• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11777اخبار امروز : 0
3

بیم ها و امیدها در پی انتصاب فرماندار جدید مسجدسلیمان
با تدبیر، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید/ ردای مدیریت بر تن برخی از مدیران شهرستان بسیار گشاد است

  • کد خبر : 58347
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

رویش زاگرس/ محمدرضا کرمزاده:دومین مسجدسلیمانی در طول یک ده گذشته خود را به کرسی نماینده عالی دولت در شهر اولین ها رساند. در آخرین جلسه شورای اداری مسجدسلیمان در سال ۱۴۰۱ پیمان ملایی به عنوان دومین فرماندار در مسجدسلیمان معارفه گردید. پیمان ملایی که از کارمندان شرکت نفت مسجدسلیمان بوده و پیش از این در کارنامه […]

رویش زاگرس/ محمدرضا کرمزاده:دومین مسجدسلیمانی در طول یک ده گذشته خود را به کرسی نماینده عالی دولت در شهر اولین ها رساند. در آخرین جلسه شورای اداری مسجدسلیمان در سال ۱۴۰۱ پیمان ملایی به عنوان دومین فرماندار در مسجدسلیمان معارفه گردید.

پیمان ملایی که از کارمندان شرکت نفت مسجدسلیمان بوده و پیش از این در کارنامه خود مسئولیت هایی از جمله ریاست ترابری، روابط عمومی و خدمات مهندسی این شرکت را بر عهده داشته است. وی همچنین در دو مقطع به عنوان شهردار مسجدسلیمان برگزیده شد. اکنون که شاهین بخت و اقبال برای بار سوم برشانه های جناب مولایی نشسته است،بیم ها و امیدهایی در افکار عمومی قد کشیده است.

انتصاب پیمان ملایی به عنوان فرماندار جدید مسجدسلیمان در حالی اتفاق افتاد که رضایی فاضل یک سال و یک روز کرسی هدایت فرمانداری مسجدسلیمان را به عهده گرفته بود. رضایی فاضل در این مدت کوتاه در مباحثی همچون اغتشاشات، حاشیه اتفاق متروپل آبادان و ایستادگی در مقابل برتری برخی عزل و نصب هایی که رنگ بوی فساد داشتند و سامان دهی سهم مسئولیت اجتماعی کارنجات موفق عمل کرد.

فرمانداری مسجدسلیمان در چند سال گذشته دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاده است به گونه ای که عملکرد برخی فرمانداران بسیار ضعیف و برخی متوسط و برخی هم علاقمند به پیش بردن امور داشتند اما شاید فرصت کافی پیش روی آن ها قرار نگرفت. به جز انگشت شماری از مجموع ادوار فرماندارانی که راهی این شهر شدند مابقی هیچ گاه نتوانستند در سطح انتظارات مردم ظاهر شوند. برخی از آن ها بیش از این که در فضای واقعی خدمت باشند غرق در فضا و بستر مجازی بودند.

یکی از چالش های پیش رو فرمانداران عدم شناخت کافی از مسجدسلیمان و دستجات و گروه های سیاسی و اجتماعی آن بود. لذا جهت دستیابی به شناخت کامل از اوضاع و احوال ناچارا متوسل به مشاورین نااهل می شدند که یا از سلامت لازم و کافی برخوردار نبودند و یا بیش از حد اهل رفاقت و گعده های شبانه بودند که به صلاح شهر و شهروندان نبود… ضمن یک خوشامد گویی صادقانه به فرماندار محترم جهت انجام وظیفه برخی از انتظارات پیش رویتان را با این قلم شکسته در همین ابتدای راه تقدیم می کنم امید است مفید واقع گردد:

جناب آقای فرماندار اکثریت غالب شهروندان از شما انتظار دارند:

۱-در بیان مشکلات شهرستان هرگز دچار لکنت زبان نشوید و همواره با صدای بلند و با شجاعت و جسارت تمام مظلومیت و محرومیت مسجدسلیمان را فریاد بزنید و درهر محضر و محفلی که لازم باشد پرده از روی این همه محرومیت و عقب افتادگی عمرانی مثال زدنی بردارید و نگران خم ابروی این و آن نشوید.(مانند ریاست محترم دادگستری که در چندین جلسه در حضور مسئولان استانی و کشوری از مشکلات این دیار گفتند و قابل تقدیر بوده است)

