• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 0
7

مصوبه ویرانگری که بیش از هشت سال جنگ تحمیلی به مسجدسلیمان لطمه زد و یک سوال از استاندار خوزستان

  • کد خبر : 61759
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
مصوبه ویرانگری که بیش از هشت سال جنگ تحمیلی به مسجدسلیمان لطمه زد و یک سوال از استاندار خوزستان

رویش زاگرس/ محمدرضا مکوندی: طبق مصوبه کارگروه توسعه ریاست جمهوری دولت هاشمی در ابتدای دهه ۷۰ به بهانه نشت نفت و گاز در برخی مناطق شهر مسجدسلیمان هرگونه سرمایه گذاری و ساخت و ساز در کل مسجدسلیمان ممنوع و به این نتیجه رسیدند که شهر می بایست جابه جا شود.! هیچ منطق عقلانی پشت این […]

رویش زاگرس/ محمدرضا مکوندی: طبق مصوبه کارگروه توسعه ریاست جمهوری دولت هاشمی در ابتدای دهه ۷۰ به بهانه نشت نفت و گاز در برخی مناطق شهر مسجدسلیمان هرگونه سرمایه گذاری و ساخت و ساز در کل مسجدسلیمان ممنوع و به این نتیجه رسیدند که شهر می بایست جابه جا شود.!

هیچ منطق عقلانی پشت این مصوبه نبود، تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این مصوبه ارزیابی نشد چرا که چگونه امکان جابه جایی یک شهر بزرگ وجود داشته؟ با کدام اعتبار دهها هزار میلیاردی؟ در کدام اراضی دهها هزار هکتاری؟ آیا حتی در عالم خیال و توهم مسببان این مصوبه امکان چنین اقدامی وجود داشت ؟جواب قطعا منفی بود. با ابلاغ این مصوبه بیش از هشت سال دوران جنگ تحمیلی و بمباران مداوم مسجدسلیمان مظلوم به این شهر توسط وزارت نفت و وزارت مسکن خسارت زده شد و همچنان بر اجرای این مصوبه به عناوین مختلف اصرار می گردد. این مصوبه به معنای واقعی مسجدسلیمان را به خاک سیاه نشان :

۱-با ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز تجاری، مسکونی، اداری در دهه هفتاد آسیب جدی بر روند توسعه این شهر وارد شد. و شهر ازتوسعه بازماند.

۲- مختل شدن زندگی عادی شهروندان و بروز خسارات سنگین به املاک تجاری، مسکونی مردم با جلوگیری از صدور پروانه ساخت و ساخت و ساز عادی و…

۳-از بین رفتن امکان سرمایه گذاری در مسجدسلیمان و خرید ملک به علت ناامید کردن شهروندان از آینده این شهر و انتقال گسترده سرمایه از مسجدسلیمان برای خرید مسکن به اهواز، اصفهان و….

۴-افزایش چشمگیر مهاجرت شهروندان از مسجدسلیمان به علت ناامید کردن مردم از آینده این شهر

5- خودداری بانک ها از پرداخت هرگونه تسهیلات به بهانه جابه جایی شهر

6-منع ادارات و سازمان های دولتی از سرمایه گذاری برای احداث و نوسازی اماکن متبوع

این نتیجه یک مصوبه غیرمنطقی و نامعقول وزارت نفت و وزارت مسکن و کارگروه توسعه ریاست جمهوری وقت بود که این شهر را قفل و در مسیر نابودی قرار دادند.

با پیگیری های فراوان نماینده وقت دکتر امیدوار رضایی و تاکید بر تبعات مخرب این مصوبه ویرانگر مسجدسلیمان و اعتراضات مردم طرح ممنوعیت ساخت و ساز در کل مسجدسلیمان و جابه جایی شهر به علت ناتوانی مجریان از جابه جایی شهر  منتفی شد اما نهایتا دومین اقدام غیر کارشناسی باز هم آسیب جدی حیاتی بر پیکره توسعه مسجدسلیمان وارد کرد و در اقدام عجیب و غیر کارشناسی البته  بدون ارزیایی تبعات مصوبه قبلی که ظلم بزرگی در حق مسجدسلیمان بود با تقلیل طرح ممنوعیت ساخت و ساز از کل شهر به چند محله بزرگ و قدیمی اقدام شد، چرا که بعد از مشخص شدن زوایای مختلف و مخرب طرح مذکور و مشاهده عدم امکان جابه جایی یک شهر قدیمی با بیش از ۱۵۰هزار سکنه، طرح ممنوعیت ساخت و ساز به محلات هفتگانه نمره هشت،نمره یک، چاه نفتی، افرمبی، نفتون و سی برنج به مساحت ۳۰۰هکتار و در برگیرنده پنج هزار خانوار متمرکز شد. بازهم یک مصوبه غیر منطقی! دردسرهای فراوان ایجاد و روند عادی زندگی در این محلات  زندگی پنج هزار خانوار را مختل کرد. بر اساس این طرح جدید اماکن هزاران شهروند در سمت راست خیابان اصلی شهر از محله نمره هشت تا محله سی برنج در منطقه آلوده به نشت نفت و گاز قرار دارند! و اجازه ساخت و ساز ندارند و هرگونه سرمایه گذاری در این محلات ممنوع و سمت چپ همین خیابان فاقد آلودگی و اجازه ساخت و ساز دارند! کدام عقل سلیم می پذیرد منطق کارشناسی پشت این مصوبه باشد؟

