• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 11774اخبار امروز : 2
2

تاجِ سرِ فوتبال مسجدسلیمان هم آسمانی شد

  • کد خبر : 55888
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
تاجِ سرِ فوتبال مسجدسلیمان هم آسمانی شد

رویش زاگرس/یوسف خدامرادی: زنده نام حسن سلیمان زاد، تاجِ سر فوتبال مسجدسلیمان از کوچه ی غریبان، مظلومانه رهسپار دیار باقی شد تا در کنار نگین فوتبال خوزستان محمد مراد بربره خاطرات درخشان شان را در دو مقطع جداگانه در جوانان خوزستان و تیم ملی جوانان ایران و البته تلخ ترین خاطره زندگی شان که ناشی […]

رویش زاگرس/یوسف خدامرادی: زنده نام حسن سلیمان زاد، تاجِ سر فوتبال مسجدسلیمان از کوچه ی غریبان، مظلومانه رهسپار دیار باقی شد تا در کنار نگین فوتبال خوزستان محمد مراد بربره خاطرات درخشان شان را در دو مقطع جداگانه در جوانان خوزستان و تیم ملی جوانان ایران و البته تلخ ترین خاطره زندگی شان که ناشی از مصدومیت شدید در اردوی تیم ملی جوانان بود با هم مرور کنند.
او متولد ۱۳۳۵، فرزند ششم یک خانواده شلوغ و پرجمعیت (شامل شش برادر و چهار خواهر که متاسفانه در زمان حیاتش سوگ چهار تن از برادرانش را تجربه کرده بود) متولد مسجدسلیمان، همواره به مسجدسلیمانی بودن خود افتخار می نمود.
فوتبال مسجدسلیمان عمری ست که بار تمام نداشته ها و محرومیت های شهر اولین ها را بر دوش می کشد! مردمانش با فوتبال زندگی می کنند و در نبودش افسرده می شوند. این معجزه فوتبال مسجدسلیمان بود که اشک های سرطلایی فوتبال ایران را سرازیر ساخت تا اعجاز قلم رسول شعر معاصر سهراب سپهری از انجمن های شعر و مجلات و کتب ادبی به کیهان ورزشی کشیده شود.
در این میان بودند ستارگانی از جنس همین مردم که علیرغم تمامی بزرگی شان در فوتبال، به حق خود در فوتبال ملی نرسیدند.
در این میان نام حسن سلیمان زاد برگ زرینی از افتخار و تعصب به مسجدسلیمان است که بی ادعا تا ابد در کهکشان فوتبال خوزستان خواهد درخشید.
این اسطوره فوتبال گفته بود که فوتبالش را از دبیرستان امیرکبیر و زیر نظر استاد اصغر سلطانی (بعد از آموزه های ابتدایی توسط برادرش استاد اصغر سلیمانزاد) آغاز و بسیار مدیون او می باشد که علیرغم حق استادی داشتن، هیچ گاه از وی نخواست که به تیم او بپیوندد. اما در کنار استاد اصغرسلطانی اساتید بزرگ فوتبال خوزستان و ایران مانند ایرج طهماسبی، لفته سه برادران، حشمت مهاجرانی، اصغر شرفی، یاگودیچ (مربی خارجی) عباس گیشویی، ناصر قربانی و محمد لرستانی حق بزرگی بر گردن بنده داشته اند.
درخشش حسن سلیمانزاد در رقابت های آموزشگاهی سبب پیوستنش به کهکشانی های تاج مسجدسلیمان، قرار گرفتن در زیر ذره بین و نگاه استعداد یاب استاد لفته سه برادران، دعوت به جوانان خوزستان، قهرمانی با جوانان خوزستان در اصفهان و دعوت شخصی و حضوری حشمت مهاجرانی و اصغر شرفی از ایشان جهت حضور در اردوی تیم ملی جوانان گردید.
ایشان همچنین حضور در اردوی تیم ملی جوانان را مدیون مساعدت و همراهی ابرمرد ورزش مسجدسلیمان استاد منوچهر یاوری و نیز بزرگمرد مکتب تاج مسجدسلیمان استاد ایرج طهماسبی می دانست.
سه افتخار بزرگ‌ حسن سلیمان زاد یکی قهرمانی با جوانان خوزستان در اصفهان، قهرمانی با جوانان خوزستان در جام بین المللی جوانان قبل از انقلاب که در فینال با شایستگی آرسنال انگلیس را شکست دادند و نیز قهرمانی با تیم ملی جوانان ایران که در سال ۱۳۵۵ در بانکوک پایتخت تایلند به دست آمد.
مرحوم در خصوص مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند گفته بود:
اما آن مسابقات در عین حلاوت و شیرینی قهرمانی خاطره ای تلخ نیز بر جا نهاد؟ چرا که در آن مسابقات در بازی اول بازیکن ثابت تیم ملی بود و متاسفانه در اولین تمرین بعد از بازی ابتدایی دچار مصدومیت شدید شد و باقی مسابقات را از نیمکت ذخیره ها دنبال نمود.
حسن سلیمانزاد که حالا دیگر نام و نشانی برای خود در فوتبال ایران به هم زده بود به اتفاق کریم بوستانی در تمرینات تاج تهران حاضر شد و قریب یک ماه را در اردوی تاجی های پایتخت گذراند اما به گفته خودش بزرگ ترین اشتباه زندگی اش را در ترک اردوی تاج انجام داد. دو بازیکن جوان خوزستانی وقتی نام های مدافعین تاج نظیر: کارگرجم، عبدالهی، جانملکی، الله وردی، اسکندریان، نظری و…را در کنار دروازه بانان افسانه ای فوتبال ایران یعنی زنده نام ناصر حجازی و منصور رشیدی(شجاع ملی) دیدند تصمیم به ترک اردوی تاج گرفتند.
مرحوم سلیمانزاد در این خصوص با صداقت کامل می گفت که از کریم خان بوستانی حلالیت می طلبم؟ چرا که بنده ایشان را مجاب به ترک اردو و برگشتن به خوزستان نمودم.
در اهواز به تمرینات سازمان آب و برق که فصل بعد شد نیرو رفتیم و در آستانه عقد قرارداد ماهیانه هفتصد تومانی بودم که عین همان پیشنهاد را تیم هخامنش شهرم به من داد و در عین تعجب دوستانم و با اصرار برادرم عطای لیگ دسته اول آن زمان(معادل لیگ برتر فعلی بلکه قوی تر) به حضور در هخامنش بخشیدم و با این تیم پس از کسب سهمیه راهی دسته دوم تخت جمشید شدیم. با پیروزی انقلاب، جام تخت جمشید تعطیل شد و بنده هم بعد از مدتی به استقلال(تاج سابق مسجدسلیمان) برگشتم. با شروع جنگ به علت بیکاری و مشکلات زیاد مالی فوتبال را کنار گذاشتم و به کار چسبیدم.
زنده نام حسن سلیمان زاد یک تاجی متعصب بود که با پیراهن تاج فوتبالش را آغاز کرد و با پیراهن آبی استقلال خاتمه داد.
با عرض تسلیت درگذشت این چهره پرافتخار فوتبال خوزستان لازم به توضیج می دانیم که با تلاش گسترده انجمن‌یاد یاران ورزش M.i.S مستمری بازنشستگی ایشان از سال ۱۳۹۸ برقرار شده بود.
روحش شاد وخاطرش در کنار اسطوره های ابدی فوتبال مسجدسلیمان ماندگار باد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=55888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.