 ۲- مردم از شعار و گفتار درمانی خسته شده اند و تشنه عملگرایی اند، شاید بتوان چند صباحی با گفتار درمانی و شعارهای زیبا امیدهای کاذبی ایجاد کرد اما به وقت قضاوت مردم آن چه را که تحقق پیدا کرده است می پذیرند. بدون شک شما نمی خواهید این ایستگاه آخرتان باشد و اهداف بزرگ تری را مدنظر خود دارید…

۳- انتظار است جلسات شورای اداری شهرستان هدفمند تر شود و در نهایت خروجی آن به نفع مردم، عمران و آبادانی شهر باشد،شرایط و بستری فراهم کنید که شورای اداری فراتر از یک دورهمی ماهیانه و امضا زدن زیر چند مصوبه بدون ضمانت اجرا باشد. متاسفانه در جلسات شورای اداری اکثرا مسئولین به یک دیگر نان قرض می دهند، از مسئولین گزارش کار بخواهید نه گزارش نویسی، بطور مثال اگر اداره آب مدعی حل مشکل کم آبی می شود، به صورت میدانی در برخی محلات بدون هماهنگی قبلی مراجعه کنید و از خود مردم جویا شوید، اگر مدیر برق مدعی گسترش روشنایی محلات می شود هنگام غروب در محلات حاضر شوید، اگر جناب شهردار مدعی خدماتی می شود خود راسا در دل محلات حاضر شوید تا از نزدیک ببینید خورده زباله ها کوچه و پس کوچه های شهر را تصرف کرده اند، در آخرین ساعات وقت اداری به ادارات مراجعه کنید تا متوجه شوید نحوه خدمات در چه سطحی است، مانند یک ارباب رجوع در ادارات حاضر شوید تا شاهد کار شکنی و موانع تراشی و بهانه گیری های نابجا برخی کارشناسان ادارات باشید…