 ایرادات اساسی این مصوبه:

اول:با چه مکانیزمی کارشناسان وزارت نفت و مسکن به این نتیجه رسیدند سمت راست اتوبان اصلی شهر از هنرستان شریف واقعی تا سی برنج به مساحت سیصد هکتار آلوده به نشت نفت و گاز است؟ و بنابراین سه هزار خانوار این مناطق اجازه ساخت و ساز ندارند و پروانه ساخت صادر نمی شود سرمایه گذاری ادارات خدماتی در این محلات ممنوع و ارزش سه هزار واحد مسکونی نابود شده است! و اما سمت چپ همین بلوار فاقد مشکل نشت نفت و گاز است ؟ کدام کارشناس عاقل و کاربلدی این نظریه برره ای غیر کارشناسی را که سال هاست مسجدسلیمان را فلج کرده می پذیرد؟

دوم: بر اساس این مصوبه منازل موجود در محدوده این طرح باید خریداری و جابه جا شوند در حالی که بودجه و ردیف اعتباری وجود ندارد!

سوم: برای جابه جایی سه هزار خانوار نیاز به صدها هکتار زمین است که در مسجدسلیمان به علت موقعیت خاص جغرافیایی کوهستانی وجود ندارد.

چهارم: اجازه ساخت و ساز و صدور پروانه ساخت به این سه هزار خانوار داده نمی شود یعنی نه پول برای خرید منازل است نه جایی برای جابه جایی مردم این محلات را ظلم قانونی وزارت نفت روا کرده است.

پنجم:متولی این پروژه ویرانگر مشخص نیست و هیچ دستگا ه دولتی عواقب آن را نمی پذیرد و متولی نیست

ششم: شهرداری در این مناطق اجازه صدور پروانه ساخت ندارد و از درآمدهای پیش بینی شده صدور پروانه ساخت و…محروم شده است.

هفتم: سه هزار خانوار این محلات محبور به ساخت وساز غیرقانونی  بدون نظارت قانونی و فنی  خطر آفرین هستند

هفتم : متضرر اصلی این طرح غیرکارشناسی هزاران خانوار محروم این محلات هستند که با این مصوبه غیرکارشناسی (خفت گیر)شده اند و زندگی اشان از ریل عادی خارج شده است.

هشتم: بخش عمده آلودگی هوای مسجدسلیمان به گاز از سیستم لوله کشی گاز ترش غیر استاندار بوده که نشت فراوانی داشته و این خطوط سال هاست با گاز کشی استاندارد جمع آوری گردیده و همچنین با انتقال تاسیسات نفتی به خارج از شهر آلودگی های گازی به حداقل رسیده است .

یک سوال از استاندار خوزستان:

با این اوصاف و خسارت های دو دهه این طرح ویرانگر به پیکره توسعه مسجدسلیمان چرا کارشناسان شما بر ادامه این طرح تاکید دارند.؟

نهایتا این طرح باید فقط به چاههای نفتی متروکه پلمپ شده آن هم نه هر چاهی بلکه  فقط چاههای متروکه متصل به مخزن نفت به اندازه محدوده یک نیاز عملیاتی احتمالی در صورت تامین اعتبار خرید منازل اطراف چاه نفتی پلمپ شده زنده محدود گردد.

انتظار از استاندار خوزستان و مناطق نفتخیز جنوب است با تسریع در لغو این مصوبه مخرب امکان توسعه قانونمند و ساخت و ساز در این محلات را فراهم کنند و به دو دهه رنج مردم این شهر پایان دهند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=61759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 3
  1. اینو که همه مردم می دونن عامل ده سال عقب ماندگی مسجدسلیمان دکتر رضایی بود. میخوای یجوری بگی رضایی رو تبرئه کنی.

  2. شهرمسجدسلیمان بخاطر تصمیمات نادرست مسئولین شهر،دچارمشکلات زیادی نظیرزیرساخت ها،اشتغال زایی،ومهاجرت مردم این شهربه اصفهان شده، ومناطق آلوده به نفت وگازخالی ازسکنه شده،وانجاشده محل زندگی معتادان،وجودجانوران سمی، و…فقط ناجی می خواهد.

  3. با سلام اتفاقا برعکس نظرات دوستان محترم مردم نیازی به سوپرمن نباید داشته باشند.خودمردم توان بیشتری دارند برای هرکاری .اما فقط مشکلات مربوط به زمین نیست .با ربع مواد منفجره در احداث یک تونل میشود کوهی را صاف کرد برای ساخت.مهم این است چطور در همین مناطق برق میکشند و گاز و کانال ولی مردم نمیتوانند بازسازی کنند و یا نوسازی واصلا چرا سند ندارند و این هم به کنار باورمیکنید حتی پلاک شهرداری و کدپستی و آدرس ها هم اکثر محلی و اشتباهست .حالا چگونه یکنفر فقط میتواند همه این کارهای به ظاهر ساده وکوچک ولی مهم را حل کند..حتنا بین شهروندان عده ای دلسوز و واقعی وجود داردکه هم باهوش باشند وهم آینده نگر و هم متخصص وباتجربه و تعدادی ریش سفید بزرگ با حمایت همه شهر و ادارات این گره ها را بازکنند .مشکلات ما درون شهر حل میشود نه در هیچ جای دیگر.با تشکر از برادر مکوندی و اصحاب این رسانه جهت انتشار .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.