• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
2

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان:
مطابق بررسی های صورت گرفته حدود ۸۰۰ اثر در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شده است که از این مجموعه تنها ۱۸۰ اثر در فهرست آثار فاخر ملی به ثبت رسیده است/ ۴ اثر ملی مسجدسلیمان که در حوزه ارتش قرار دارند در صورتی که به آنان رسیدگی نشود احتمال تخریب این آثار مهم فرهنگی وجود خواهد داشت

  • کد خبر : 59768
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
<span style='font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;font-stretch:normal;font-size:9px;color:#666666' title=''>رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان:</span><br><span style='font-family:ST;font-size:14px' title=''>مطابق بررسی های صورت گرفته حدود ۸۰۰ اثر در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شده است که از این مجموعه تنها ۱۸۰ اثر در فهرست آثار فاخر ملی به ثبت رسیده است/ ۴ اثر ملی مسجدسلیمان که در حوزه ارتش قرار دارند در صورتی که به آنان رسیدگی نشود احتمال تخریب این آثار مهم فرهنگی وجود خواهد داشت</span>

مطابق بررسی های صورت گرفته حدود ۸۰۰ اثر در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شده است که از این مجموعه تنها ۱۸۰ اثر در فهرست آثار فاخر ملی به ثبت رسیده است/ ۴ اثر ملی مسجدسلیمان که در حوزه ارتش قرار دارند در صورتی که به آنان رسیدگی نشود احتمال تخریب این آثار مهم فرهنگی وجود خواهد […]

مطابق بررسی های صورت گرفته حدود ۸۰۰ اثر در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شده است که از این مجموعه تنها ۱۸۰ اثر در فهرست آثار فاخر ملی به ثبت رسیده است/ ۴ اثر ملی مسجدسلیمان که در حوزه ارتش قرار دارند در صورتی که به آنان رسیدگی نشود احتمال تخریب این آثار مهم فرهنگی وجود خواهد داشت / ارتش مکلف است حفاظت و مرمت این ۴ اثر را تقبل کند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است…

رویش زاگرس: رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان می گوید ۴ اثر ملی مسجدسلیمان که در حوزه ارتش قرار دارند در صورتی که به آنان رسیدگی نشود احتمال تخریب این آثار مهم فرهنگی وجود خواهد داشت.

ایوب سلطانی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان در گفتگو با پایگاه خبری رویش زاگرس با اعلام این خبر افزود: فروشگاه ارتش(استور)،قلعه خوانی چهاربیشه، باشگاه کاوه و ایستگاه پمپاژ گدار که یا ثبت ملی شده اند و یا در آستانه ثبت شدن قرار دارند به دلیل عدم رسیدگی توسط ارتش در آستانه تخریب قرار گرفته اند.

سلطانی ادامه داد: برابر با ماده ۱۳، دستگاههای اجرائی و نهادها مکلفند هزینه های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی – فرهنگی و فهرست های ذی ربط مربوط به آثار در اختیار و یا در حیطه موضوع تخصصی همان دستگاه را از محل اعتبارات خود تأمین کنند. این اعتبارات در چهارچوب ضوابط قانونی سازمان هزینه می شود. بر این اساس ارتش مکلف است حفاظت و مرمت این ۴ اثر را تقبل کند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است…

ایوب سلطانی در ارتباط با راه اندازی پایگاه منظر فرهنگی مسجدسلیمان نیز گفت: منظر فرهنگی مسجدسلیمان یا مسجدسلیمان فرهنگی با گستره و وسعتی در حدود ۷۷۱۲ کیلومتر مربع را می توان به عنوان حلقه ارتباطی و کانون برهمکنشهای فرهنگی تمدن های ساکن در دشت های پست با دره های کوهستانی دانست، و به عنوان محدودهای بینابینی، زیست بومی مستقل از نوع فرهنگ های کوهپایه ای را ظاهر می سازد. بنابراین با نگاهی به اهمیت این منطقه، نیاز است چشم اندازی روشن از پژوهش های باستان شناسی مانند کاوش ها، بررسی های دقیق و روشمند و مطالعات میان رشته ای را برای این منطقه مدنظر قرار داد. وی ادامه داد:

پایگاه مسجدسلیمان مشتمل از دو بخش فرهنگی و صنعتی می باشد که بخش فرهنگی آن: شامل صدها اثر تاریخی ارزشمندی از جمله: معبد بردنشانده، معبد سرمسجد، معبد کلگه زرین، مجموعه تپه های گلگیر، صفه قلعه بردی، صفه های بتوند و ۱۸ نگارکند تنگ بتا، سوزتینا، تاراز، ̓ سوسن سربازار، ̔ منار، درویش احمد، کمفه، موری، چوزه و..( و شامل ۸ کتیبه تاریخی)چلو، نگین، بنه وار،بابااحمد، سوسن، و… می باشد.