۴-بدون تعارف باید عنوان نمود ردای مدیریت بر تن برخی از مدیران شهرستان بسیار گشاد است. برخی مدیران ادارات نه تنها در بهبود اوضاع شهرستان هیچ حرکت و برنامه ای ندارند بلکه موانعی هم ایجاد می کنند. نه تنها برای این انقلاب و آرمان های آن رویشی نداشته اند بلکه روزانه با برخوردهای نامناسب ریزش هایی هم دارند، موتور خاموش و باطری ضعیف را می شود با هل دادن روشن کرد اما برخی از اساس بدون باطری اند و هر چه بیشتر هل بدهید و تلاش کنید کمتر نتیجه می گیرید. و البته مدیرانی هم هستند که در بدترین شرایط پای کار شهروندان هستند(بطور مثال جناب فرجی ریاست محترم اداره تامین اجتماعی که با دست شکسته ایام پایانی سال به جای استراحت در منزل در محل کار خود حاضر بوده و یا جناب مهندس احمدی ریاست اداره برق، معاونین محترم فرماندار آقایان قنبری و جهان بین در همه ساعات پاسخگو و پای کار مردم است…) انتظار است در بین مسئولین با کسی عهد اخوت نداشته باشید و بدون فوت وقت عذر مدیران ناکارآمد را بخواهید. هر جا هم نیاز بود از پشتوانه مردمی و اصحاب رسانه کمک بخواهید، نظارت جامع و کامل بر نحوه ارائه خدمات و هزینه کرد اعتبارات ادارات به خصوص ادارات خدمت رسان در راس آن ها شهرداری حلقه مفقوده ای است که به همین واسطه سال هاست علی رغم اختصاص میلیاردها بودجه اتفاق خوشایندی در این شهر را شاهد نبوده ایم متاسفانه حیف … و پرتی اعتبارات در این شهرستان بسیار بالاست آنچه که از شما انتظار است عملکرد و تامین و تخصیص و هزینه کرد اعتبارات، ادارات را در اتاق های شیشه ای بکشانید تا مسیرهای ساخت و پاخت های مرسوم قبل از این حذف شود. مواظب آفت رفیق بازی، طایفه گرایی و توصیه های ناصواب این و آن باشید،(آفتی که در دیار ما بسیار پررنگ است)حسن شما در مقایسه با یک فرماندار غیر بومی در این است که از شناخت لازم و کافی برخوردار هستید و می توانید از همین اولین روزها از مدیران کل خواستار عزل مدیران ناکارآمد شوید، به شرطی که در دام تعارف و دوستی ها و توصیه های نابجا قرار نگیرید و هوشیار باشید که با راه اندازی شو و گزارش های کاذب ذهن و فکرتان را از مسیر اصلاحات دور نکنند. (بطور مثال مدیر داشته ایم که مجرد بودن آن به کنار، منزل پدری اش اهواز…اگر ساعت ۹ با کلی تماس و پیام در محل کار خود حاضر می شد باید خدا را ممنون بود- مدیر داریم به قول خودش حاضر به پذیرش ریسک نیست… مدیر داشته ایم که در جواب ارباب رجوع عنوان می کند همین که هست…مدیر داشته ایم به جای این که در صدد راهی برای تحقق شعار سال و فرامین رهبری (رشد و رونق تولید)باستناد برخی قوانین پوسیده خود مانعی تولید بوده است،مدیر داشته ایم در مدت یک هفته ای که سرپرست اداره ای بوده با گستاخی تمام اقدام به استخدام ۵۷ نفر بصورت غیر قانونی آن هم از جنس فامیلی و توصیه ای نموده (یکی از آن ها خواهر خانم آقا بوده… ) اگر چه جلوی جذب آن ها گرفته شد اما شایسته تر این بود اراده ای انقلابی به میدان می آمد – و انتظار می رود شورای محترم تامین قاطعانه بر این داستان استخدامی ها رفاقتی ورود کند  و برای یکبار هم که شده جلوی این رویه غلط را بگیرد، تا ضمن درس عبرت در آینده نفر دومی اجازه همچون گستاخی و دست درازی به بیت المال را به خود ندهد که این حرکت نمونه بارز تصرف در بیت المال بوده است .

جناب فرماندار با وجود برخی مدیران موتور خاموش و بدون برنامه مسیر خدمت سرعت نمی گیرد مگر این دست مدیران از قطار مدیریت شهری بدون تعارف پیاده شوند ،قبل از این که گرفتار دوستی با آنان شوید.

۵- جناب مهندس ملایی فرماندار عزیز از شما انتظار کتابت و قضاوت نداریم از شما می خواهیم یک فرماندار جهادی، انقلابی در تراز جمهوری اسلامی و آرمان های امام و شهدا باشید و بمانید. معمولا برخی افراد در نیمه دوم عمرشان تا حدودی محافظه کار و عافیت طلب می شوند، البته با پیشنه ای که از شما سراغ داریم انشالله در خصوص شما صدق نخواهد کرد. انتظار است در همه حال در کنار مردم و پاسخگو به آنان باشید، با تدبیر، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید. از مسئولین بخواهید خود را پاسخگوی مردم بدانند برای مردم رگ گردن چاق نکنند، مردم را در عمل ولی نعمت خود بدانند. از طرق مختلف و متفاوت در حضور مردم از مسئولین گزارش کار بخواهید (تریبون آزاد بگذارید، جلسه در محلات و مساجد برگزار کنید، در شورای اداری از خبرنگاران خواستار اعلام مشکلات باشید…) تا مردم امیدوار شوند، ارزیابی واقعی را از خود مردم  و اصحاب رسانه جویا شوید.

