شده موسیقی بختیاری مؤسسه ماهور که به همت پیمان بزرگ نیا پیش روی مخاطبان قرار گرفت، نمونه اجرای بلال خوانی او را می‌توان شنید.

«مودال موری» هر چند در هیچ جشنواره شرکت نداشت اما در میان ایل بختیاری به ویژه منطقه بازفت و مسجدسلیمان، کوهرنگ، فارسان و ایذه بسیار مشهور بود.

«بلال خوانی» یکی از ژانرهای مهم موسیقی آوازی در میان ایل بختیاری محسوب می‌شود.

«بلال خوانی» در اصل آوازی تغزلی است که به شرح احوال عشاق می‌پردازد؛ موسیقی که از قدمت دیرینه ای برخوردار است. در اصل بلال آواز پایه‌ای و اصلی ترین آواز در ایل بختیاری محسوب می‌شود. این در حالی است که عشایر ایل بختیاری نیز به خواننده «خونده گر» می‌گویند.

این آواز مهم و پرکاربرد در گذشته یا به صورت گلو به گلو یا همراهی نین لوی (نی لبی هفت بند) اجرا می‌شد.

بلال خوان ها نام عاشق را در ترجیح اشعار به‌کار می‌بردند و نوید بخش امید و زندگی بودند.

واژه «بلال» هم دربرگیرنده معانی مختلفی از جمله دلسوخته یا دل برشته و کباب شده و مجنون است. ضمن اینکه که چوبی به نام بلال هم هست که در منطقه قشلاق خوزستان یافت می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=62891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
  1. خدا رحمتش کنه. اواز و بلال خوانی یکی از کهن ترین سبک در بختیاری به شمار میرود . متاسفانه هیچ کدام از خوانندگان این سبک مورد توجه ارشاد قرار نگرفته و این سبک بصورت سینه به سینه انتقال پیدا کرده. و پیشکسوتان این عرصه یک به یک دار فانی را واداع میگن. انجمن موسیقی محلی بختیاری و کسانیکه افتخارشون به بختیاری بودنشون هست این عزیزان را حمایت کنن تا در یک مکان مطلوب صدا و اثار این عزیزان ثبت و ضبط شود

  2. روحش شاد

  3. روحش شادویادش گرامی
    زنده وجاویدبادایل سترگ بختیاری

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.