سلطانی ادامه داد: مطابق بررسی های صورت گرفته حدود ۸۰۰ اثر شناسایی شده است که از آن مجموعه ۱۸۰ اثر در فهرست آثار فاخر ملی به ثبت رسیده است.

در بخش آثار صنعتی نیز باید گفت: کشف نفت در این گستره جغرافیایی، جدا از بنیان شهرنوین مسجدسلیمان به عنوان یک شرکت شهر صنعتی، دست آوردهای تاریخی بزرگی نیز به دنبال داشته است که از جمله می توان به تاسیس واحدهای صنعتی، تجاری، تفریحی، ورزشی، سیاسی و درمانی در ایران و خاورمیانه اشاره کرد. این آثار که قدمت آن ها امروزه بیش از یک قرن می باشد به همراه برخی دیگر جز اولین ها ایران و خاورمیانه محسوب می شوند. بر همین مبنا می توان مسجدسلیمان را دروازه گذر از سنت به مدرنیته و شروع رنسانس صنعتی خاورمیانه دانست.

رئیس پایگاه منظر فرهنگی مسجدسلیمان ادامه داد: این شهر با وجود بیش از ۸۰ اثر غیر منقول جز اولین های صنعتی در ایران و خاورمیانه می باشد که به طور مختصر به اولین چاه نفت، کارخانه برق، پالایشگاه، فرودگاه، تصفیه خانه، باشگاه های فرهنگی، استادیوم ورزشی، بیمارستان و.. اشاره کرد.

مضاف بر این شرکت شهر مسجدسلیمان، هفتکل، عنبر با دارا بودن ۴۰۰ هکتار بافت تاریخی از محدود شهرهای دارای بافت ارزشمند محسوب می شوند. بر همین مبنی مطالعات ثبت بافت تاریخی مسجدسلیمان با گستره ۳۰۶ هکتار بنا بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور توسط پایگاه منظر فرهنگی و صنعتی مسجدسلیمان تهیه و بزودی جهت اجرا به دستگاههای مربوطه ابلاغ می گردد به تعبیری با داشتن ظرفیت های غنی فرهنگی و صنعتی این شهر به عنوان یک ‘شهر موزه بزرگ تلقی می شود..

وی در ارتباط با رسالت پایگاه منظر فرهنگی و صنعتی مسجدسلیمان نیز گفت: حفاظت، پژوهش، معرفی، ساماندهی و مرمت این ظرفیت های بالقوه است. وی گفت: پایگاه ملی مسجدسلیمان در خردادماه سال گذشته به عنوان پایگاه منظر میراث فرهنگی و صنعتی تصویب و ابلاغ گردید که تصویب و ابلاغ این پایگاه مهمترین دستاورد حوزه فرهنگی و تاریخی حوزه طی چند دهه گذشته مسجدسلیمان بزرگ محسوب می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان ادامه داد: در راستای معرفی همین شهر موزه هم اکنون پروژه تهیه و نصب تابلوهای گردشگری سطح شهر موزه مسجدسلیمان انجام شد. این تابلو ها جزیی از اولویت های کاری پایگاه منظر فرهنگی و صنعتی مسجدسلیمان بود که با مطالعه بسترهای مورد نیاز گردشگر با مشارکت موزه های نفت مسجدسلیمان تهیه و تامین گردید.

تامین اعتبار این پروژه توسط پایگاه صورت گرفت و در دو فاز اجرایی که فاز نخست آن در حال اجراست و فاز دوم آن تهیه و نصب تابلوهای سنگی همگن با محوطه ست که هم اکنون کار در مرحله نهایی ست و تا پایان ماه در محوطه ها نصب خواهد ش . تابلوهای راهنمای گردشگری به صورت تابلوهای چند وجهی بین شهری، شهری و محوطه ای است که به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شدند.

سلطانی گفت: حدود بیست محوطه شاخص دارای تابلو معرفی خواهند شد و بیش از شصت تابلو شهری و بین شهری در مرحله نصب قرار دارند و اقدام بعدی ما برای محوطه ها تهیه مبلمان، سرویس های بهداشتی استاندارد، ایجاد مسیرهای گردشگری سواره و پیاده سازی و… می باشد…

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=59768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.