۶- سرگرم و غرق در جلسات روزانه و دوره ای تقریبا بی اثر نشوید- چند مشکل و‌ گره اساسی شهر و شهروندان را انتخاب کنید و به عنوان هدف اصلی در کنار سایر وظایف روزانه برای تحقق آنان جدی تر از گذشته پای کار باشید. به طور مثال سال‌هاست تحقق پروژه های مهمی همچون جاده میانبر مسجدسلیمان به اهواز، جاده کمربندی مسجدسلیمان، (برای پایان دادن به این همه مرگ و میر بین جاده ای)- رسیدگی به وضعیت شهرک صنعتی مسجدسلیمان، پیگیری راه اندازی فاز دوم کارخانه سیمان، راه اندازی فاز دوم کارخانه آلومینیوم، پیگیری راه اندازی پتروپالایش بختیاری، تحقق طرح پنج هزار و پانصد هکتاری اراضی کشاورزی رهبر معظم انقلاب… می تواند تا حدود قابل توجهی از فشار بیکاری در جامعه را کاهش دهد و بستر کاهش معضلات اجتماعی را فراهم کند.

راه اندازی فرودگاه مسجدسلیمان و سرعت بخشیدن به شعار چهل ساله حل مشکل آب شرب و حل معضل فاضلاب، زیبنده نیست هنوز آب رسانی به برخی محلات و مناطق به وسیله تانکر صورت می گیرد و برخی محلات یک روز در میان آبگیری دارند و بخشی از محلات آبگیری با افت فشار مواجه است، ارتقا سطح بهداشت و درمان شهرستان و سر سامان دادن به وضعیت نامناسب و اَسَفبار عمران شهری، پروژه های نیمه راکد همواره جزو خواسته ها و مطالبات مردم از فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان بوده است.

(اگر چه یاد آور می شوم که در طی سه ساله اخیر تلاش های مضاعف و بی شائبه ای در جهت تحقق موارد مذکور به صورت زیر ساختی و اصولی توسط نماینده تلاشگر شهرمان صورت گرفته است و برخی و بهتر است عنوان‌کنم اکثریت موارد مذکور تا چند قدمی بهره برداری رسیده اند و یا موانع دست و پا گیر اداری آنان حل و فصل شده است و موافقت های لازم اخذ گردیده و بطور خلاصه شما در بالا دست با توجه به پیگیری های مستمر جناب دکتر ورناصری مشکل آنچنانی نباید داشته باشید.) لذا با پای کار آمدن یک فرماندار جهادی و توانمند و دلسوز می توان با تغییر و تحول مدیران در بدنه مدیریت شهری تحقق این امور را سرعت ببخشد- معمولا برای دستیابی به اعتبارات و گره گشایی از برخی مشکلات نیاز است در سه جبهه پایین دست، میان دست و بالاست افراد کار آزموده ای قرار گرفته باشند که به شکرانه این انتخاب خیلی از کارشناسان بر این باورند این حلقه شکل گرفته است.

۷- انتظار است جامعه خبرنگاران را فراتر از انعکاس اخبار و گزارش عملکردتان ببینید،شرایط و بستری مهیا کنید که هیج کدام از اعضای شورای اداری و مسئولین ادارات برای خود حاشیه امنی فراهم نکنند. جناب فرماندار از نقد هراسی نداشته باشید بدون شک در سایه نقد است که جامعه رشد و ترقی خواهد کرد، اجازه ندهید خط و قلم و دلسوزی خبرنگاران که تنویر است به تشویش تعبیر و تفسیر شود. یکی از راه های پیشگیری از فساد نقد است، اکثریت اعضای جامعه خبرنگاران می توانند پل ارتباطی صادقی بین شما و مردم باشند. جناب فرماندار امید است از آن دسته فرماندارانی نباشید که اصرار بر پنهان کردن واقعیت ها از نگاه مردم دارند، چرا که هیچ کشور و دیاری با پنهان کردن واقعیت توسعه پیدا نکرده است…

موضوع سوت زنی تخلفات مسئولان توسط شهروندان و همچنین گشت ارشاد مسئولان را که مورد تاکید ریاست محترم جمهوری است پررنگ تر از گذشته ببینید.

۸- یکی از شاخصه های مهم که در مسیر سرعت بخشیدن به خدمت در مدیریت شهری اثر گذار است، همسویی و هماهنگی فرماندار با نماینده …شهرستان است، که با انتخاب و انتصاب جنابعالی این مهم رخ داده است،لذا انتظار می‌رود بعد از این شاهد هماهنگی و تسریع در انجام امور و اهتمام ویژه در جهت پیگیری و حل مشکلات اساسی شهرستان باشیم.

۹- جناب مولایی خود حضرتعالی از بدنه وزارت نفت هستید و بهتر از هر نگارنده ای می دانید که این وزارت خانه بیش از ۱۲۰ سال محرومیت به این مرز بوم بدهکاری دارد. سال ها به جهت کوچک بودن آدم ها و نگاه آنان مطالبه از نفت را در حد چهار درهم و دینار تقلیل و کاهش داده اند، کار را بجایی رسانده اند که به کمک و هم یاری در برگزاری مراسمات ملی و مذهبی و توزیع چند صد و هزاری سبد معیشتی و خرید جهت سطل زباله… قانع می شویم لطفا سطح توقعات و مطالبه از این وزارتخانه را به معنای واقعی بالا بکشید و شاید برخی مدعی شوند در یکی دو سال اخیر مبالغی چند صد میلیاردی تحت عنوان آلایندگی پرداخت شده است،بله فرمایش این عزیزان حقوق بگیر نفتی درست اما بدهی نفت به این دیار خیلی فراتر این ارقام است… ببینید فرایند تولید و فروش نفت کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس را به چه نقطه ای از لحاظ عمرانی و آبادانی رسانده است ان وقت مهد تولید و فوران نفت مسجدسلیمان و این استان در چه شرایطی است. نفت به تک تک این مردم و به وجب به وجب این سرزمین بدهکاری دارد، خدمات نفت باید شامل حال تمام محلات و عموم مردم این شهرستان بشود نه فقط شامل چند محله و منطقه شرکتی نشین و مستخدمین رسمی خود…

نکته دیگری که تا حدودی دارای اهمیت است تعیین تکلیف تیم نفت است، واقعا چرا نفت از حمایت تمام و کمال از این تیم دریغ می کند‌ و در مواقع تزریق بودجه دست به عصا می شود …انتظار است با توجه به این مهم که خود جنابعالی چند صباحی در هئیت مدیره این تیم بوده اید و از مشکلات جاری و ساری این تیم که منتهی به رسیدن به پرتگاه سقوط به لیگ دسته یک شده است اطلاع دارید با یک برنامه ریزی ضمن تقویت و پیشگیری از این اتفاق تلخ بشوید.

۱۰- جناب فرماندار همان گونه که در چند سطر پیش آورده شده مشکل اول شهرستان معضل و نرخ بالای بیکاری است که با وجود کارخانجات سیمان‌ آلومینیوم، پتروشیمی و سایر پتانسل های نباید این شهرستان مشکلی در این سطح در دل خود جایی داده باشد- از فرصت های پیش آمده بهره کافی برای جوانان این شهرستان گرفته نشده است، یکی این که بعضا در پروژه های مذکور متاسفانه از سوی متولیان نظارت کوتاهی و کم‌لطفی صورت گرفته است و جمعیت قابل توجهی نیروهای غیر بومی جذب شده است و دوم اراده ای در جهت تحقق فازهای تکمیلی این دست صنایع که می تواند طناب دار بیکاری که به گردن جوانان این شهر تنگ شده است باز کند، دقت بفرمایید کارخانه سیمان علی رغم مهیا بودن اکثر تجهیزات مورد نیاز بیست سال است که چشم به راه فاز دوم آن هستیم، در سال گذشته علیرغم پیگیری های انجام شده سرمایه گذار به دلایل واهی حاضر به پای کار آمدن نشده است، در حالی که سرمایه گذار روزانه و ماهیانه میلیاردها تومان دارد از خاک این سرزمین پول پارو می کند، باید با اهرم های لازم و کافی او را پای کار فاز دوم آورد- آلومینیوم کاوه-  بنیاد مستضعفان با توجه و به توان و قدرت سرمایه گذاری و از طرفی به استناد شرح وظایف خود محرومیت زدایی و توسعه پایدار به راحتی می توانست سطح سرمایه گذاری این کارخانه را به کارخانه ای همچون لامرد برساند که چند هراز ایجاد شغل پایدار نماید، باید وارد مذاکره بیشتر با مسئول این بنیاد شد و بستر سرمایه گذاری در کارخانه موجود و سایر امور را فراهم نماید- فاز دوم پتروشیمی (پترو پلایش) نباید در حد شعار باقی بماند. سهام دار کلان شستا باید پای کار بیاید و در اولین فرصت کار را شروع کند… و موارد پراکنده دیگری همچمون تحقق طرح پانصد وپنجاه هزار هکتاری اراضی آبی رهبر معظم انقلاب و طرح شیلات که نیازمند برنامه و ورود فراتر از قاعده و قوانین دست و پا گیر است. باید انقلابی و جهادی پای کار آمد…

جناب آقای فرماندار ناگفته های فراوانی برای مطرح کردن است اما می گذاریم و می گذریم… جناب مهندس مولایی امید داریم با عملکرد خود نشان دهید که با برنامه و هدف آمده اید، اگر می خواهید همچنان همان ملایی پاکدست و خوش قلبی که می گویند باقی بمانید باید مقابل فسادها و زیاده خواهی ها بایستید و شبانه روز با فکر و برنامه در جهت تحقق حقوق بر زمین مانده این سرزمین که برخی از آن ها برشمرده شد با روحیه جهادی و انقلابی گام های استواری بردارید زمان بیش از آن که تصور کنیم با سرعت می گذرد. انشالله سال پیش رو سال پیشرفت و توسعه این شهرستان خواهد بود…

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=58347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 10
  1. متن جالبی بود۔ شفاف و بی پردہ بہ بیان مشکلات و معظلات پرداخت ولی نا گفتہ نماند کہ برای برطرف کردن این مشکلات و گرفتاری ھا نیاز بہ یہ مدیریت بسیار قوی۔ با تفکر آیندہ نگری و انعطاف پذیری در سطح تمامی مدیران دستگاہ ھای دولتی و خصوصی و خصولتی شھرستان و استان ھست۔

  2. مطلب خوبی بود اما متاسفانه انقدر طولانی بود که ادم خسته میشه تا پایان آن ر دنبال کند

  3. همه کارها رو که فرماندار باید انجام بده پس این وسط اقای نماینده چکاره است؟!

  4. جناب مهندس کرمزاده
    مثال قدیمی یک سوزن به خودمان یک‌جوال دوز به مردم را یادتان هست
    به آن عمل کنید

  5. منتقد خود باید بی طرف باشد. در جایی که گفته شده نماینده تلاشگر شهر… از این بی طرفی عدول کرده است….

  6. به اعتقاد من بیشتر این مسائل که آقای کرمزاده نوشته اند را نماینده باید دنبال کند و از حیطه فرماندار خارج است که متاسفانه نماینده محترم نتوانست به وعده هایی که پیش از انتخابات داده بود عمل کند…

  7. درود براقای کرمزاده مطلب کامل و جامعی بود و به نوعی مطالبات مردمی. ان شالله سلامت و تندرست باشید

  8. احسنت.مطلب خوبی بود.ان شالله با مطالبه گری صحیح شاهد کاهش مشکلات مردم شهر اولین ها باشیم

  9. متاسفانه مشکل مدیریتی در مسجدسلیمان بیداد می کند. بیشتر مدیران یا پروازی هستند یا آنقدر ضعیف که در قواره مدیریت شهری نمی باشند. حوزه مدیریتی در مسجدسلیمان احتیاج به پوست اندازی دارد که امیدواریم فرماندار مسجدسلیمان به این حوزه ورود کند و با مدیران کم کار برخورد جدی داشته باشد.

  10. سلام ،تمام حرفهای که گفتین حرف همه ما به مسئولین شهر بخصوص جناب آقای مولایی هستش ،امیدوارم کسایی که از خود همبن مردم مسجدسلیمان هستن بیشتر همدردی کنن و دلسوزانه تر برای آبادانی و عمران شهر قدم بردارند .
    ممنون از مهندس کرمزاده که صدای مردم ستمدیده مسجدسلیمان هستن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.